عوامل موثر در مدیریت بحران مخابرات

بازدید 1051 زمان 2016/09/17 کد خبر 130

نقش رگولاتوری در زمان بحران یکی از مهم‌ترین کارگاه‌های برگزار شده در روز نخست دومین کنفرانس ملی مدیریت بحران، بررسی نقش حاکمیتی وزارت ارتباطات و …


نقش رگولاتوری در زمان بحران


یکی از مهم‌ترین کارگاه‌های برگزار شده در روز نخست دومین کنفرانس ملی مدیریت بحران، بررسی نقش حاکمیتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کاهش آسیب‌پذیری ناشی از حوادث غیرمترقبه بود که با حضور کارشناسان این حوزه برگزار شد. در این کارگاه تخصصی علیرضا اصغریان، مديركل دفتر نظارت بر سرويس‌هاي فناوري اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اهمیت نقش رگولاتوری‌ها در زمان بحران به بررسی این نقش و اهمیت آن در شرایط بحران پرداخت. وی با اشاره به اینکه نقش رگولاتوری را در شرایط بحران می‌توان در پنج شاخه متفاوت مورد توجه قرار داد، عنوان کرد: مقررات‌گذاری در شرایط بحران برای اپراتورها و ایجاد تنوع و همبستگی بین شبکه‌ها از مهم‌ترین وظایف رگولاتوری‌ها در شرایط بحران است. اصغریان افزود: مانیتورینگ فضای مخابراتی کشور به همراه شرکت در عملیات امداد و نجات با استفاده از تجهیزات موقعیت‌یاب که به دو صورت ثابت و سیار در شرایط بحران قابل استفاده است، از دیگر مواردی است که سازمان رگولاتوری در زمان بروز حوادث غیر مترقبه مورد توجه قرار خواهد داد. نماینده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایجاد هماهنگی‌های لازم با سازمان‌های بین‌المللی در زمان بروز حوادث غیرمترقبه را از دیگر مواردی عنوان کرد که حضور نیروهای امدادرسان را در کشور تسهیل و مقدمات مشارکت امدادگران ایرانی را نیز در مناطق حادثه دیده در خارج از مرزهای کشورمان فراهم می‌کند.


نقش رادیو آماتورها در شرایط بحران


بنیادی، معاون دفتر نظارت بر تنظیم مقررات سازمان رگولاتوری با اشاره به اینکه ارتباطات در هنگام اضطرار یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش خسارات است، گفت: با استفاده از رادیو آماتوری می‌توان سرعت گزارش‌دهی صحیح و دقیق به مدیران ارشد را افزایش داد تا بتوانند بهترین تصمیمات را در سریع‌ترین زمان ممکن اتخاذ کنند.بنیادی با اشاره به وقوع سونامی سال ۲۰۰۴ سریلانکا و نیز زلزله سوماترا در همان سال، بیان کرد: تنها وسیله‌ای که توانست ارتباط بین مقامات محلی را با مناطق آسیب‌دیده فراهم کند استفاده از ارتباطات رادیویی بوده است.
وی همچنین با اشاره به نقش رادیو آماتورها در شرایط بحران گفت: اصلاح قوانین، تشویق و حمایت از رادیوآماتورها، انجام آموزش‌های لازم به عوامل اجرایی در شرایط بحران و نیز هماهنگی بین متولیان از جمله اپراتورها را می‌توان مهم‌ترین نقش‌های رادیو آماتوری در شرایط بحران عنوان کرد.

البته معاون دفتر نظارت بر تنظیم مقررات سازمان رگولاتوری در پاسخ به این پرسش که چرا اجازه ایجاد رادیو آماتورهایی در سطح منطقه‌ای و محلی برای استفاده در شرایط بحران داده نمی‌شود، گفت: هرچند که برای رادیو آماتوری نقشی فراتر از منطقه و محله در نظر گرفته شده است اما بررسی این موضوع با حساسیت زیاد در حال انجام است.


نقاط ورود دیتا به کشور بیشتر می‌شوند

حسن کریمی، مدیرکل مهندسی عملیات شبکه دیتا شرکت ارتباطات زیرساخت در جریان این کارگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر هفت نقطه مرزی ورود دیتا به کشور وجود دارد از افزایش این تعداد به ۹ نقطه تا پایان امسال خبر داد.

وی گفت: در حال حاضر دیتاهای مورد نیاز کشور از مسیرهای ترکیه (دو مسیر)، ارمنستان، آذربایجان، کویت، چابهار و جاسک وارد کشور می‌شوند که در نظر داریم تا پایان امسال مسیرکراچی و یک مسیر از چابهار را به این تعداد اضافه کنیم.

کریمی تمرکززدایی مراکز داده از تهران را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت صورت گرفته است و افزود: در حال حاضر شهرهای تبریز، شیراز و مشهد بار ترافیک داده‌ها را بر دوش می‌کشند.
مدیرکل مهندسی عملیات شبکه دیتا شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به ایجاد دو مرکز اصلی مدیریت برای شبکه Cisco و سه مرکز اصلی مدیریت شبکه برای تجهیزات (Huawei) بیان کرد: به منظور تقویت مراکز داده به دنبال ایجاد شبکه سومی هستیم تا در شرایط بحران به مشترکان دارای الویت خدمات‌رسانی مناسبی داشته باشیم.
مدیریت تماس‌ها مورد توجه شرکت مخابرات

کارشناسان مخابرات استان تهران که به نمایندگی از شرکت مخابرات ایران در این کارگاه تخصصی حضور یافتند یکی از مهم‌ترین وظایف شرکت مخابرات را مدیریت حجم بالای تماس‌های صورت گرفته در شرایط بحران عنوان کردند تا تمامی افراد بتوانند از امکان برقرار ارتباط آسان بهره‌مند شوند. شبکه سوییچ مخابرات شامل مراکز شهری، بین شهری، بین‌الملل، سیار و سیگنالینگ است که می‌توانند در زمان بروز حوادث به عنوان جایگزین یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرند.


نقش حیاتی اطلاعات در مدیریت بحران و امکان بهره‌مندی از مراکز داده جانشین از دیگر مواردی بود که در کنار استفاده از سیستم‌های مخابراتی بی‌سیم، باسیم، ماهواره‌ای و اینترنتی به صورت جایگزین مورد توجه کارشناسان شرکت مخابرات استان تهران قرار گرفت.


پدافند غيرعامل به صورت ميداني پیگیری شود

در ادامه يكي از نمايندگان شركت مخابرات ايران بيان كرد: در حوادث پيش آمده تجربه زيادي كسب كرده‌ايم و متوجه تاثير و نقش ارتباطات و مخابرات در مواقع بحراني شديم. شايد گاهي خود حادثه چندان ابعاد گسترده‌اي نداشته باشد اما نبود ارتباطات و مخابرات كار را پيچيده‌تر و بحران را مضاعف خواهد كرد.وي تاكيد كرد:‌ در مواقعي توانستيم از طريق سيستم‌هاي راديويي ارتباط برقرار كنيم و لازم به ذكر است بيشتر نگراني‌ها از برقراري ارتباط در زمان وقوع حادثه رخ داده است.


يكي ديگر از نمايندگان مخابرات ايران از استان تهران گفت: درباره نقش فناوري‌هاي نوين دركاهش آسيب‌پذيري‌ها در مواقع بحراني بهتر است ابتدا با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري در زمينه پدافند غيرعامل ابتدا بايد مراكز درجه اول سريعا شناسايي شوند، بناها هسته‌‌اي و مراكز علمي بزرگ شناسايي شوند و براي هر كدام يك طرح پدافند غيرعامل تهيه و به صورت ميداني عمل شود. وي افزود: ابتدا بايد ديد بحران را چه مي‌بينيم و واقعه و جريان و خدمات‌رساني آن را چگونه انجام مي‌دهيم و بعد براي كاركرد منظم آن تصميم‌گيري كنيم.

وي با اشاره به رسالت اصلي شركت گفت:‌ ارایه خدمات به مشتركان در مواقع بحراني بيشترين مديريت را نياز دارد و شبكه مخابراتي نيز بايد به گونه‌اي برقرار شود كه در مواقع بحران بهترين کارکرد را داشته باشد. او بیان كرد:‌ از نظر آماري شش درصد بلاياي طبيعي به ايران تعلق دارد و از ۴۰ نوع بلاياي طبيعي ۳۰ نوع آن در ايران رخ داده است و وظيفه ما در بخش ارتباطات در مواقع بحران سنگين‌تر است.


پیشنهادهای ایرانسل برای مواجهه با شرایط بحران


استفاده از تکنولوژی Mss Poll، افزونگی HLR و STP، استفاده از رومینگ بین‌المللی و نیز استفاده از وایمکس ایرانسل به عنوان نمونه راهکارهای مورد استفاده در شرایط بحران از سوی کارشناسان شرکت ایرانسل مطرح و عنوان شد كه در شبکه اپراتور دوم اگر مشترکان ساکن در یک شهر خاص به واسطه بروز حادثه‌ای مجبور به انتقال به یک شهر دیگر بشوند، امکان مدیریت ترافیک به صورت آنی وجود دارد و با توزیع پذیری یکنواخت ظرفیت امکان تماس برای همه مشترکان فراهم می‌شود. یکی دیگر از مواردی که در شرایط بحران می‌تواند امکان تداوم ارتباطات مشترکان را فراهم کند استفاده از رومینگ است، با این تفاوت که این رومینگ می‌تواند در فضای داخلی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.رضا ماسولیان، مدیر رومینگ ایرانسل در اين باره گفت: لزوم ایجاد رومینگ داخلی بهره‌مندی از زیرساخت‌های گسترده است که با ایجاد این زیرساخت‌ها می‌توان زمینه رومینگ ایرانسل را با دیگر اپراتورهای همراه اول و تالیا فراهم کرد. وی در خصوص رومینگ بین‌المللی نیز گفت: با توجه به اینکه اپراتور دوم با ماهواره ثریا رومینگ بین‌المللی دارد، در شرایط بحران می‌توانیم به خوبی از این امکان ارتباطی استفاده کنیم.


استفاده از وایمکس ایرانسل

مرادی، مدیر فنی شبکه وایمکس ایرانسل با اشاره به اینکه با استفاده از سایت‌های سیار که هر یک در محدوده‌ای دو کیلومتری ۶۰۰ مشترک را تحت پوشش قرار می‌دهند و توزیع مودم‌های Wifi، امکان برقراری ارتباطات ضروری را از طریق اسمارت فون‌ها و هندست‌های مختلف نیز فراهم کرد.

وی بیان کرد: علاوه بر این می‌توان تلفن‌های ثابت مشترکان را نیز به مودم‌های وایمکس مجهز کرد تا در زمان بروز حوادث غیرمترقبه امکان استفاده از Voip وجود داشته باشد.

باقر صمدی، مدیر ارشد بازاریابی تجاری ایرانسل نیز با اشاره به اینکه امکان برقراری ارتباط بین مدیران ستادهای مدیریت بحران در قالب سامانه مجازی ارتباطات انسانی ایرانسل فراهم می‌شود، تاکید کرد: ایرانسل این امکان را فراهم کرده تا با توزیع سیم کارت‌هایی با شماره‌های کوتاه امکان برقراری تماس اعضای این ستادها به راحتی فراهم شود. شبکه امن داده همراه، پیام تجاری انبوه و امکان ارایه خدمات بر اساس محل از دیگر مواردی بود که مدیر ارشد بازاریابی تجاری ایرانسل بر استفاده از آنها در شرایط بحرانی تاکید کرد.


خدمات رایتل در شرایط بحران

فیضی‌زاده، کارشناس شرکت رایتل از دیگر کارشناسان این کارگاه تخصصی بود که به ارایه دستاوردهای اپراتور سوم در این حوزه پرداخت. وی مجموع فعالیت‌های رایتل را در شرایط بحرانی در سه گروه آموزش، اطلاع‌رسانی و پوشش خبری و امدادرسانی تقسیم‌بندی کرد و گفت: برقراری ارتباط امدادگران با یکدیگر و مراکز تصمیم‌گیری از مهم‌ترین مواردی است که با بهره‌مندی از سیم کارت‌های رایتل ممکن خواهد شد. فیضی‌زاده عنوان کرد: با توجه بر ۳G بودن سیستم رایتل امکان استفاده از خدماتی از جمله پیدا کردن بهترین و کوتاه‌ترین مسیر تا محل وقوع حادثه و نیز امکان ارسال اطلاعات پزشکی مصدومان در قالب دیتا در شرایط بحران فراهم می‌آید. در ادامه ميررفيعي با اشاره به اهميت فناوري اطلاعات و نقش اساسي آن در كاهش آسيب‌پذيري‌ها گفت: شايد فناوري‌ها بخشي از خدماتي است كه تاكنون داشتيم اما برنامه‌ريزي‌هايي نيز ارایه شده كه به تدريج وارد عرصه مديريت بحران و به ويژه بلاياي طبيعي شده است.او افزود: اپراتورها از جمله همراه اول، ايرانسل، رايتل و اپراتورهاي شركت‌هاي PAP كه مجموعا ۲۲ اپراتور را تشكيل مي‌دهند آمادگي لازم براي ارایه اپليكيشن‌ها و برنامه‌هاي مرتبط را دارند تا براي كمك به امور در شرايط اضطراري وارد شوند.


منبع: ایسنا



خبر های مشابه عوامل موثر در مدیریت بحران مخابرات

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات