بحران حمل و نقل هوایی در آتش فشان ایسلند

بازدید 1042 زمان 2016/09/17 کد خبر 127

  در روزهای اخیر شاهد بروز بحرانی جدید در جهان هستیم که در اثر فوران آتشفشانی در ایسلند به وقوع پیوسته است.  یکی از مهمترین …


 

در روزهای اخیر شاهد بروز بحرانی جدید در جهان هستیم که در اثر فوران آتشفشانی در ایسلند به وقوع پیوسته است.  یکی از مهمترین پیامدها و اثرات این بحران مربوط به اختلال در حمل و نقل هوایی و در نتیجه باطل شدن هزاران پرواز در بسیاری از نقاط جهان بخصوص در تعدادی از کشورهای اروپایی است. اگر چه ایجاد اختلال در حمل و نقل هوایی توسط آتشفشانها پدیده جدیدی نیست ولی پدیده ای با ابعاد آنچه اکنون توسط آتشفشان ایسلند ایجاد شده است در نوع خود بی نظیر است. تنها حادثه مشابه این حادثه که چنین اختلالی را در پروازهای بین المللی ایجاد نمود حادثه یازده سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا می باشد.

واقعیت این است که مسیرهای حمل و نقل هوایی در سراسر جهان از روی تعداد قابل توجهی از آتشفشانها که در هر لحظه امکان فعال شدن و انفجار آنها وجود دارد عبور می نمایند. هر روز میلیونها مسافر و بار از روی این آتش فشانها عبور می نمایند. مسیر هوایی شما اقیانوس اطلس ک یکی از مسیرهای پر رفت و آمد هوایی است از روی آتش فشانهای ایسلند عبور می نماید. آتش فشانها در بسیاری از مسیرهای پروازی وجود دارند. به عنوان مثال بیش از ۱۰۰ آتش فشان خطرناک در مسیر هوایی شمال اقیانوس آرام وجود دارند.  بطور متوسط ۴ روز در هر سال ابرهای آغشته به خاکستر در منطقه شمال اقیانوس آرام در ارتفاع ۳۰۰۰۰ پایی و جایی که جتها از آن عبور می کنند وجود دارند.

ابرهای آتش فشانها با سرعت زیاد در فضا پخش می شوند و در فواصل بسیار دور حرکت می کنند. خاکسترهای آتشفشانی خطری جدی برای هواپیماها حتی هزاران کیلومتر دورتر از خود آتشفشان ها می باشند.  پخش خاکسترهای آتشفشانها در هوا موجب کاهش شدید دید، آسیب به سیستمهای کنترل پرواز و از کار افتادن موتورهای جت می شوند. در ۱۵ دسامبر سال ۱۹۸۹ عبور هواپیمای شرکت KLM از ۲۵۰ کیلومتری آتشفشانی در آلاسکا موجب آتش گرفتن و خاموش شدن چهار موتور هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ با ۲۳۱ مسافر گردید. خلبانان این هواپیما بطرز معجزه آسایی و فقط پس از آنکه ارتفاع از ۲۷۹۰۰ پا به ۱۳۳۰۰ پا کاهش پیدا کرد توانستند موتورها را دوباره روشن نمایند و از مرگ حتمی مسافران و خدمه جلوگیری نمایند.  در پانزدهم ژوئن سال ۱۹۹۱ ابرهای خاکستری ناشی از فوران آتشفشان کوه پیناتوبو (Mount Pinatubo) در فیلیپین تا ۸۰۰۰ کیلومتر به سمت سواحل شرقی آفریقا حرکت کردند.  این ابرهای مملو از خاکستر خسارات زیادی به بیش از ۲۰ هواپیما وارد کردند. بسیاری از این هواپیماها از فواصلی که بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر با آتشفشان داشتند عبور کرده بودند. در سال ۲۰۰۹ فوران آتش فشان کوه ردوبت (Mount Redoubt) در آلاسکا منجر به ایجاد اختلال در حمل و نقل هوایی گردید و بیش از ۱۰۱ میلیون دلار خسارت به حمل و نقل هوایی وارد نمود. این در حالی است که خاکسترهای این آتش فشان عمدتا در فاصله ۸ کیلومتری پخش شده بود.

مطالعات نشان می دهند که هواپیماها ممکن است حتی در فواصل بسیار دور از آتشفشان از غبارها و ابرهای ناشی از آتشفشانها آسیب ببینند. میزان این تاثیر پذیری بستگی به حجم غبار و خاکستر موجود در فضا دارد. مهمترین پیامدهای عبور از غبارهای آتشفشانها پیامدهای اقتصادی ناشی از خسارات مستقیم وارد آمده بر هواپیماها و اثرات غیر مستقیم ناشی از تاخیرات و باطل شدن پروازها و تغییر مسیرهای احتمالی می باشند. تا کنون گزارشی مبنی بر تلفات جانی ناشی از این پدیده در جهان گزارش نشده است ولی در برخی از موارد خاموش شدن موتور هواپیماها و آتش گرفتن موتور آنها گزارش شده اند.

مطالعه و بررسی اثرات آتشفشانها بر حمل و نقل هوایی و ایمنی هوایی از موضوعات مهم تحقیقاتی توسط دانشمندان و متخصصان بوده و هر ساله کنفرانسها و سمینارهایی در این خصوص برگزار می شوند. شناخت و اندازه گیری اثرات این پدیده به منظور توسعه راههای کاهش اثرات آن بخصوص از طریق توسعه سیستمهای هشدار از اهمیت زیادی برخوردار است. بطور مشخص یکی از مشکلاتی که در شرایط عادی وجود دارد این است که تفکیک بین ابرهای ناشی از آتشفشانها و سایر ابرها هم از نظر بصری و هم از نظر راداری مشکل است.  بنابر این خلبانانی که برای اولین مرتبه با این پدیده برخورد می نمایند نمی توانند به راحتی تشخیص دهند که منشاء ابرها کدامند.  بنابر این پیش بینی های دقیق از فعال شدن و انفجار آتش فشانها یکی از راههایی است که می توان از طریق آن به خلبانها کمک نمود تا از عبور از ابرهای آتش فشانی جلوگیری نمود.  این کار معمولا از طریق سنجش لرزه ای زیر آتش فشانها صورت می گیرد، زیرا معمولا قبل از فعال شدن آتش فشانها لرزه هایی به وقوع می پیوندند. دانشمندان بر اساس این فعالیتهای لرزه ای مخاطرات ناشی از آتشفشانها را برای حمل و نقل هوایی پیش بینی و به اطلاع گروههای ذینفع از طریق کدهای رنگی که در آن رنگ سبز به معنای خطر کم و رنگ قرمز به معنای خطر زیاد است می رسانند.

سازمانهای حمل و نقل هوایی دائما از اطلاعات مربوط به خاکسترها و ابرهای آتشفشانی در مسیرهای هوایی که توسط نهادهای مربوطه در جهان تهیه می شوند برای برنامه ریزی مسیر پروازها استفاده می نمایند.  در صورت لزوم از خلبانان خواسته می شود تا مسیرهای خود را در صورتی که در معرض این مخاطره قرار دارند تغییر دهند. بهبود ارتباطات بین تولید کنندگان اطلاعات در این زمینه و مصرف کنندگان آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

پیامدهای ناشی از آتشفشان به اثرات مستقیم آن بر حمل و نقل هوایی محدود نمی شود.  بسیاری از سازمانها، کشورها، شرکتها، دولتها و غیره که به نوعی به حمل و نقل هوایی برای انجام امور خود وابسته هستند (شرکتهای هواپیمایی، شرکتهای جهانگردی، پست، هتل ها و غیره) از این پدیده متاثر می شوند. در این میان فقط آن دسته از سازمانها که دارای برنامه ریزی برای مواجه با این بحرانها هستند می توانند خسارات وارد آمده بر خود را به حداقل برسانند. بدیهی است شرکتهای هواپیمایی اولین و آسیب پذیر ترین سازمانها در این خصوص می باشند که انتظار می رود برنامه های مقابله با این نوع بحرانها را تهیه و در صورت لزوم اجرایی نمایند. این برنامه ها مسایل متعددی از نحوه برخورد خلبانها با این پدیده به محض دریافت اطلاعات لازم تا نحوه اطلاع رسانی و برخورد با مسافرینی که پروازهای آنها دچار اختلال شده و برنامه ریزی برای ادامه فعالیت را در بر می گیرند.

نویسنده:  دکتر علی عسگری



خبر های مشابه بحران حمل و نقل هوایی در آتش فشان ایسلند

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات