گام های اساسی پدافندزیستی توسط سردار جلالی مطرح شد

گام های اساسی پدافندزیستی توسط سردار جلالی مطرح شد
بازدید 678 زمان 2016/10/29 کد خبر 2002

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، صبح امروز سردار جلالی سخنران همایش ملی مدیران و کارشناسان پدافند زیستی کشور بود. سردار جلالی …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، صبح امروز سردار جلالی سخنران همایش ملی مدیران و کارشناسان پدافند زیستی کشور بود. سردار جلالی با توضیحی  در خصوص پدافند زیستی گفت: پدافند غیرعامل در حوزه زیستی به عنوان مصون سازی در برابر تهدیدات عامدانه انسان ساخت ایجاد شده است که با وزارت بهداشت و جهاد به تفاهم رسیده ایم.
جلالی با اشاره به گام های اساسی که در حوزه زیستی پدافند غیرعامل صورت گرفته است، در تقسیم بندی هایی کلی مطرح کرد و گفت: نخستین گام ، موضوع تهدیدات بیان میشود که به سه قسمت طبیعی، بیوزیستی و جنگ زیستی تقسیم شده است. در قسمت طبیعی ، هیچ هدف مغرضانه ای وجود ندارد و تنها به دلیل کنش ها و واکنش های طبیعی صورت میگیرد. بخش بیوزیستی با بکار گیری عوامل زیستی و با تاثیر بر زیرساخت های اقتصادی و اهداف مغرضانه شکل میگیرد و جنگ های زیستی، کشور متخاصم با تولید ویروس ها و عوامل انسانی با اهدافی شوم برای برهم زدن امنیت کشور ایجاد میگردد.
وی ادامه داد:در بخش طبیعی ، منشا تهدید خود طبیعت است و عوامل تهدید زیستی طبیعی به باکتری، ویروس، قارچ ها و … میتوان اشاره کرد. سطح خطر در این حوزه امنیت فردی و اجتماعی را در برمیگیرد و پیامد های فردی و عمومی است ، سطح مقابله با این تهدید نیز رعایت ایمنی و بهداشت فردری ودرمان است. در بخش بیوزیستی نیز منشا به گروه ها و دولت های تروریستی، عوامل زیستی طبیعی و ژنتیک است. سطح خطر در این قسمت امنیت عمومی، پیامد ها نیز برهم زدن امنیت و ثبات اجتماعی است و در سطح مقابله هم با مقابله و ایجاد امنیت سلامت امکان پذیر است.
جلالی ادامه داد: اما در بخش جنگ زیستی کشور متخاصم با عوامل زیستی و مصنوعی حمله میکند که در سطح خطر این بخش امنیت ملی تضعیف میکند و پیامد خدشه دارشدن امنیت ملی را در پی دارد که با دفاع زیستی قادر به مقابله هستیم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل بیماری های طبیعی ، ویروس ها، عوامل زیستی نو و استراتژی محض دشمن را اولویت های تشخیص مطرح کرد و گفت: براساس اولویت بندی تهیدیدات گام های اساسی ، فرماندهی ، مدیریت و کنترل عمده برای مصون سازی باید صورت بگیرد.در تهدید شناسی باید ماهیت تهدید شناخته شود و ما نیازمند آزمایشگاه ها ، کیت ها، اطلاعات جامع و بانک سوش هستیم تا تشخیص دهیم تهدیدات در چه سطحی از حوزه فنی زیستی قرار میگیرد.
وی ادامه داد: زمانی که منبع تهدیدات شناخته شود با استفاده از شبکه پایش و مورد نظر قرار دادن اقلیم ، میتوانیم مصون سازی را آغاز کنیم. ما باید آزمایشگاه های جامع متکی به اطلاعات خود داشته باشیم که باید از بانک سوش میتواند در تجزیه و تحلیل اطلاعات، تطبیق اطلاعات، ساخت واکسن و … استفاده شود.
سردار جلالی موضوع بیوانفرماتیک رادر حوزه تهدید شناسی بسیار مهم تلقی کرد و گفت: پدافند غیرعامل توانسته است برای انجام سریع تر امور در مقابله با تهدیدات زیستی دشمن مکانی را به عنوان بیوانفرماتیک احداث کند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل به دیگر گام های موثر در تهدیدات اشاره کرد و گفت: دیگر گام، شناخت محیط و عوامل قدرت آفرین است که با شناسایی توپوگرافی، سناریوپرداذی دشمنان، حوادث منطقه ای ظرفیت های اجرایی را مدیریت خواهیم کرد.
جلالی با اشاره به موضوع پدافند زیستی گفت: حوزه های طرح ریزی، محیط شناسی، دکترین پدافند غیرعامل برای اهمیت دادن به تهدید های زیستی، تقسیم وظایف عمده را شامل میشود. دیگر حوزه های عملیاتی نیز بر عهده نیروهای انتظامی و بسیج است که با طرح های انتظامی، محیط شناسی، محدود سازی مناطق بر اساس تهدید ، فرهنگ سازی و آرامش بخشی جزیی از راهبردهای آن تلقی میشود.
سردار با اشاره به موضوع امداد و نجات که ذمه ی وزارت بهداشت و درمان است مطرح کرد: در این بخش باید به صورت دقیق اقدامات سطح بندی شوند. سازماندهی واحد های امداد، ردیابی تخصصی عوامل تهدید و کشف منبع اصلی تهدید برای ایجاد مقابله ، تقسیم بندی جمعیت به سه دسته سالم و مشکوک و بیمار باید انجام گیرد.
تحدید منطقه ای دیگر موضوع مولفه های تهدیدات زیستی بود که سردار جلالی در همین رابطه گفت: تهدید شناسی، محیط شناسی، تقسیم بندی مناطق به سه دسته منطقه پاک و مشکوک و آلوده ، تحدید مناطق عملیات و قرنطینه تخصصی از جمله موارد مهم در تحدید کردن مناطق مورد تهدید است.
تولید واکسن و دارو و سُرم بخش دیگر صحبت های رئیس سازمان پدافند غیرعامل بود مطرح کرد: نیازسنجی تهدیدات و ساخت واکسن، چرا که واکسن همانند سلاحی است که در حوزه دفاعی کشور مورد استفاده قرار میگیرد و سلاح ها نیز براساس تهدیدات ساخته میشود ؛ در حوزه زیستی و ساخت واکسن ها و دارو ها نیز باید متناسب با تهدیدات زیستی تولید شوند.
جلالی در پایان گفت: در حوزه پدافند زیستی ، قریب به بیست دستگاه اجرایی و دولتی حضور دارند که در هر دستگاه باید برنامه ریزی های جزیی را برای خود ایجاد کند تا در راستای سرفصل هایی که سازمان پدافند غیرعامل به آنها ارائه میکند در بهبود مصون سازی های زیستی ، فعالیت خود را ادامه دهند.
در انتهای برنامه نیز سامانه پایش بامشخصات رصد و جمع آوری اطلاعات و با هدف جمع آوری اطلاعات، پایش آنلاین و تحلیل و پیش بینی توسط سازمان پدافند غیرعامل و وزارت جهاد و کشاوری ایجاد شده است که امروز توسط آقایان آقاجانی معاون وزیر بهداشت و درمان، باغستان رئیس سازمان حفظ نباتات کشور و سردار جلالی فعالیت خود را آغاز کرد تا برای اربعین حسینی زیر بار اصلی برود.
 علاوه بر آن از محصولات آموزشی حوزه زیستی و فیلم مستند جنگ جهانی ۱۹۱۴-۱۹۱۷ توسط سردار جلالی رونمایی شد.
منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه گام های اساسی پدافندزیستی توسط سردار جلالی مطرح شد

تب کنگو مهار شده است/ تمامی مراکز درمانی آماده‌باش هستند

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی درباره کنترل و مهار تب کریمه کنگو که مدتی است در کشور شایع شده …

جلسه قرارگاه پدافند زیستی برای پیشگیری از تب کریمه کنگو و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، آشناگر معاون سیاسی امنیتی و جانشین رئیس شورای پدافند غیرعامل استان کردستان در جلسه قرارگاه پدافند …

آخرین آمار مبتلایان و فوتی‌های تب کنگو در کشور

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل دکتر محمد مهدی گویا به آخرین وضعیت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور اشاره کرد و …

لزوم همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان برای پیشگیری تب کریمه کنگو

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملاولین جلسه مشترک شورای پدافند غیرعامل و قرارگاه زیستی استان مازندران صبح پنجشنبه هفته جاری به ریاست …

آخرین اخبار و مقالات