اصول پدافند غیرعامل در ساخت‌وسازهای سمنان جدی‌گرفته‌نمی‌شود

اصول پدافند غیرعامل در ساخت‌وسازهای سمنان جدی‌گرفته‌نمی‌شود
بازدید 127 زمان 2017/09/17 کد خبر 10634

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، ایرج کارخایی افزود: در مراحل اجرایی ساخت و سازها در استان سمنان، اصول …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، ایرج کارخایی افزود: در مراحل اجرایی ساخت و سازها در استان سمنان، اصول و دستورالعمل‌هایی که در مبانی پدافند غیرعامل در قانون الزام شده است باید جدی‌تر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه رعایت اصول پدافند غیرعامل در ساخت و سازها به ویژه در طرح های دولتی بر عهده مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان ناظران ساخت و سازهاست، گفت: از سوی وزارت مسکن و شهرسازی رعایت ۲۲ مبحث در ساخت و سازها الزامی شده است که اصول پدافند غیرعامل مبحث ۲۱ است.

کارخایی، رعایت اصول پدافند غیرعامل به ویژه در طرح های عمرانی بخش دولتی را ضروری عنوان و خاطرنشان کرد: رعایت این اصول به نوعی پیشگیری و پیش‌بینی برای اصول دفاعی در شرایط بحرانی است تا دست کم دستگاه های اجرایی و خدماتی در امان بمانند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان با اشاره به ماده ۲۱۵ برنامه توسعه کشور مبنی بر ضرورت ارایه پیوست پدافند غیرعامل در کنار پیوست های زیست محیطی برای تمام طرح‌ها عمرانی دولتی، ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در اردیبهشت ۹۶ تمام استانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی، موظف و مکلف به رعایت الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در مراحل ساخت و توسعه عمرانی هستند.

کارخایی درباره روند اجرایی الزام پیوست پدافند غیرعامل در ساخت و سازها ،گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور در جریان تخصیص اعتبار به طرح‌های عمرانی در سطح بالا، به نحوه اجرای پیوست پدافند غیرعامل طرح‌ها نیز توجه دارد و تخصیص اعتبار متناسب با آن اجرا می‌شود و از این طریق، کارفرما ملزم به رعایت و اجرای این اصول در ساخت‌وسازهاست.

وی یادآور شد: در استان سمنان حدود ۲ سال است پیوست پدافند غیرعامل در اجرای طرح های عمرانی بزرگ با نظارت اجرا می‌شود که طرح های آبرسانی مانند سد کالپوش، توسعه دانشگاه‌ها مانند دانشگاه گرمسار و شاهرود و نیروگاه های انرژی برق، مسایل و اصول پدافند غیرعامل مورد توجه بوده و بر اجرای آن نظارت شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۲ شرکت مشاور برای اجرای اصول پدافند غیرعامل در استان سمنان، گفت: ۲ شرکت بومی استان در اجرای طرح های شهرسازی و راهسازی فعالیت دارند و به دستگاه های اجرایی مرتبط استان سمنان، مشاوره‌های تخصصی در زمینه اصول پدافند غیرعامل ارایه می‌دهند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان یادآور شد: در جریان ساخت و سازها، رعایت مسایلی مانند مکان‌یابی، بررسی و پیش‌بینی مخاطرات، پوشش طبیعی و دفاعی بنا، ملاحظات مصون‌سازی در برابر خطرات بیرونی و رعایت اصول حفاظتی به ویژه در روزنه‌های ورودی بنا برای خروج از دسترسی دشمن، از مباحث پیشگیرانه پدافند غیرعامل برای محافظت‌های بیشتر در زمان بحران است.

وی با اشاره به جایگاه و ماموریت‌های گسترده پدافند غیرعامل در حوزه های مختلف که رسالت اصلی آن حفظ و حراست از جان و مال مردم ، زیرساخت‌ها و سرمایه‌های کشور و کاهش آسیب‌پذیری و افزایش پایداری ملی و تداوم خدمات‌رسانی در زمان بحران است، افزود: حوزه پدافند کالبدی و فنی یکی از مهمترین بخش‌های کاری پدافند غیرعامل است که باید برای رعایت الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در کلیه طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای و ساخت‌وسازها، تدابیر لازم را اتخاذ و نظارت عالی داشته باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان بیان کرد: وجود اسناد ، قوانین و مقررات بالادستی متعدد مانند اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل مصوب فرماندهی معظم کل قوا ، اسناد راهبردی نظام در حوزه دفاعی، مصوبات مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام ، قوانین برنامه چهارم و پنجم و ششم توسعه ، مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان ، مصوبه اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مبنی بر ضرورت رعایت پدافند غیرعامل در طرح های توسعه و عمران شهری، نقطه قوتی برای تحقق چشم‌انداز پدافند غیرعامل است که ضرورت دارد دستگاه‌های متولی اقدامات لازم به‌منظور اجرا و عملیاتی کردن آن‌ها تلاش کنند.

پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات پیشگیرانه دفاعی و غیرنظامی است که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای اصول آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی کشور در شرایط بحرانی جلوگیری کرد، اصول پدافند غیرعامل در سه حوزه تخصصی سایبری، زیستی و فنی تعریف شده است که تهدیدات بیولوژیک و بیوتروریسم در حوزه زیستی قرار می گیرد.

تهدیدهای حوزه پدافند غیرعامل در حال حاضر در سه گروه تهدیدهای نظامی، زیستی و سایبری تقسیم‌بندی می‌شود.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه اصول پدافند غیرعامل در ساخت‌وسازهای سمنان جدی‌گرفته‌نمی‌شود

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات