پدافند غیرعامل ، دفاع در کلیه حوزه ها که در طول تاریخ نیز ریشه دارد

پدافند غیرعامل ، دفاع در کلیه حوزه ها  که در طول تاریخ نیز ریشه دارد
بازدید 776 زمان 2016/10/29 کد خبر 2020

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل ، نخستين همايش پدافند غيرعامل با رويكرد فرهنگي  و هنري در وزارت ارشاد با حضور علي اصغر …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل ، نخستين همايش پدافند غيرعامل با رويكرد فرهنگي  و هنري در وزارت ارشاد با حضور علي اصغر زارعي جانشین سازمان پدافند غيرعامل ، نوش آبادي معاون حقوقی، امور مجلس و امور استانها و سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عباس صالحی سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  ظهر امروز برگزار شد
نوش آبادی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس سازمان پدافند غیرعامل در نخستين همايش پدافندغيرعامل با رويكرد فرهنگي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سخنرانی كرد و گفت: پدافند غیرعامل ، دفاع در کلیه حوزه ها که در طول تاریخ نیز ریشه دارد؛ امروزه نيز در تداوم است. صیانت از زیرساخت های کلیدی ، حساس و مهم از اهمیت بالایی برخوردار است.
‎نوش ابادي با كثرت نام گذاری پدافندغیرعامل در حوزه های متفاوت گفت: مصون سازی از زیرساخت ها و جان انسان ها ، هدف اصلی سازمان پدافندغیرعامل است كه امنیت بر زیرساخت ها، ایمنی بر بدنه زیرساخت ها و پایداری زیرساخت ها تاکید شده است، یعنی زمانی که در کشور امنیت کامل حاکم است ، توسعه میسر میشود و این یعنی باید مصون سازی ها صورت بگیرد.
‎وی ادامه داد: در پدافند غیرعامل افزایش مقاومت مردمی، حفظ ثروت ملی، کاهش صدمات مردمی و زیرساختی از مهمترین مسائلی است که به آن پرداخته شده. در اهداف توسعه پایدار توجه به مردم و ایجاد رفاهی برای مردم مطرح میشود.
‎نوش آبادی ادامه داد: مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های کلی که در سه بند مطرح شده ، بند سوم به فرهنگ سازی در تمام سطوح اشاره کرده اند، علاوه بر آن در برنامه ششم توسعه نیز که دارای ۱۸۰ بند است كه يكي سه موضوع مطرح شده در اين برنامه، مقاوم سازي فرهنگي است.
‎وي با اشاره به نفوذ دشمن گفت : موضوعات مقاوم سازي در برنامه ششم توسعه شامل نفوذ دشمن، ارزش هاي انقلاب، ترويج سبك ايراني-اسلامي،آثار فرهنگي و هنري، توسعه و تجلي نمادهاي اسلامي -ايراني در تمان ساختار ها است.
‎نوش آبادي در خصوص فعاليت هاي دشمن در حوزه فرهنگ گفت: دشمنان در تلاش  تضعيف فرهنگ اسلامي-ايراني از طريق ساخت فيلم و تبليغات هستند و اين نوعي آفند محسوب ميشود و بايد اقدامات مصون سازي انجام شود.
‎وي ادامه داد: با حضور فناوري هاي نوين ، مفهوم سايبري و مجازي مطرح شده شده است و ما شاهد جنگ نرم در اين حوزه هستيم.
‎نوش ابادي در پايان حرفهاي خود گفت: نقش رسانه در فرهنگ سازي پدافند غيرعامل و باور پذيري در مسئولين بسيار پُر رنگ است همانطور كه مقام معظم رهبري گفتندبراي مصون سازي فرهنگي بايد توليد برنامه ها را در دستور كار دستگاه هاي مرتبط قرار دهيم و هم در برابر توليدات دشمن هوشيارنه عمل كنيم.
دکتر سيد عباس صالحی ، سرپرست وزارت فرهنگ و ازشاد اسلامي از ديگر سخنران اين همايش بود.
وي در خصوص پدافند غیرعامل گفت: ما به دلیل وجود تهدیدات متفاوت در همه حوزه ها ، بیش از دیگر کشورها نیازمند پدافند غیرعامل هستیم. ایران باید بتواند مفاهیم خود را به عنوان یک تراز برتر به دیگر کشورها معرفی کند که این اقدام خود مولد تهدید محسوب میشود.
