“آب” مهم‌ترین تهدید آینده است

“آب” مهم‌ترین تهدید آینده است
بازدید 753 زمان 2016/10/15 کد خبر 1416

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، محمدمهدی برومندی تاکید کرد: مهم‌ترین تهدیدی که در آینده برای کشور ما وجود دارد، مساله آب …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، محمدمهدی برومندی تاکید کرد: مهم‌ترین تهدیدی که در آینده برای کشور ما وجود دارد، مساله آب است. ما جزو مناطق خشک و نیمه‌خشک دنیا هستیم  و عوامل مختلفی مثل تغییر اقلیم و وضعیت جوی به خصوص در چند سال اخیر نگرانی‌های زیادی را برای کشور ایجاد کرده است به نحوی که در اغلب استان‌های کشور دچار خشکسالی‌های بسیار جدی هستیم؛‌ همین الان در بسیاری از روستاهای کشور به ویژه نیمه جنوبی کشور، آب آشامیدنی مردم به وسیله تانکر و به صورت سیار تامین و توزیع می‌شود.
او ادامه داد: در بسیاری از شهرهای جنوبی کشور،‌ ناگزیر به جیره‌بندی یا نوبت‌بندی آب شده‌ایم؛‌ خشکسالی‌های اخیر باعث شده در بخش کشاورزی مشکلاتی رخ دهد و درنتیجه بسیاری از روستاها در بخش جنوبی کشور خالی از سکنه شود و روستاییان به شهرها مهاجرت کنند و حاشیه‌نشین شوند؛ در کشور ما بیش از ۱۱ میلیون نفر حاشیه‌نشین وجود دارد که بخش قابل ملاحاظه‌ای‌ از آن روستاییانی هستند که بیکار شده‌ و شغل خود را از دست داده‌اند. این مساله، مشکلاتی را به صورت زنجیره‌ای در کشور ایجاد کرده است.
نماینده مردم مرودشت متذکر شد: از طرفی،‌ منابع آب مصرفی و آشامیدنی در برخی نقاط از خارج از کشور تامین می‌شود؛ به طور مثال آب مورد نیاز سیستان و بلوچستان را از هیرمند تامین می‌کنیم؛ افغان‌ها سدهایی در سردهانه‌ها و سرچشمه‌های آب هیرمند ایجاد می‌کنند که باعث مشکلات جدی برای سیستان و بلوچستان شده است. از طرفی سد دوستی بین ایران و ترکمنستان ایجاد شده و تقریبا ۸۰ درصد آب شرب شهر مهمی مثل مشهد را تامین می‌کند، اما به دلیل احداث سد در بالادست سد دوستی، مشهد دچار بحران شده و پیش‌بینی می‌کنیم اگر همین روند ادامه پیدا کند، ظرف دو سه سال آینده در مشهد آب برای خوردن نخواهیم داشت.
برومندی اضافه کرد: ترکیه در قالب طرحی به نام طرح گاپ در حال احداث ۲۲ سد در سرچشمه‌های دجله و فرات است که آینده سوریه و عراق و منطقه را به خطر انداخته و حداقل خطری که برای جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت ریزگردهاست که حتی تهران و شمال کشور ما را هم تحت تاثیر ریزگردهای حاصل از این تصمیم قرار خواهد داد. علاوه بر این،‌ حجم قابل ملاحظه‌ای آب از مرزهای کشور ما خارج می‌شود، بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب تولید کشور ما از مرزها خارج می‌شود؛ که یا به دریا می‌ریزد یا اصلا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
رئیس کمیته امنیت آب به برداشت کشورهای همسایه از مخازن مشترک آبی به عنوان یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود یاد کرد و گفت: فقط این نیست که کشورهای عربی در میادین مشترک نفت و گاز، نفت و گاز را بیشتر از ما برداشت می‌کنند. کشورهای عربی سالانه ۷ میلیارد مترمکعب آب از خلیج فارس و دریای عمان را شیرین و استفاده می‌کنند درحالی که ما فقط ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین می‌کنیم.
او به اختلافات بین استان‌های کشور هم اشاره کرد و توضیح داد: در مورد توزیع آب، بین استان‌های کشور هم اختلافات جدی به وجود آمده است. به طور مثال بین خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد، در مساله زاینده‌رود و سرچشمه‌های آن اختلافاتی وجود دارد. اغلب استان‌های ما دچار اختلافات جدی در بحث توزیع آب شده‌اند.
برومندی تاکید کرد: مجموعه این مسائل باعث شده که نگاه امنیتی نسبت به مساله آب و آینده آب در کشور داشته باشیم. از یک طرف باید به فکر تولید آب باشیم، از یک طرف باید به فکر مصرف صحیح آب باشیم؛ ۹۲ درصد منابع آب موجود کشور را به بخش کشاورزی می‌بریم و ۶۵ درصد منابع در آن‌جا تلف می‌شود.
نماینده مردم مرودشت در مجلس تصرح کرد:‌ این‌ مسائل در آینده مشکلات و دغدغه‌های امنیتی برای ما خواهد داشت؛ لذا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با نگاه امنیتی این موضوع ورود کرده؛ نقطه‌نظرات امنیتی نمایندگان و پیگیری آن از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط باعث می‌شود تا ما کمک موثری به شورای عالی آب و مدیران کشور داشتیم. انتظار مردم و قانون اساسی این است که مجلس ریل‌گذاری و نظارت کند؛‌ ما تلاش خواهیم کرد نظارت درستی بر نحوه تولید و مصرف آب در کشور داشته باشیم. اگر به این مساله توجه نشود،‌ چند سال آینده بسیار دیر خواهد بود.
منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه “آب” مهم‌ترین تهدید آینده است

۸۸ حادثه و یک مفقودی براثربارش باران و تگرگ در تهران

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، سیدجلال ملکی افزود: بارش باران و تگرگ از ساعت ۱۸ تا ۲۲ شب گذشته در مناطق …

اگر ساخت سد ایلیسو ترکیه به پایان برسد، کار همه ما تمام است!

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل،  در سال ۱۹۹۲ دولت ترکیه با افتتاح سد بزرگ آتاتورک بر رود فرات که ظرفیت آن …

آخرین اخبار و مقالات