توصیه های بهداشتی برای زائران بیت الحرمین

توصیه های بهداشتی برای زائران بیت الحرمین
بازدید 711 زمان 2016/10/09 کد خبر 1268

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، رییس مركز بهداشت خوزستان توصیه کرد: زائرانی که قصد سفر به کشور عراق را دارند، پیش …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، رییس مركز بهداشت خوزستان توصیه کرد: زائرانی که قصد سفر به کشور عراق را دارند، پیش از عزیمت حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
دکتر شکرالله سلمان‌زاده اظهار کرد: آنفلوانزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی است که در اثر تماس با ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود و در هر سنی می‌تواند افراد را مبتلا کند؛ با توجه به این موضوع، توصیه می‌شود زائرانی که قصد سفر به کشور عراق را دارند، پیش از عزیمت حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
وی ادامه داد: علایم آنفلوانزا شامل تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آب‌ریزش بینی، گلودرد، سرفه و گاهی همراه با علایم گوارشی همچون حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. این بیماری تقریبا در تمام افراد مبتلا، با سرفه خشک و گلو درد همراه است. سرفه اغلب شدید است و برای مدتی ادامه دارد ولی سایر نشانه‌های بیماری، بعد از ۲ تا ۷ روز خود به خود بهبود می‌یابد.
رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: آنفلوانزا شباهت زیادی با سرماخوردگی شدید دارد ولی بسیار شدیدتر از آن است و موجب ضعف و ناخوشی کامل می‌شود.
سلمان‌زاده با اشاره به عوامل بیماری‌زای آنفلوانزا گفت: ویروس‌های آنفلوانزا شامل سه نوع A ، B و C هستند. آنفلوانزای نوع A معمولا عامل ایجادکننده شیوع سالیانه آنفلوانزا است. از نظر نشانه‌های بالینی نوع C بسیار ملایم و معمولا نوع A و B نشانه‌های شدیدتر و در مواردی عوارض خطرناکی ایجاد می‌کنند. این ویروس‌ها پیوسته در حال تغییر هستند و انواع جدیدی از خود را ایجاد می‌کنند که خصوصیات متفاوتی دارد. بنابراین واکسن‌هایی هم که سالانه تولید می‌شوند علیه انواعی از A و B موثر هستند.
وی با اشاره به راه‌های انتقال بیماری آنفلوانزا بیان کرد: ویروس‌های آنفلوانزای موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتقل می‌شوند. در اغلب موارد انتقال از فرد به فرد و یا از طریق تماس دست آلوده به دهان و بینی صورت می‌گیرد. مهم‌ترین راه انتقال ویروس در محیط‌های بسته پرجمعیت مانند اتوبوس از طریق هوا و سرفه یا عطسه است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به علایم عمومی بیماری آنفلوانزا گفت: علایم عمومی شامل تب، لرز، سردرد، درد بدن، بی حالی و بی‌اشتهایی است که پس از یک تا سه روز از زمان مواجهه با ویروس ایجاد می‌شوند. معمولا بدن‌درد یا سردرد بیشترین علامت مشکل‌ساز است و شدت آن با تب مرتبط است. علایم عمومی معمولا به مدت ۳ روز باقی می‌مانند.
رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: علایم تنفسی شامل سرفه خشک، درد شدید گلو، انسداد و آب‌ریزش از بینی است و به طور معمول در شروع بیماری وجود دارند اما وقتی که علایم عمومی کمرنگ می‌شوند، ظاهر شده و ۳ تا ۴ روز بعد از فروکش کردن تب، باقی می‌مانند.
سلمان‌زاده افزود: دفع ویروس احتمالا در بالغین بین ۳ تا ۵ روز بعد از بروز نشانه‌های بالینی بیماری و در کودکان تا ۷ روز بعد از آن ادامه خواهد داشت.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: واکسن آنفلوانزا باید برای گروه‌های در معرض خطر که ابتلا به آنفلوانزا در آنان با عواقب سنگین‌تری همراه است و گروه‌های در معرض تماس که به دلیل مشاغل خاص، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند، تجویز شود.
وی ادامه داد: زمان ایده‌آل برای واکسیناسیون از شهریور تا نیمه مهرماه است و به طور متوسط حدود دو هفته طول می‌کشد تا پاسخ محافظتی آنتی‌بادی پس از واکسیناسیون در بدن فرد حاصل شود. افراد پرخطری که تاکنون واکسن را دریافت نکرده‌اند باید در فرصت باقی‌مانده نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.
رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: واکسیناسیون برای سالمندان (افراد بالای ۵۰ سال)، ساکنان آسایشگاه‌ها و کارکنان آنان، بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماران ریوی از جمله آسم، بیماران قلبی- عروقی به جز فشارخون بالا و بیماران مبتلا به اختلالات مزمن خونی، کلیوی، کبدی و متابولیک از جمله دیابت ملیتوس، بیماران مبتلا به بیماری‌هایی که سیستم تنفسی را مختل می‌کنند از جمله بیماری‌های احتقانی، صدمات نخاعی، اختلالات صرعی، اختلالات عصبی عضلانی توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین خانم‌های بارداری که سه ماهه دوم و سوم حاملگی آنان مقارن با فصل شیوع آنفلوانزا است، کودکان و نوجوانان ۶ ماهه تا ۱۸ ساله‌ای که تحت درمان طولانی مدت با آسپرین است، کودکان ۶ ماهه تا ۵۹ ماه، کلیه کودکان گروه سنی ۵ تا ۱۸ سال، کارمندان مراکز ارایه‌کننده خدمات بهداشتی و درمانی، نیروهای درمانی خدمت‌دهنده در منازل افراد در معرض خطر، اعضای خانواده (شامل کودکان) افراد در معرض خطر نیز باید واکسیناسیون شوند.
سلمان‌زاده با اشاره به راه‌های پیشگیری از آنفلوانزا بیان کرد: رعایت فاصله از افراد مشکوک و مبتلا به بیماری حداقل یک متر، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه، دفن بهداشتی دستمال کاغذی‌های مصرف شده و خودداری از رها نمودن آنها در محیط ، خودداری از در آغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن هنگام احوال‌پرسی، خودداری از دست زدن به چشم‌ها و بینی هنگام بیماری، مراجعه به پزشک در صورت مشاهده علایم بیماری شامل تب، سرفه، گلو درد، درد بدن، استراحت کافی، تغذیه مناسب و استفاده از مایعات هنگام بیماری و خودداری از ورود به مکان‌های شلوغ مانند مدارس و محل کار تا بهبودی و رفع علایم بیماری از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است.
منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه توصیه های بهداشتی برای زائران بیت الحرمین

تب کنگو مهار شده است/ تمامی مراکز درمانی آماده‌باش هستند

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی درباره کنترل و مهار تب کریمه کنگو که مدتی است در کشور شایع شده …

جلسه کارگروه تخصصی انرژی و آب پدافند غیرعامل با قرارگاه پدافند سایبری استان

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، اولین جلسه مشترک کارگروه تخصصی انرژی و آب پدافند غیرعامل با قرارگاه پدافند سایبری …

حضور باصلابت مردم در انتخابات پشتوانه محکم امنیت ملی کشور شد

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان در نطق پیش …

پدافند انتخاباتي ملت هوشمند ايران

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، ربيع فلاح جلودار از مشاركت حداكثري مردم  در انتخابات تقدير و تشكر نمود و گفت : آزاد …

آخرین اخبار و مقالات