آیپک نقش فعالی در ترسیم راهبرد جامع ترامپ در قبال ایران ایفا کرده است

آیپک نقش فعالی در ترسیم راهبرد جامع ترامپ در قبال ایران ایفا کرده است
بازدید 169 زمان 2017/10/10 کد خبر 11094

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره راهبرد دولت آمریکا در قبال ایران و موضع …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره راهبرد دولت آمریکا در قبال ایران و موضع برجامی آن ادامه دارد، یک روزنامه صهیونیستی از نقش فعال لابی «آیپک» در این راهبرد خبر داده است.
«منابع مطلع به روزنامه جزوالم پست گفتند، آیپک طی چند ماه اخیر نقشی فعال در ترسیم و ایجاد “راهبرد جامع” دولت ترامپ در قبال ایران ایفا کرده است؛ راهبردی که قرار است در سخنرانی هفته جاری رئیس‌جمهور برای مردم آمریکا رونمایی شود.

بزرگ‌ترین سازمان مدافع اسرائیل در آمریکا به طور خاص درباره این راهبرد به دونالد ترامپ مشاوره نداد بلکه آیپک در حال لابی کردن برای ترسیم و طرح ریزی مفاد وسیع‌تر در خصوص سیاست آمریکا در قبال ایران است؛ سیاستی که در آن توافق هسته‌ای (برجام) تنها یک بخش از رویکرد گسترده‌تر در قبال جمهوری اسلامی است.

آیپک که مصر به حفظ حمایت فراحزبی کنگره است، در حال فراخواندن ترامپ به اعلام عدم پایبندی ایران به توافق نیست و همچنین به خروج از توافق هم فرا نمی‌خواند. آیپک از کنگره نمی‌خواهد قانونی تصویب کند که قدرت‌های بین‌المللی آن را نقض متن توافق (برجام) باشد.

آیپک اما درباره آنچه از نظر آنها مفاد غیرقابل قبول در درون توافق (برجام) است، کاملا صریح و روشن بوده است. دو بُعد برجام باید عوض شود: اول، بندهای زوال‌پذیر (بندهای دارای تاریخ انقضا) است و دومی، نوع رفتار و معامله در قبال سایت‌های نظامی ایران است؛ سایت‌هایی که آیپک می‌گوید نقاط کور برای بازرسان هسته‌ای بین‌المللی هستند. البته نمی‌گوید که آمریکا چطور باید این دو موضوع را محقق کند.

«مارشال ویتمان» سخنگوی آیپک به جروزالم پست گفت “اهداف اصلی و اولیه ما این بوده و هست که ایران توانمندی سلاح‌های اتمی را کسب نکند و در برابر رفتار منطقه‌ای ایران بازدارندگی شود”.

اگر ترامپ این هفته عدم پایبندی (ایران) به برجام را تایید نکند، از نظر فنی بدون تاثیر باقی خواهد ماند و باقی خواهد ماند. البته کنگره وارد دوره ۶۰ روزه بازنگری می‌شود که در آن درباره اقدامات تقنینی مرتبط با توافق هسته‌ای از قبیل اعمال مجدد تحریم‌ها به بحث می‌نشیند. آیپک درنظر دارد که عمیقا و شدیدا در این بحث مشارکت داشته باشد.

آیپک برای مدت مدیدی به این موضوع باور داشته است که قدرتش در واشنگتن مبتنی بر حمایت فراحزبی است و سیاست در قبال ایران به ویژه از زمان انعقاد توافق هسته‌ای، آزمونی برای این فرمول بوده است.

با توجه به دو دستگی حزبی بر سر برجام، آیپک درنظر دارد که به صورت نرم‌تری تعامل داشته باشد. آنها روی این موضوع که رفتار منطقه‌ای ایران از زمان حصول توافق هسته‌ای تغییر نکرده بلکه بدتر و “گستاخ‌تر” شده و مشروعیت آن به عنوان یک کشور در آستانه اتمی، دست می‌گذارند».

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه آیپک نقش فعالی در ترسیم راهبرد جامع ترامپ در قبال ایران ایفا کرده است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات