از تاییدات چندباره آژانس تا جوسازی رسانه‌ای ضدایران

از تاییدات چندباره آژانس تا جوسازی رسانه‌ای ضدایران
بازدید 606 زمان 2016/10/02 کد خبر 1076

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل ، انتشار ادعای آسوشیتدپرس درباره برنامه هسته ای ایران در حالی است که هیچ منبع رسمی این …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل ، انتشار ادعای آسوشیتدپرس درباره برنامه هسته ای ایران در حالی است که هیچ منبع رسمی این ادعا را نه تنها تایید نکرده بلکه همزمان ، آمانو و موگرینی بر پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود تاکید دارند.
چکیده مطلب:
•“مجلس نمایندگان آمریکا طرح ممنوعیت پرداخت پول نقد به ایران را تصویب کرد.
•“موگرینی: طرف ایرانی و اروپایی برجام را به طورکامل اجرا کرده­ اند.
•“ادعای آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از ایران خواسته تا جزییات کامل ساخت یکی از قطعات دستگاه­های سانتریفیوژ را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بگذارد.
•“رهبر معظم انقلاب اسلامی: در طول سال­ های گذشته گاهی اوقات سخنانی از جانب برخی مسئولان مطرح شده مبنی بر اینکه رفع تهدید نظامی و جنگ به دلیل فلان اقدام بوده است، در حالی که این سخنان صحیح نیست.
•“ وزارت خزانه‌داری آمریکا ضمن تایید اعطای دو مجوز به ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران: این کار طبق مفاد برجام انجام شده است.
•مجلس نمایندگان آمریکا طرح ضد ایرانی موسوم به شفافیت مالی را تصویب کرد.
•“تصمیم کاخ سفید برای وتوی طرح­های ضد برجامی اخیر کنگره.
•“جو بایدن: کنگره نمی‌تواند متممی به برجام اضافه کند.
مهم‌ترین اظهارات و اقدامات مقامات جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از برجام؛ « مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه ۱+۵ ، مذاکرات علی اکبر صالحی درباره همکاری ­های هسته­ ای بین المللی ایران ، ادعای آسوشیتدپرس مبنی بر درخواست اتحادیه اروپا از ایران برای توضیح درباره‌ ساخت سانتریفیوژ و تصویب دو طرح ضد ایرانی دیگر در مجلس نمایندگان آمریکا » از جمله مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در بازه زمانی (دوهفته­ ای) ۲۳/ ۰۶/ ۹۵ تا ۰۵/ ۰۷/ ۹۵ در خصوص برجام رسانه ­ای شدند.
– « بیانیۀ مقدماتی شورای حکام آژانس در وین مبنی بر پایبندی اشیران به تعهدات برجامی خود » اولین خبر برجامی این مقطع بود. یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی شورای حکام که در وین قرائت شد تصریح کرد: ایران همچنان به اجرای تعهدات اتمی خود براساس برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه می‌دهد..(پرس تی وی دوشنبه ۲۹ /۰۶/ ۹۵)
البته یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که این چندمین بار است که آژانس بین المللی انرژی اتمی با وجود تمام جوسازی­ ها ؛ عملکرد ایران در قبال برجام را تایید می ­کند. همین سه هفته پیش بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود بر پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود تاکید کرد. این تاییدات مختلف در خصوص عملکرد برجامی ایران ممکن است در وهله اول با توجه به تکراری بودن آن بنابراین رویداد( تایید چندباره عملکرد ایران در قبال برجام) از اهمیت آن بکاهد ولی واقعیت این است ایران به تعهدات بین المللی خود در قبال برجام در طی این چند ماه گذشته (حدود ۱۰ ماه گذشته از آغاز اجرای برجام) کاملا پایبند بوده و این واقعیتی است مسلم که تمام شخصیت­ ها اعم از داخلی و خارجی(اروپایی و حتی تعدادی از مقامات آمریکایی ) به آن اذعان دارند .
– « ادعای آسوشیتدپرس مبنی بر درخواست اتحادیه اروپا از ایران برای توضیح درباره‌ ساخت سانتریفیوژ » آخرین خبر برجامی این مقطع است که تعدادی از رسانه­ ها آن را بازتاب بخشیدند. براین اساس رسانه­ ها به نقل از آسوشیتدپرس اعلام کردند: اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از ایران خواسته تا جزییات کامل ساخت یکی از قطعات دستگاه‌های سانتریفیوژ را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بگذارد.
بدنبال انتشار این ادعا ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور در مصاحبه با رسانه ­ها این ادعا را تکذیب کرد. براین اساس در این خصوص ملاحظاتی چند به ذهن می­ رسد: اولا هیچ منبع رسمی دیگر این ادعا را نه­ تنها تایید نکرده بلکه همزمان با این ادعا، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود تاکید کردند.ثانیا با توجه به تایید نشدن این ادعا از سوی منابع دیگر به نظر می­رسد این ادعا صرفا ساخته ذهن نویسنده آسوشیتدپرس است نه موضع اتحادیه اروپا یا دیگر مراجع رسمی! و به قول کمالوندی ؛ این رسانه نظر یک سری افراد خاص را به عنوان موضع اتحادیه اروپا مطرح و به نوعی از آن سوء استفاده می‌کند .. ثالثا این خبرگزاری در خصوص جوسازی و دروغ پراکنی علیه ایران سابقه داشته به طوری که سه هفته پیش خبر از توافق محرمانه ایران و ۱+۵ داد که آن هم تکذیب شد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما


خبر های مشابه از تاییدات چندباره آژانس تا جوسازی رسانه‌ای ضدایران

توضیحات ظریف درباره تجاوز هواپیمای سعودی به حریم ایران

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در واکنش به تحریم های …

مسئولان درباره نقض برجام تصمیم قاطع بگیرند

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی مصوبه اخیر سنای آمریکا در بحث …

تمدید تحریم‌ها نقض فاحش برجام است/ مصوبه سنا اجرایی شود پاسخ قاطع می‌دهیم

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور که برای تقدیم لایحه بودجه ۹۶ در صحن مجلس سخن می‌گفت، ضمن …

واکنش جدی ایران به “نقض برجام”/ پیش‌بینی بسته‌های عملیاتی در مقابل مانع‌تراشی‌ها

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، سید حسین نقوی  با اشاره به تصویب طرح تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله توسط سنای آمریکا اظهار …

آخرین اخبار و مقالات