اصل ترا ریخته به‌عنوان فنّاوری یک بحث است و آوردن آن سر سفره مردم و بازی با سلامت مردم امری دیگر است

اصل ترا ریخته به‌عنوان فنّاوری یک بحث است و آوردن آن سر سفره مردم و بازی با سلامت مردم امری دیگر است
بازدید 164 زمان 2017/09/03 کد خبر 10261

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، برنامه تلویزیونی تیتر امشب شبکه خبر مزایا و محاسن محصولات ترا ریخته را …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، برنامه تلویزیونی تیتر امشب شبکه خبر مزایا و محاسن محصولات ترا ریخته را موردبررسی قراردادند.

قره یاضی نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در موافقت با تولید محصولات ترا ریخته گفت: محصولات ترا ریخته موجب افزایش تولید و کاهش سموم گیاهی شده چرا نباید از آن استفاده کرد؟

علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اما از مخالفان بود گفت: بر سر سلامت محصولات بیوتکنولوژی اما و اگر فراوان است، عقل هم حکم می‌کند که هرآن چه مشکوک است استفاده نشود.

بهزاد قره یاضی نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای صحبت‌ها با انتقاد از صداوسیما گفت: اینکه موافق و مخالف را مطرح می‌کند اشتباه است. این طرفداری از دو تیم استقلال و پرسپولیس نیست.

وی افزود: جامعه عقلای بشر چه در ایران و چه در سراسر جهان به این نتیجه رسیده‌اند که برای تأمین امنیت غذایی و برای حفاظت از سلامت محیط‌زیست باید به‌طرف علم و فناوری حرکت کند، استفاده از فناوری بیوتکنولوژی مورد تأکید سران نظام به‌ویژه مقام معظم رهبری هم هست بنابراین اینکه چرا ما موافق هستیم این است که محصولات ترا ریخته موجب افزایش تولید محصول به مقدار ۵۷۴ میلیون تن به ارزش ۱۶۷ میلیارد دلار امریکا شده‌اند و از طریق حفظ ۱۷۴ میلیون هکتار اراضی موجب حفاظت محیط زیست شده‌اند، این محصولات همچنین موجب ۶۲۰ میلیون کیلوگرم ماده مؤثره آفت‌کش طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵ و ۳۷ و ۴ دهم میلیون گرم فقط در سال ۲۰۱۵ موجب کاهش ماده مؤثره افت کش‌ها شده‌اند. اثرات زیست‌محیطی فقط در سال ۲۰۱۵ نوزده درصد کاهش‌یافته است.
قریاضی موافق محصولات ترا ریخته:  ترا ریخته‌ها مفید هستند و استفاده از آن‌ها  اجتناب‌ناپذیرند

وی گفت: تراریخته‌ها اول اینکه مفید هستند دوم اینکه  اجتناب‌ناپذیرند. به‌طور مثال در حال حاضر سویای غیر ترا ریخته در حال حاضر در جهان وجود ندارد، بیش از نیمی از ذرت جهانی ترا ریخته است. ذرت و سویا که ما بیش از ۹۰ درصد آن را وارد می‌کنیم در واقع ترجمه می‌شود به روغن نباتی، مرغ، تخم‌مرغ، شیر، گوشت قرمز، ماهی و این‌جور اقلام استراتژی که اگر این‌ها را ما خودمان تولید نکنیم باید وارد کنیم که در حال حاضر هم وارد می‌کنیم حال باید پرسید چرا بیست سال است که واردات این اقلام صورت می‌گیرد اما دو سال است که بحث تولید این محصولات مطرح‌شده است و با ترا ریخته‌ها مخالفت می‌شود؟

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی: اصل ترا ریخته به‌عنوان فنّاوری یک بحث است و آوردن آن سر سفره مردم و بازی با سلامت مردم امری دیگر است

علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی دیگر مهمان برنامه تیتر امشب در مخالفت با ترا ریخته را سر سفره مردم ایران گفت: بند یک ماده ۸ ابلاغیه مورخ ۲۶ آبان ۹۴ می‌گوید: رهبر انقلاب در سیاست‌های محیط زیست بر کشت محصولات ارگانیک تأکیددارند، حال این موضع را به‌صورت خلاف واقع مطرح می‌کنند. اصل ترا ریخته به‌عنوان فنّاوری یک بحث است و آوردن آن سر سفره مردم و بازی با سلامت مردم امری دیگر است.

وی افزود: ۵ استدلال در رد ترا ریخته‌ها داریم و می‌خواهیم به آن‌ها جواب داده شود، ما در حوزه علمیه روش بررسی فنّاوری جدید را با روش‌های جدید نمی‌پسندیم، ما به سمت تخصیص فنّاوری رفته‌ایم اما در حوزه فنّاوری‌های جدید نمی‌توانیم با شیوه‌های قدیم جلو رویم.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در ادامه گفت: ما دسته‌ای از اشکالات امنیتی را پیداکرده‌ایم، مایکل کویین در سفر به ایرانی با آقای قره یاضی بحث داشته درحالی‌که ایشان از گروه اطلاعات آمریکا هستند. سوم آنکه ما به مسئله ترا ریخته‌ها مشکوک هستیم و ازآنجایی‌ که به غذای مردم ربط دارد بهتر است به سفره مردم راه نیابد.

وی افزود: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ایشان روی محصولات ترا ریخته تأکید نداشتند، ما معتقدیم که محصولات بیوتکنولوژی نباید سر سفره مردم بیاید زیرا ما به‌سلامت آن‌ها مشکوک هستیم و عقل هم حکم می‌کند که هرآن چه مشکوک است استفاده نشود، ما ۲۰۱۷ مقاله داریم که محصولات ترا ریخته را با چالش‌هایی مواجه کرده و همین انتقادات ما را روی آن مشکوک کرده است.

کشوری گفت: همین‌که موافق و مخالف وجود دارد علامت مشکوک بودن در استفاده از ترا ریخته‌هاست. در مسئله مشکوک بودن، ترا ریخته‌ها خود جلوی ما را از تجاری شدن ترا ریخته‌ها به اثبات می‌رساند، مگر در مسئله تغذیه که ما باید به اثبات برسیم. دهه ۷۰ سردبیر کیهان در همان دهه روی بیوتروریسم مقالاتی نوشته بود.

وی افزود: واردات ترا ریخته‌ها هم سلامت مردم را می‌تواند به خطر بیندازد اما این به این معنا نیست که واردات خطرناک است و باید در داخل کشت کنیم چون هردو خطرناک است.

قریاضی در ادامه گفت: مقامات مسئول دانشگاهی در عرصه بیوتکنولوژی به‌سلامت ترا ریخته تأکید کرده‌اند. وی افزود: آقای کشوری اگر شما مشکوک هستید می‌توانید شک را برای خود حفظ کنید و نباید این شک را به بدنه جامعه منتقل کند، این اجتناب‌ناپذیر است، ماسال گذشته ۵۰ هزار مقاله تولید کردیم اما چطور می‌شود که از حاصل این تحقیقات استفاده نکنیم؟ آقای کشوری به تحقیقات بیوتکنولوژی اعتقاد دارد اما به مصرف آن اشکال می‌گیرند. بیوتکنولوژی چه ربطی به بیوتروریسم دارد؟ ترور به معنای ایجاد وحشت است و افرادی که وحشت می‌سازند در حقیقت قابل‌پذیرش نیستند و تروریسم هستند.

عمرانی عضو انجمن ارگانیک مهمان تلفنی برنامه گفت: هر کمپانی در مورد ترا ریخته صحبت می‌کند اما بر اساس آمار کشاورزی آمریکا و اروپا مصرف آفت‌کش‌ها در این محصولات تا ۱۲ درصد افزایش‌یافته که هم محصول و هم محیط‌زیست را آلوده کرده‌اند، محصولات ترا ریخته باعث مصرف علف‌کش می‌شوند که به نظر می‌رسد اهداف تجاری پشت‌کار است، در مورد برنج، ترا ریخته ریشه در موسسه راکفلر آمریکا و پنبه دارد، لذا ما خروجی بالایی در محصولات ترا ریخته نداریم و اهداف تجاری پشت آن است، مگس‌های سفید تهران نیز ماحصل هم امر است زیرا موجوداتی ایجادشده که نسبت به آفت‌کش‌ها مقاوم شده است.

نتیجه آزمایش برنج ترا ریخته در کشورهای سازنده تجاری نشده حال چرا باید در ایران عملیاتی شود؟

وی افزود: محصولات ترا ریخته می‌تواند مخاطراتی را در محیط‌زیست ایجاد کند، اینکه ادعا می‌شود برنج ترا ریخته چه ابعادی دارد چطور می‌توان به‌سلامت آن اعتماد کرد؟ نتیجه آزمایش برنج ترا ریخته در کشورهای سازنده تجاری نشده حال چرا باید در ایران عملیاتی شود؟ در برنامه ششم توسعه برنج و پنبه ترا ریخته در دستور کار قرارگرفته بود که با مقاومت‌هایی روبرو شده است.

عمرانی ادامه داد: آیا تاکنون ریالی برای محصولات ارگانیک اختصاص داده‌شده است، ما حتی مرکز تحقیقات ارگانیک هم در کشور نداریم، نکته مهم این است که در مورد محصولات ترا ریخته از ۲۰ هزار محصول تنها ۴۰۰ محصول آزمایش سلامت را طی کرده و تجاری شده است، حال این افراد که آقای ریاضی از آن‌ها یاد می‌کند خود شرکت‌هایی دارند و ذی‌نفوذ هستند چطور می‌توانند سلامت این محصولات را رد کنند؟ این محصولات غذایی می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم سلامت فرد و جامعه را به خطر بیندازد.

لازم به ذکر است؛ با توجه به اینکه نشست چالشی امشب بدون نتیجه به پایان رسید قرار است بخش دوم این نشست فردا در همین ساعت  زنده از شبکه خبر پخش شود.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه اصل ترا ریخته به‌عنوان فنّاوری یک بحث است و آوردن آن سر سفره مردم و بازی با سلامت مردم امری دیگر است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات