پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز، در این نشست دکتر احمد صادقی رئیس سازمان با بیان این خبر به …
پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز، در این نشست دکتر احمد صادقی رئیس سازمان با بیان این خبر به تشریح نحوه اجرای مرحله نخست طرح مدرسه آماده پرداخت و گفت: مرحله نخست اجرای این طرح با هدف ارتقای آمادگی و ایمنی مدارس و توانمندسازی دانش آموزان و همچنین تهیه سند کاهش خطرپذیری مدارس شهر تهران در ۹۲۳مدرسه به اجرا درآمد.
وی افزود: شناسایی و مشخص کردن مخاطرات مدرسه، در اختیار داشتن برنامه کاهش مخاطرات، فراهم آوردن زیر ساخت های ارتباطی مدرسه برای مشارکت خانواده دانش آموزان و سازمان های خدمات اضطراری، دارا بودن تقویم آموزشی برای آمادگی پرسنل و دانش آموزان در مواجهه با حوادث، تجهیز مدرسه به سیستم های هشدار و اعلام خطر و تجهیز مدرسه به اقلام مورد نیاز مقابله با حوادث بخشی از ویژگی های طرح مدرسه آماده است.
همچنین حیدر کلهری معاون آموزش و مشارکت های مردمی با ارائه گزارشی گفت: تاکنون ۷۴۵ مدیر و ۹ هزار و ۶۱۳ نفر معلم و پرسنل مدارس در دوره های آموزشی این طرح شرکت کرده اند.
کلهری با اشاره به تهیه سند مخاطرات مدرسه برای ۸۲۰ مدرسه یادآور شد: ۱۵۵ مدرسه یعنی نزدیک به ۱/۱۹ درصد از این مدارس در وضعیت سفید، ۴۷۵ مدرسه یعنی۶/۵۸ درصد از این مدارس نیز در وضعیت زرد و۱۸۱ مدرسه یعنی ۳/۲۲ درصد هم در وضعیت قرمز یعنی مخاطره بالا در برابر حوادث قرار دارند.
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادمه ضمن بررسی چالش های موجود در اجرای مرحله نخست طرح مدرسه آماده و ارائه پیشنهاداتی برای اجرای بهتر آن در مرحله دوم از تکمیل آموزش ها در ۶۰۰ مدرسه، برگزاری آموزش های همگانی برای دانش آموزان، برگزاری اردوی آموزش یک روزه، اجرای برنامه کاهش مخاطرات مدارس، تجهیز مدارس و برگزاری مانور آمادگی در مدارس به عنوان برنامه های آتی در اجرای این مرحله از طرح مدرسه آماده نام برد.
دکتر علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت مقوله ایمنی مدارس در برابر سوانح و حوادث به ویژه زلزله بر تنظیم سند کاهش خطرپذیری مدارس و افزایش ضریب امنیت آن تاکید کرد.
وی اولویت بندی شاخص ها را در اجرای برنامه واجد اهمیت توصیف کرد و در ادامه به تشریح اهمیت فرهنگ سازی نسبت به موضوع بحران به منظور گفتمان سازی در مدارس و پرهیز از فعالیت پراکنده در این زمینه پرداخت.
وی در ادامه توجه به مهارت آموزی و دانش مهارتی در اجرای طرح مدرسه آماده را مهم برشمرد و بر مدل سازی در زمان برگزاری مانورهای آمادگی در مدارس تاکید کرد.
بنا به تعریف قید شده در دستورالعمل اجرایی طرح، مدرسه آماده مدرسه ای است که مخاطرات آن به حداقل رسیده، توان مقابله با حوادث را داشته ، کمترین تلفات و خسارت را متحمل شده و در کوتاه ترین زمان، کارایی موثر خود را بازیابد.
منبع : بحران نیوز