جنگ نرم، جنگ اقناع است

جنگ نرم، جنگ اقناع است
بازدید 238 زمان 2017/12/21 کد خبر 12679

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، دکتر حسن عباسی در کارگاه آموزشی آشنایی با جنگ نرم که به همت …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، دکتر حسن عباسی در کارگاه آموزشی آشنایی با جنگ نرم که به همت دفتر توانمندسازی و آموزش‌های کاربردی با حضور دکتر سعید قاضی مغربی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام (ره)، اعضای هیات رئیسه، اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان برگزار شد با توجه به ضرورت شناخت قدرت و متغیرهای آن گفت: «اسم حکومت که می‌آید، کلمه قدرت، معنا پیدا می‌کند. قدرت در ساده‌ترین شکل آن، یعنی تحمیل اراده و توان تحمیل اراده بر دیگری. جنگ نرم، جنگ سخت و جنگ نیمه سخت، همه نیاز به توان و قدرت دارند. کسی که می خواهد جنگ کند، باید توان و بنیه داشته باشد.»
وی بیان کرد: «جنگ، ریشه اش در قدرت است. باید قدرت مدیریت داشته باشیم و قدرت به انواع مختلف، تقسیم بندی می شود. این تقسیم که امروز مورد نظر جامعه ما و جامعه بشری است، سه دسته است؛ یا نوع سخت است؛ یعنی اسلحه را روی شقیقه کسی قرار دهید که از سر اجبار، کاری را انجام می دهد یا نیمه سخت است که شما تشویق یا تنبیه می کنید تا کسی کاری را انجام دهد. امروز، قدرت تربیتی، نیمه سخت است؛ یعنی قدرت نیمه سخت اعمال می کنیم و اراده خود را تحمیل می کنیم؛ مثلاً برای این که کودک ما نمازش را در اول بخواند، تشویقش می کنیم که برایش دوچرخه می خریم و یا نوع نرم است که بر قلب ها و ذهن ها تصرف پیدا می کنیم.
عباسی افزود: «جنگ سخت روش نظامی‌هاست که اراده‌شان را بر دیگری به روش سخت، تحمیل می‌کنند؛ یعنی قدرت سخت اعمال می‌کنند. زمین بازی آنها مشخص است؛ یا زمین است یا دریا و یا هوا. آنها می‌خواهند در زمین، هوا و دریا، سیادت ایجاد کنند. جنگ نیمه سخت که قدرت نیمه سخت است، قدرت اقتصادی و سیاسی است؛ مثلاً کالاهای خود را در تلویزیون تبلیغ می‌کنند و بازار را دست می‌گیرند. در روش تشویق، بعضی از این شرکت‌های تولیدی، تشویق می‌کنند؛ چون اگر دیر اقدام کنند، جای کالای آنها را کالای دیگری می‌گیرد. رقابت، برای حذف است؛ چون شما یک مخاطب هستید و به یک باطری نیاز دارید و باید بخرید؛ پس آن شرکت باید باطری حریف را حذف کند، باطری مورد نظر خودش را به شما بفروشد. در سیاست و اقتصاد، مسئله، مسئله حذف است و رقابت برای حذف. آن جا مسئله خشونت و نابودی بود و این جا مسئله حذف است.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: «در جنگ نرم دیگر نمی‌آیند زمین و کشور شما را بگیرند. در این شیوه، باور شما را تغییر می‌دهد و شما حکومتی را تشکیل می‌دهید که آنها می‌خواهند آنها توان و اراده خود را به‌گونه‌ای به شما تحمیل می‌کنند. در قدرت نرم، انسان‌ها تصرف می‌شوند و برای تصرف هر کدام از دو جزء وجود را باید بگیرند؛ قلب و ذهن را. آنها در این‌باره اصطلاح نبرد قلب‌ها و ذهن‌ها (Mind Heart Battle) را به کار می‌برند. کسی که می‌خواهد اراده خود را تحمیل کند، وقتی بر قلب شما و بر ذهن شما حکومت کند، اراده خود را تحمیل کرده است و شما همان کاری را انجام می‌دهید که او می‌خواهد. تصرف قلب هر کسی با حب و بغض انجام می‌شود و تصرف ذهن هرکسی، با شک و یقین.»
عباسی گفت: «اگر به کسی حب ورزیدید و ولایت او را قبول کردید، این می‌شود تولی و اگر به کسی بغض ورزیدید و نسبت به او، نفرت داشتید، می‌شود تبری. پس برائت و ولایت، یا تبری و تولی، یعنی مدیریت حب و بغض و هر کسی از لحظه تولد تا مرگ، ولایت کسی یا چیزی بر او حاکم است؛ چون انسان، قلب و شغاف دارد و شغاف، محل حب و بغض است.»
وی با توجه به قدرت نرمی که مورد نظر قرآن است و در آیت الکرسی آمده است افزود: «آنچه مورد نظر شخص ولی امر مسلمین است اینکه مردم رشید شوند و کاری انجام دهند که خدا می‌خواهد؛ نه کاری انجام دهند که ما می‌خواهیم؛ چون کسی دعوت به خودش نمی‌کند. ولایت فقیه، ولایت رسول الله و ولایت در مسیر ولایت الله است.»

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه جنگ نرم، جنگ اقناع است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات