ضرورت راه اندازی سامانه مدیریت یکپارچه فوریت ها در برابر حوادث

ضرورت راه اندازی سامانه مدیریت یکپارچه فوریت ها در برابر حوادث
بازدید 882 زمان 2016/11/02 کد خبر 2092

 پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دکتر عباس استاد تقی زاده مشاور …


 پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دکتر عباس استاد تقی زاده مشاور عالی سازمان در این نشست ضمن تشریح شاخص های تاب آوری با تاکید بر اهمیت راه اندازی سامانه مدیریت یکپارچه فوریت ها در برابر حوادث  گفت: اگر یک مرکز تلفن ضروری برای هماهنگی در زمان بحران و فراخوان خدمات اضطراری داشته باشیم بسیاری از مشکلات ما برای همکاهنگی در ساعات طلایی وقوع حادثه حل می شود.

وی  در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به موضوع مدیریت بحران در کاربری تاسیسات شهری افزود: کاربری زمان بحران این تاسیسات مشخص باشد  تا بتوان ی به صورت بهینه از این تاسیسات استفاده کرد.

دکتر تقی زاده گفت: از سال ۲۰۱۰ نهضت شهرهای تاب آور در جهان آغاز شده است تا گام های موثری برای ارتقای تاب آوری شهر ها برداشته شود و در حال حاضر ۲۵۰۰ شهر عضو این کمپین هستند .

وی افزود: آخرین اصول مورد توجه در نهضت تاب آوری شهرها ساماندهی و یکپارچگی مدیریت شهری و توجه حاکمیتی به تاب آوری شهر ها ، ارزیابی خطرات و شناسایی مخاطرات و استفاده از ظرفیت های مالی و ایجاد درآمد های پایدار برای افزایش تاب آوری شهری است.

وی  یادآور شد: برنامه ریزی شهری مبتنی بر خطر و افزایش مشارکت مردم در مقابل خطر در کنار ظرفیت های زیر ساختی و فیزیکی در شهر ها باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاور عالی سازمان مدیریت بحران تهران با تاکید بر اینکه اصلی ترین مبحث در تاب آوری شهر ها بحث پیشگیری است، عنوان کرد:مدیریت تاب آوری شهری در هر شهر ، فرهنگ خاص خود را می طلبد و به معنای توانایی یک جامعه در هم زیستی ، تطابق و مدیریت خطر بلایا از طریق رویکرد مثبت گرا، مشارکتی ویکپارچه است.

وی با اشاره به ۱۰ اصل تاب آوری شهری در این باره گفت : افزایش بهره گیری از تسهیلات شهری و چند کاربردی کردن این تجهیزات یکی از اصل های اساسی است که باید در کنار مقاومت سازه ای و انعطاف پذیر مورد توجه قرار گیرد.

وی اعلام کرد: استفاده از را ه حل های ساده هم چون بهره گیری از ظرفیت فضاهای مجازی برای آموزش و پیشگیری و نیز استفاده از فناوری های نوین در تاب آوری شهری از اهمیت بالای برخوردار است.

وی افزود: موضوع سرمایه گذاری توسعه باید براساس جریان علمی باشد و بر همین اساس در حوزه تاب آوری شهرها نیز باید در بحث تحقیقات سرمایه گذاری شود.

تقی زاده همچنین گفت: فعالیت مدیریت بحران باید حرکت به سمت نجات مردم توسط مردم باشد.

وی استاندارد سازی وبهره گیری از تاسیسات شهری تاب آور را از دیگر مسائل مهم خواند و گفت: یکی از مسیر های پیش رو سنجش تاب آوری شهری است که در این زمینه پایلوت این کار در تهران راه اندازی شده است و امیدواریم موضوع رسیدن به استاندارد های ایزو  نیز در دستور عمل تاب آوری مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این نشست دکتر اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران به بررسی نقش مدیریت شهری در افزایش تاب آوری کلان شهر تهران پرداخت  و با تمرکز بر روی دو موضوع اثرات زلزله و بافت فرسوده  گفت: تهران دهمین شهر جهان از نظر جمعیت ساکن برای مقابله با خطرات طبیعی است.

وی با اشاره به این که برای افزایش تاب آوری شهری باید مدیریت انعطاف پذیر داشته باشیم، توجه به اقداماتی چون  کاهش آسیب پذیری شریان های حیاتی و زیرساخت های شهری، کاهش تمرکز جمعیتی در مناطق در معرض خطر، به روز رسانی ضوابط شهرسازی متناسب با خطرات  و ایجاد سامانه واکنش اضطراری را ضروری دانست.

وی در ادامه گفت: ۱۵ درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده و ۳۷ درصد نیز در بافت ناپایدار زندگی می کنند.

دکتر شاکری با اشاره به این که بخش قابل توجهی از بافت های ناپایدار مستقیما بر روی پهنه های گسلی شهر تهران واقع شده اند، گفت: سازمان های خدمات شهری  باید متناسب با بافت فرسوده تجهیز شده و آمادگی داشته باشند.

در ادامه این نشست همچنین دکتر علی نوذرپور رئیس  جامعه مهندسان شهرساز ایران  به بررسی دیدگاه های نظری مدیریت بحران و جهتگیری تاب آوری شهر تهران پرداخت.

همچنین  آقای دهانت فرانک جین نماینده سازمان بین المللی ایزوکارپ به بررسی لزوم توجه به حاکمیت محلی به عنوان یکی از اولویت های سند سندای در بحث تاب آوری شهری پرداخت.

 

منبع : بحران نیوز


خبر های مشابه ضرورت راه اندازی سامانه مدیریت یکپارچه فوریت ها در برابر حوادث

تاکید بر اهمیت مدیریت بحران جامعه محور در سال ۹۵

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز ، در پیام نوروزی دکتر احمد صادقی خطاب به گروه های دوام آمده …

انتقال ۳۵۰ نفر به بیمارستان در ۲۴ ساعت گذشته

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز، حسن عباسی با اعلام این خبر گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۹۸ مأموریت …

تهران رکورددار جهان در فرونشست زمین/ پایتخت باید تخلیه شود!

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملتهر ان هر روز یک میلی متر از زمین در تهران نشست می کند یعنی در سال …

مهم ترین مخاطرات طبیعی و انسان ساز شهر تهران

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل مهندس محسن نادی معاون عملیات، مقابله و پدافند غیر عامل سازمان در گفت و گوی ویژه این …

آخرین اخبار و مقالات