وی ادامه داد: در شرایط امروز خاورمیانه ، در معرض تهدید بودن را بیشتر میکند که باید قدرت مقاومت خود را در برابر تهدیدات افزایش دهیم نه آنکه بهراسیم. تهدیدات تنوع فراوان دارند، که اهمیت تهدیدات فرهنگی با رویکرد پدافند غیرعامل توجه بسیار دارد و دارای چهار نکته است؛ نخست حوزه دفاع در برابر جنگ نرم که دارای تاریخ بسیار قدیمی است و ما میتوانیم جنگ نرم را در صدر اسلام نیز مشاهده کنیم. اما امروزه جنگ نرم پیشرفته شده است که دارای سه شاخص است؛ دارای سه شاخص مفاهیم ابتدايي، گسترش موضوعات و جنگ نرم شبکه اي است و به صورت حلقه ای در باور ها تاثیر میگذارد . شاخص دیگر متکی به دانش های انسانی در حال  رشد اشاره دارد و شاخص آخر تکامل تجهیزات و ابزار محسوب میشود.
صالحی در ادامه گفت: پدافند غیرعامل در پنج حوزه دین به عنوان ریشه دارترین بخش، دانش، رسانه ، هنر و ادبیات و سبک زندگی عمومی در بخش جنگ نرم اهمیت دارند و باید در این حوزه ها مصون سازی علیه تهدیدات صورت بگیرد.
وی در خصوص رویکرد دیگر پدافند غیرعامل در حوزه فرهنگ گفت: پدافند غیرعامل زیرساختی، محدود به زیرساخت های کالبدی نمیشوند بلکه زیرساخت های فرهنگی را در دو بخش مفهومی که شامل مفاهیم پایه و سرمایه های انسانی را در برمیگیرد. مفاهیم پایه ایمان به خود و تاریخ، ولایت به شبکه طولی و جاری تاریخی و خانواده در اصل پایداری را در برمیگیرد و منابع انسانی که سرمایه های انسانی را در برمیگرد.
صالحی در خصوص تطبیق پدافندغیرعامل در حوزه فرهنگ گفت: قابلیت تطابق سازی بسیار مهم است و به همین دلیل نیاز به نوسازی در مفاهیم حوزه فرهنگی دارد.
فرهنگ سازی،  دیگر رویکر پدافندغیرعامل بود که سید عباس صالحی در پایان سخنان خود به آن اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیازمند سه مقوله تکمیلی هستیم ، نخست تولید ادبیات و محتوا، آموزش و بخش دیگر عملیات اصلی فرهنگ سازی مطرح میشود که در بخش عملیاتی ما نیازمند اغنایی هستیم که به باور تبدیل شود.
منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه پدافند غیرعامل ، دفاع در کلیه حوزه ها که در طول تاریخ نیز ریشه دارد

لزوم همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان برای پیشگیری تب کریمه کنگو

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملاولین جلسه مشترک شورای پدافند غیرعامل و قرارگاه زیستی استان مازندران صبح پنجشنبه هفته جاری به ریاست …

شناسایی دیدگاه‌های حاکم بر آسیب‌پذیری شهرها در برابر مخاطرات محیطی و استخراج مؤلفه‌های تأثیرگذار در آن با استفاده از روش کیو

شناسایی دیدگاه‌های حاکم بر آسیب‌پذیری شهرها در برابر مخاطرات محیطی و استخراج مؤلفه‌های تأثیرگذار در آن با استفاده از روش کیو نویسندگان سعید امینی ورکی …

جلسه کارگروه تخصصی انرژی و آب پدافند غیرعامل با قرارگاه پدافند سایبری استان

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، اولین جلسه مشترک کارگروه تخصصی انرژی و آب پدافند غیرعامل با قرارگاه پدافند سایبری …

آمریکا از طریق روسیه به ایران پیام داده است

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل به نقل از روزنامه الرأی چاپ کویت، این روزنامه با درج خبری مدعی شد ایالات متحده آمریکا …

آخرین اخبار و مقالات