نصب دستگاه‌های جدید لرزه‌نگاری و GPS در کشور

نصب دستگاه‌های جدید لرزه‌نگاری و GPS در کشور
بازدید 226 زمان 2017/12/30 کد خبر 12867

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه متخصصان و اساتید برجسته کشوری در حوزه زلزله‌شناسی، …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه متخصصان و اساتید برجسته کشوری در حوزه زلزله‌شناسی، از استاندار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران خواست تا هر چه سریع‌تر نسبت به رفع مشکل کارشناسان سازمان لرزه‌نگاری نسبت به ایجاد ایستگاه لرزه نگاری در شهرستان ملارد اقدامات لازم را انجام دهند.
وی همچنین از استاندار تهران خواست نسبت به ساماندهی چاه‌های زیرزمینی در این استان اقدامات لازم صورت گیرد و تدابیر مناسب نسبت به حفظ سایت موزه زلزله‌شناسی در تهران انجام شود.
وزیر کشور در ادامه این جلسه بر فرهنگ‌سازی و آموزش در هنگام زلزله از سوی رسانه‌های جمعی به‌خصوص صداوسیما تاکید کرد و گفت: فرهنگ‌سازی و آموزش نقش بسیار مهم در نحوه برخورد و مواجه مردم در هنگام زلزله دارد بنابراین سازمان مدیریت بحران باید با همکاری صداوسیما نسبت به تهیه برنامه‌های آموزشی اقدام کند.
همچنین، اساتید و متخصصان زلزله‌شناسی در این جلسه آخرین وضعیت رفتارهای زلزله در استان‌های کرمان، کرمانشاه، البرز و تهران را مورد بررسی قرار دادند.
در این جلسه نجار و سعیدی رئیس و سخنگوی ستاد مدیریت بحران، مقیمی استاندار تهران، مرادی رئیس مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، شمالی، عضو هیات علمی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تاتار، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، زعفرانی، رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی، طالبیان، رئیس پژوهشکده علوم زمین، نظری، معاون پژوهشکده علوم زمین، حق‌شناس، معاون پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، توکلی، معاون امور فنی سازمان نقشه‌برداری و صفایی استاد زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان حضور داشتند.
از سوی دیگر، رئیس مرکز پیشگیری و بحران شهر تهران در بازدید تهران‌گردان از این مرکز بر لزوم همکاری همه سازمان‌ها برای پیشگیری از زلزله تهران تاکید کرد و گفت: باید سامانه هشدار سریع زلزله نصب شود چراکه در دنیا این سامانه‌ها نصب شده و می‌توانیم فاصله موج پی‌.و.اس را اندازه‌گیری کنیم تا ۱۰ثانیه قبل از زلزله را متوجه شد.
طرح جایکا در صورت اجرا تا سال ۹۵ تمام می‌شد 
احمد صادقی افزود: در پایان دولت اصلاحات موضوع زلزله تهران به صورت جدی در دستورکار قرار گرفت و آقای عارف ماموریت پیدا کرد که درخصوص مخاطرات لرزه‌خیزی تهران با موسسات موفق دنیا که مطالعاتی در این خصوص انجام داده‌اند، قرارداد همکاری به امضا برساند.
وی با بیان اینکه در اواخر دهه۷۰ معاون عمرانی وقت تهران با مرکز جایکا قرارداد همکاری امضا کرد تا میزان خطرپذیری شهر تهران مشخص شود، گفت: سال ۸۱ این طرح خطرپذیری براساس مطالعات جایکا به تصویب رسید.
صادقی با بیان اینکه براساس اقدامات لرزه‌ای مطالعات جایکا، سه آیتم در نظر گرفته شده بود، تصریح کرد: براساس این مطالعات می‌توانستیم در یک بازه ۱۲ساله تلفات و خسارات را در سه مرحله تا ۹۰درصد کاهش دهیم که اگر اجرا می‌شد، سال گذشته یعنی۹۵ پایان می‌یافت.
رئیس مرکز پیشگیری و بحران شهر تهران با بیان اینکه مطالعات جایکا سال گذشته اعتبارش منقضی شده و باید مطالعات آن به‌روزرسانی شود، گفت: در سال۹۴ مکاتبه‌ای با جایکا داشتیم که هم مطالعاتش را به‌روزرسانی کند و همچنین ارزیابی از اقدامات گذشته داشته باشد که ۲ماه قبل بعد از سیر مسیر طولانی، تفاهم‌نامه با جایکا در دستورکار قرار گرفت و به نظر می‌رسد خروجی مطالعات اولیه در خرداد سال ۹۸ به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه ۵۰پروژه مشخص شده که مطالعات براساس آنها صورت گیرد و ۵۰پروژه اولویت‌دار از جمله مقاوم‌سازی بافت فرسوده، سیستم سریع آموزش، داشتن یک مرکز فرماندهی واحد،‌ مدیریت جامع محور و … در دستورکار قرار گرفت، اظهار کرد: محور اصلی کاهش خطرپذیری، مقام‌سازی بافت فرسوده است که اصلاح آن خارج از توان یک سازمان است.
نیازمند شبکه شتاب‌نگاری لرزه هستیم
رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان اینکه ما نیازمند شبکه شتاب‌نگاری لرزه هستیم، بیان کرد: براساس برنامه پنج ساله شهرداری باید ۵۰شتاب‌نگار نصب شود که تنها ۴ دستگاه نصب شده است و همچنین باید سامانه هشدار سریع زلزله نیز نصب شود چرا که در دنیا این سامانه‌ها نصب شده و می‌توانیم فاصله موج پی.‌و.اس را اندازه‌گیری کنیم که می‌توان ۱۰ثانیه قبل از زلزله را متوجه شد و با نصب آژیر، ارسال پیامک یا از طریق شبکه‌های ارتباطی همچون تلویزیون مردم را از وقوع زمین‌لرزه باخبر کرد و همچنین می‌توان قطع‌کننده‌های آب،‌ گاز،‌ برق یا از مدار خارج کردن مترو را در دستورکار قرار دهیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته قراردادهای مختلفی برای نصب قطع‌کننده‌های اتوماتیک گاز در مواقع بحران منعقد شد، گفت: براساس برنامه‌ای که مدیرعامل گاز ارائه کرده است،‌ تا پایان سال۹۷ باید ایستگاه فشار قوی با این امکان از مدار خارج شود.
صادقی با بیان اینکه باید روی همه گسل‌های تهران ایستگاه‌های لرزه‌نگار داشته باشیم، تصریح کرد: در سال۸۴ که نمودار سازمان مدیریت بحران نوشته شد،‌ بودجه ما ۸۴میلیارد تومان بود که با نرخ دلار آن زمان محاسبه می‌شود و حالا در سه چهار سال اخیر بودجه سازمان حدود ۲۳میلیارد تومان است که فقط صرف حقوق کارکنان می‌شود.
وی با بیان اینکه نقشه‌های جایکا که این روزها موردتوجه قرار می‌گیرد برای دهه۷۰ است، گفت: در آن زمان اطلاعات ناقص بود و بانک اطلاعاتی جامعی نیز نداشتیم و جمعیت تهران کم بود و باید بگویم که وضعیت دهه۷۰ قابل مقایسه با وضعیت کنونی نیست چراکه ساختمان‌ها مقاوم‌تر شده و بانک‌های اطلاعاتی دقیق‌تر شده‌اند و تامین اطلاعات درست نیست.
صادقی با بیان اینکه نقشه تخلیه امن اضطراری با دقت تهیه شده است، افزود: ۲هزار و ۳۰۰مکان امن شناسایی شده است که باید با ارائه آموزش‌های لازم به مردم یاد بدهیم که چگونه به این فضاها دست پیدا کنند و در آن مستقر شوند.
رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان اینکه تمام پازل‌ها در طرح دیده شده است، بیان کرد: هماهنگ کردن ۸۶دستگاه کار سختی است ‌اما دقت داشته باشید اگر یک دلار هزینه کنیم، ۱۵دلار خسارات کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه متاسفانه در پروژه‌های شهری پیوست مطالعاتی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل دیده نشده است، گفت: تمام مطالعات انجام شده اما برای اجرای آن پول می‌خواهیم.
صادقی با بیان اینکه در ۱۰سال گذشته هرچه توانسته‌ایم روی گسل‌ها ساخت‌وساز انجام شده است، گفت: سه سال است که ضوابط ساخت‌وساز روی گسل را به مرکز مطالعات مسکن ارائه داده‌ایم اما اتفاقی نیفتاده است.
وی با بیان اینکه بنده سال‌هاست که این حرف‌ها را می‌زنم و اینگونه نیست که حالا جرات کرده باشم که این حرف‌ها را بزنم و در جلسات مختلف با مسئولان این حرف‌ها را زده‌ام و خیلی‌ها را هم در جلسات گفته‌ام.
احتمال فعال شدن همزمان سه گسل‌ بسیار پایین است
رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران توضیح داد: ۱۰۲سوله بحران درحال حاضر در تهران موجود است که تعدادی از آنها در اختیار نهادهای دیگر است که باید باز پس گرفته شود.
وی با بیان اینکه مشکلات ما یک‌شبه به‌وجود نیامده‌اند که یک‌شبه حل شوند،‌ اظهار کرد: همه باید با هم کمک کنیم تا مشکلات مرتفع شود.
صادقی با تاکید بر اینکه ما به عنوان مدیر بحران همیشه خود را برای بدترین حالت آماده می‌کنیم‌، گفت: مثلا وقتی می‌گوییم سه گسل تهران همزمان فعال شوند تعدادی جان خود را از دست می‌دهند، اما این را باید در نظر بگیریم که احتمال فعال شدن همزمان این گسل‌ها بسیار بسیار پایین است.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه نصب دستگاه‌های جدید لرزه‌نگاری و GPS در کشور

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات