الف: شرکت بوئینگ در سال ۱۳۹۳ اقدام به لغو تحریم لوازم یدکی برای تمامی بوئینگهای خریداری شده پیش از انقلاب کرد، اما امروز حتی یک …
الف:
شرکت بوئینگ در سال ۱۳۹۳ اقدام به لغو تحریم لوازم یدکی برای تمامی بوئینگهای خریداری شده پیش از انقلاب کرد، اما امروز حتی یک فروند از این بوئینگها در خدمت ایران ایر نیست تا لغو این تحریم اثر مثبتی داشته باشد.
ب:
پس از توافق هستهای رسانههای داخلی و بینالمللی اخبار خرید گسترده هواپیماهای مسافربری برای شرکت ایران ایر را با آب و تاب مخابره کردند، اما این موضوع بررسی نشد که آیا این خریدها محدود به تفاهمنامههای تبلیغاتی هستند یا در نهایت منجر به بازسازی ایران ایر خواهند شد.
ج:
همزمان تفاهمنامهای هم برای خرید ۲۰ فروند ای تی آر ۷۲ سری ۶۰۰ با شرکت ای تی آر منعقد شد، برای خرید هواپیماهای جت ملخی (Turboprop) مدرن مناسب برای جایگزینی ناوگان فرسوده فوکر ۱۰۰ ایران ایر در مسیرهای داخلی و کوتاهبرد. البته خرید این هواپیما نیز منتقدانی دارد زیرا آن را برای فرودگاههای در ارتفاع بالا از سطح دریا و آب و هوای گرم و خشک ایران مناسب نمیبینند اما برای جایگزینی ناوگان فوکر ۱۰۰ ایران ایر، این هواپیما با حداقل قطعات آمریکایی تنها گزینه موجود است.
د:
به دنبال برنامه از رده خارج کردن دو فروند بوئینگ ۷۴۷ ایران ایر در اردیبهشت و خرداد سال ۱۳۹۵، ایران ایر تصمیم به خرید دو فروند ایرباس ۳۳۰ سری ۲۴۳ شرکت هواپیمایی امارات گرفت که بتازگی بازنشست شده بودند. مذاکراتی صورت گرفت اما در نهایت به علت عدم تخصیص اعتبار توسط بانکهای داخلی به بهانه بلاتکلیفی برنامه خصوصیسازی هما، این خرید صورت نگرفت و در نهایت پس از بازنشستگی دو فروند بوئینگ ۷۴۷، ایران ایر مسیرهای آسیایی خود را از دست داد و این مسیرها را به شرکت “خصوصی” هواپیمایی ماهان واگذار کرد.
ه:
در هفتههای گذشته اخبار ضد و نقیضی از توافق ایران ایر و ایرباس برای خرید فوری ۱۷ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ و ۳۳۰ نو از سوی طرفین مذاکره شنیده شد اما عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه تحویل هواپیماها دو هفته پیش گفت تحویل هواپیماها به “تاخیر” خواهد افتاد.
و:
ناوگان پروازی کنونی ایران ایر متشکل از هشت فروند ایرباس ۳۰۰ در سه مدل، یک فروند ایرباس ۳۱۰، پنج فروند ایرباس ۳۲۰، سه فروند فوکر ۱۰۰ و پنج فروند ام دی ۸۲ استیجاری است، در کنار یک فروند هواپیمای باربری بوئینگ ۷۴۷ که بیشتر روزهای سال به علت نبود مشتری و پرواز در گوشهای پارک یک فروند از ارباس های موجود نیز ششم مهر امسال در فرودگاه امام خمینی تهران به یک فروند ایرباس ۳۴۰ ماهان برخورد کرد که سبب آسیب شدید سازهای به هواپیما شد و هردو هواپیما را زمینگیر کرد.
ز:
شرکت هواپیمایی ایران ایر، هما، هم اکنون بزرگترین کاربر فوکر ۱۰۰ پس از شرکت هواپیمایی آسمان در جهان است. این هواپیما که فاقد هرگونه قطعه آمریکایی است بهترین گزینه برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی بود تا فارغ از هرگونه تحریم آمریکا آن را بطور گسترده در مسیرهای کوتاهبرد داخلی استفاده کنند. دولت آمریکا که از عدم تاثیر سریع تحریمها بر ناوگان فوکر ۱۰۰ ایران مایوس شده بود شروع به فشار آوردن به تمامی شرکتهای هواپیمایی کاربر این نوع هواپیما کرد تا فوکرهای ۱۰۰ و همه قطعات یدکی آنها را پس از بازنشستگی سریعا اوراق کنند تا به دست ایران نیفتند؛ به عنوان مثال در سال ۱۳۹۲ به دلیل تهدید و فشار سفارت آمریکا بر شرکت هواپیمایی هلندی کی ال ام، تمام فوکرهای ۱۰۰ این شرکت شبانه و به دور از چشم عموم در یک آشیانه اوراق شدند تا به ایران نرسند. این اقدامات نتیجه داد و امروز تنها ۳ فروند از مجموع ۱۴ فروند فوکر ۱۰۰ ایران ایر در خدمت هستند. حتی این تعداد محدود نیز با نقایص فنی هفتگی و ماهانه مواجهند. در آخرین مورد در روز ۲۴ شهریور ماه امسال ارابه فرود یک فروند فوکر ۱۰۰ در حال خزش در رمپ جمع شد، هواپیما آسیب دید و از رده خارج و موتورهایش برای عملیاتی کردن یک فوکر ۱۰۰ دیگر استفاده شد.
ک:
پس از ماهها تلاش شرکت ایران ایر موفق به خرید سه فروند بوئینگ ۷۴۷ سری ۳۳۸ سابق شرکت هواپیمایی کانتاس استرالیا (با میانگین سنی ۲۵ سال) از طریق یک شرکت واسطه شد. پس از ورود نخستین فروند آنها دولت آمریکا تلاش کرد تا مانع از تحویل دو فروند دیگر به ایران ایر شوند. در نهایت تصمیم گرفته شد به علت ناتوانی در تامین قطعات یدکی و امکان توقیف در پروازهای بینالمللی، از تنها فروند تحویلی استفاده نشود و هواپیما به امارات منتقل و پس از مصادره توسط بانک یوتای آمریکا به آن کشور فرستاده شد.
ل:
بازنشستگی تدریجی ناوگان بوئینگ ۷۴۷ ایران ایر نه تنها پروازهای حج سال ۱۳۹۳ را با اختلال مواجه کرد بلکه از اواخر سال ۱۳۹۴ انجام پروازهای آسیایی نیز با مشکل مواجه شد و در نهایت با بازنشستگی آخرین فروند بوئینگ ۷۴۷ با نام خلیج فارس در سال جاری پروازهای آسیای دور هما متوقف شد