۶۵ درصد جمعیت خراسان رضوی با تنش آبی دست به گریبانند

۶۵ درصد جمعیت خراسان رضوی با تنش آبی دست به گریبانند
بازدید 148 زمان 2017/11/18 کد خبر 11920

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایدرای ملی، شحسین اسماعیلیان روز شنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات آب و فاضلاب …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایدرای ملی، شحسین اسماعیلیان روز شنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات آب و فاضلاب شهرستان گناباد افزود: تابستان امسال را با اجرای طرح های اضطراری تامین آب، جلب مشارکت مردم و مصرف بهینه آب، بدون جیره بندی و قطعی آب پشت سر گذاشتیم.
وی گفت: خشکسالی و افت سفره های آب زیرزمینی علاوه بر کمیت، کیفیت آب را نیز در سطح استان کاهش داده و با چالش بسیار جدی مواجه کرده است.
وی با اشاره به اینکه با ادامه وضعیت موجود و کمبود بارندگی سال آینده هم ۳۰ شهرستان استان خراسان رضوی با کمبود و تنش آبی مواجه خواهند بود، گفت: برنامه ریزی برای کاهش این مشکلات از مهرماه امسال آغاز شده است.
وی ادامه داد: طرح جداسازی آب شرب و بهداشتی در شهرهای جنگل و بجستان اجرا شده و مطالعات اجرایی برای پنج شهر دیگر استان نیز در دست اجرا است.
مدیرعامل آبفای خراسان رضوی گفت: کیفیت آب گناباد در حد استاندارد است اما طعم آب با توجه به شوری آن مورد رضایت مردم نیست.
اسماعیلیان با بیان اینکه جداسازی آب شرب گناباد و بیدخت نیاز به ۴۵ کیلومتر لوله گذاری با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال دارد، گفت: مرحله نخست اجرای این طرح با اعتبار پنج میلیارد ریال بزودی آغاز می شود که با توجه به بحث پدافند غیرعامل و خط طولانی انتقال آب گناباد اجرای این طرح یک ضرورت است.
فرماندار گناباد نیز گفت: با توجه به کاهش کیفیت آب شرب گناباد و نبود منابع جدید برای آب باکیفیت، بررسی طرح جداسازی آب شرب و ایجاد ۵۵ جایگاه برداشت آب از ابتدای پارسال در این شهر آغاز شده است.
محمدعلی نبی پور با بیان اینکه ساخت هر جایگاه حدود ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد، گفت: دولت در اجرای طرح های آبرسانی نیازمند حمایت خیرین و واقفان است.
وی مشارکت و همیاری شوراها و مردم را به عنوان عامل سرعت بخش در اجرای این پروژه مهم دانست و افزود: در برخی مناطق از جمله قصبه شهر به دلیل تامین بخشی از اعتبارات توسط اوقاف اجرای آن با سرعت بیشتری انجام می شود.
۲۴ هزار مشترک در شهرهای گناباد، بیدخت و کاخک زیر پوشش خدمات اداره آب و فاضلاب شهری قرار دارند.
۷۵ درصد آب مورد نیاز مردم مناطق شهری گناباد از فاصله ۱۲۰ کیلومتری با پمپاژهای متعدد و از فاصله پایین دست با ارتفاع ۷۰۰ متری در منطقه کیبرکوه با مشکلات بسیار تامین و در اختیار مشترکان قرار می گیرد و ۳۰ درصد بقیه از دیگر منابع آب این شهر تامین می شود.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه ۶۵ درصد جمعیت خراسان رضوی با تنش آبی دست به گریبانند

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات