آسیب‌پذیر بودن زیرساخت‌ها از چالش‌های پیش‌روی پدافند زیستی کشور است

آسیب‌پذیر بودن زیرساخت‌ها از چالش‌های پیش‌روی پدافند زیستی کشور است
بازدید 216 زمان 2017/11/22 کد خبر 12015

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، غلامرضا نظری  اظهار کرد: پدافند به معنای دفع، خنثی کردن و یا کاهش …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، غلامرضا نظری  اظهار کرد: پدافند به معنای دفع، خنثی کردن و یا کاهش تاثیرات اقدامات پدافندی دشمن بوده که به دو بخش عامل و غیرعامل تقسیم می‌شود، پدافند غیرعامل اقداماتی بوده که نیاز به استفاده جنگ افزار نبوده و تلفات انسانی، از خسارات مالی و تجهیزات نظامی و غیرنظامی جلوگیری کرده و یا به حداقل رساند.

وی آسیب‌پذیر بودن زیرساخت‌ها را از جمله چالش‌های پیش‌روی پدافند زیستی کشور دانست و اذعان کرد: عدم وجود ادبیات و مفاهیم و درک مشترک از تهدیدات زیستی در بین دستگاه‌ها، نبود تجربه کافی در زمینه پدافند زیستی، نبود سامانه رصد و نیروی متخصص در این زمینه، آشکارسازی و شناخت تهدیدات زیستی، آسیب‌پذیر بودن زیرساخت‌های مختلف کشور در برابر تهدیدات زیستی از جمله چالش‌های عمده در حوزه پدافند زیستی است.

 دبیر پدافند غیرعامل شهرستان دهاقان با بیان اینکه تهدیدات زیستی معمولا  ۳ منشا دارد، تصریح کرد: منشا نخست آن طبیعت بوده و موجودات زنده‌ای که بدون دخالت انسان شکل می‌گیرد مانند چالش‌های مولکولی که سبب به وجود آمدن  بیماری می‌شود و برای مقابله با آن باید درمان پزشکی صورت گیرد.

 نظری اذعان کرد: تهدیدات تروریستی از آن به عنوان بیوتروریسم نام می‌برند ولی تروریسم به آن معنا است که با پوشش اطلاعاتی علیه مردمی به نفع منافع سیاسی خودشان عمل کنند.

وی گفت: بحث سوم به کارگیری عوامل زنده بوده که علیه انسان به کار برده می‌شود قدرت آسیب‌رسانی عوامل زیستی  نسبت به سایر تهدیدات بالاتر است.

دبیر پدافند غیرعامل شهرستان دهاقان عنوان کرد: حوزه تهدیدات زیستی شامل انسان، دام، طیور، محیط زیست، نباتات و گیاهان، آب آشامیدنی و صنایع غذایی می‌شود و جنگ زیستی به معنای به کارگیری سلاح‌هایی زیستی است.

وی افزود: قابلیت انتقال سریع، گمنام بودن حمله کننده، امکان تولید ساده سلاح و توانایی در اثبات منشا حمله  از دیگر ویژگیهای جنگ زیستی است.

نظری با اشاره به نمونه‌های جنگ‌های اخیر زیستی گفت: سارس بین چین و آمریکا، آنفولانزای مرغی، تهاجم به مرغ  تخم‌گذار در کشور ما و استفاده از فسفر سفید در غزه که بدن انسان و اشیا را می‌سوزاند از نمونه‌های جنگ زیستی در چند سال گذشته محسوب می‌شود.

دبیر پدافند غیرعامل شهرستان دهاقان  اهداف تهدیدات زیستی در زمان صلح را بیشتر اهداف اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد:  آسیب رساندن به زیرساخت‌‌های اقتصادی،  ایجاد ترس در جامعه، از بین بردن امنیت بهداشتی و غذایی، آسییب‌رساندن به سلامت عمومی جامعه و تحمیل هزینه‌های سنگین به کشور از دیگر اهداف زیستی در زمان صلح به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد:  ویروس‌ها، باکتری‌ها، سموم، گیاهی از عوامل جنگ بیولوژیک  بوده و چرخه اقدامات دفاع زیستی در کشورما شامل هشداردهی، تصمیم و عملیات، تشخیص و تهدید، پایش تهدید، تهدید منطقه و بستن منطقه مورد نظر و رفع آلودگی، درمان و مصون‌سازی می‌شود.

نظری اظهار کرد: تدوین سند راهبردی پدافند زیستی، فعال‌سازی مرکز اقدام عمل کلی قرارگاه شفا، تدوین اسناد عملیاتی در حوزه‌های شش‌گانه تهدید، معماری سازمانی و فعال‌سازی ساختارهای استانی پدافند زیستی، تقویت توانمندی‌های تخصصی از قدرت تشخیص و درمان و برگزاری رزمایش پدافند زیستی از جمله اولویت‌هایی عمدهای این قرارگاه است.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه آسیب‌پذیر بودن زیرساخت‌ها از چالش‌های پیش‌روی پدافند زیستی کشور است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات