ارتفاع، بلای جان کارگران در استان مرکزی/رشد ۵۴ درصدی حوادث کار ساختمانی

ارتفاع، بلای جان کارگران در استان مرکزی/رشد ۵۴ درصدی حوادث کار ساختمانی
بازدید 571 زمان 2018/01/30 کد خبر 13934

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملمحمدتقی آبایی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، با اعلام این خبر و با اشاره به …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملمحمدتقی آبایی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، با اعلام این خبر و با اشاره به جزئیات آمار حوادث ناشی از کار در حوزه های گوناگون اظهار کرد: در حوزه حوادث ناشی از کار، در بخش صنعت ۱۱ درصد کاهش، بخش کشاورزی ۱۵ درصد کاهش و در بخش معدن بدون تغییر بوده است.


وی افزود: متاسفانه رشد ۵۴ درصدی در حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی موجب شده است با وجود کاهش آمار حوادث در بخش ‌ های مختلف اقتصادی، اما رشد قابل ملاحظه این آمار در بخش ساختمانی موجب افزایش ۶ درصدی در مجموع آمار شود.


وی یکی از مهمترین علل رشد حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمانی را افزایش قابل توجه ساخت و سازها در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ بیان کرد و افزود: این میزان رشد در حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی که منجر به مصدوم شدن یا فوت کارگران شده متاثر از آمار بالای ساخت و سازها و احداث واحدهای مسکونی در استان است.


این مقام مسئول در پاسخ به پرسش ایسنا درخصوص اقدامات نظارتی که برای کاهش بروز سوانح ناشی از کار در استان صورت می گیرد، گفت: یکی از اقداماتی که برای کاهش این حوادث در سطح استان صورت می گیرد، الزام پیمانکاران به برخورداری از گواهی تائید صلاحیت است و به همین منظور میزان بازرسی از کارگاه های ساختمانی استان در سال جاری شدت یافته است.


وی ادامه داد: در بازدیدی که از کارگاه های ساختمانی بعمل آمده است کارگاه هایی که مسائل ایمنی به خصوص ایمنی فردی را رعایت نمی کنند در وهله اول اخطار دریافت کرده و در صورت تکرار، اقدام قانونی در خصوص آنها صورت می گیرد. در یک ماهه گذشته سه کارگاه ساختمانی که اقدام به رعایت نکات ایمنی نکرده بودند با اخذ دستور قضایی از دادستانی تعطیل شده اند.


وی از افزایش ۱۳ درصدی اخذ گواهی صلاحیت ایمنی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در ۱۰ ماه سال ۹۵ تعداد ۱۳۰ مورد گواهی تائید صلاحیت ایمنی برای پیمانکاران صادر شده است که این میزان در سال ۱۳۹۶ به ۱۴۶ مورد افزایش پیدا کرده است.


آبائی به تقویت و فعال شدن طرح خودبازرسی در شرکت ها و واحدهای تولیدی و صنعتی استان نیز به عنوان اقدام دیگر اشاره کرد و با بیان اینکه به رشد ۵۶ درصدی میزان صدور مجوز مسئول ایمنی در شرکت ‌ ها دست یافته ایم، افزود: در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۶ تعداد ۳۴۳ گواهی برای متقاضیانی که خواستار فعالیت در مسئولیت ایمنی واحدهای تولیدی و صنعتی داشتند، صادر و این افراد در این واحدها مستقر شدند در حالیکه این میزان در سال گذشته ۲۲۰ مورد بوده است.


وی تقویت حوزه آموزش و آشناسازی کارگران و کارفرمایان با حوادث کار را اولویت نخست در کاهش آمار این حوادث دانست و گفت: بیشترین تمرکز در حوزه کارگاه های ساختمانی بوده است که آمار آن نسبت به سایر کارگاه ها بالاتر است.


آبائی به آموزش هایی که برگزار شده است، اشاره کرد و گفت: رشد ۴۹ درصدی در برگزاری دوره آموزشی ایمنی عمومی با برگزاری دوره برای ۱۰ هزار و ۳۶۰ نفر در سال ۹۶، رشد ۵۲ درصدی دوره آموزشی شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک به میزان سه هزار و ۲۴۸ نفر ساعت از جمله اقداماتی است که در سال جاری انجام شده و به عنوان پیش زمینه صدور گواهی تائید صلاحیت ایمنی به شمار می ‌ رود.


وی تاکید کرد: مجموع آموزش ‌ هایی که در حوزه ایمنی در بخش کارگری، کارفرمایی، ایمنی عمومی و ارزیابی ریسک در سال ۱۳۹۶ برگزار شده است، ۲۷ هزار و ۹۰ نفر ساعت است.


مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که بیشترین آمار مصدومیت و تلفات جانی ناشی از کار به کدامیک از حوزه ‌ های کارگری مربوط می ‌ شود، گفت: بیشترین آمارها در این حوزه ها مربوط به حوادث ساختمانی است.


وی بیشترین نوع مصدومیت در کارگران ساختمانی را شکستگی از ناحیه ‌ های مختلف بدن اعلام کرد و افزود: بیشترین تلفات جانی و مصدومیت در حوزه کارگران ساختمانی متاثر از سقوط از ارتفاع است.


این مقام مسئول در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به تعداد بازرسی ‌ هایی که در سال ۹۶ انجام شده است اشاره کرد و گفت: در ۱۰ ماهه سال ۹۶ سه هزار و ۷۲۲ مورد بازرسی توسط ۲۰ بازرس ادواری، دو هزار و ۵۰۴ بازرسی موردی و ۵۱۱ مورد نیز بررسی حادثه انجام شده است.


وی به آیتم ‌ هایی که در حوزه بازرسی ‌ ها مورد توجه قرار می گیرد اشاره کرد و گفت: بررسی حفاظت فنی و ایمنی، بررسی حقوق و مزایا و نیز بیمه کارگران، کارهای سخت و زیان ‌ آور و همچنین بررسی نقشه ‌ های ساختمانی موضوع ماده ۸۸ توسط بازرسان انجام می شود.


آبائی به انجام تحقیق توسط بازرسان برای صدور آرای عادلانه و صحیح در هیات های حل اختلاف بین کارگر و کارفرما نیز اشاره کرد و گفت: ۱۶۲ تحقیق در این حوزه طی ۱۰ ماه سال جاری توسط بازرسان صورت گرفته است.


انتهای پیام

منبع : ایسنا


خبر های مشابه ارتفاع، بلای جان کارگران در استان مرکزی/رشد ۵۴ درصدی حوادث کار ساختمانی

کاهش ۱۶ درصدی حوادث ناشی از کار در چهارمحال و بختیاری

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملحفیظ الله فاضلی ۱۱ خرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری …

ایمنی جا مانده در جیب برخی کارفرمایان

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش ایسنا، آتش سوزی، مسمومیت ناشی از مواد شیمیایی، تماس با اجسام و سطوح داغ، انفجار، …

سقوط مرگبار دیوار بتنی روی کارگر جوان

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل سید جلال ملکی در گفت‌وگو با وقوع حادثه ریزش آوار در ساعت ۱۳:۴۶ امروز به سامانه ۱۲۵ …

فضای حاکم بر تولید و کار لرستان آرام است/ بالغ بر ۲۸۰۰ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری داریم

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملعلی آشتاب امروز در نشست صمیمی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی لرستان که در محل سالن اجتماعات اداره …

آخرین اخبار و مقالات