دادگستری سوئیس جاسوسی با بدافزار در جریان مذاکرات هسته ای ایران را تایید کرد

دادگستری سوئیس جاسوسی با بدافزار در جریان مذاکرات هسته ای ایران را تایید کرد
بازدید 581 زمان 2016/11/05 کد خبر 2115

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، دادگستری سوئیس تایید کرد در جریان مذاکرات هسته ای ایران، اطلاعات محرمانه با …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، دادگستری سوئیس تایید کرد در جریان مذاکرات هسته ای ایران، اطلاعات محرمانه با بدافزار جاسوسی از رایانه های هتل محل مذاکرات، جمع آوری می شده است.

دادگستری دولتی سوئیس تایید کرده است که در جریان مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی در ژنو در سال دو هزار و پانزده میلادی، تعداد بیشماری از رایانه های هتل محل مذاکرات به نرم افزار جاسوسی آلوده بوده اند. 

روز پنج شنبه اداره دادگستری سوئیس اعلام کرد در مذاکرات کشورهای پنج بعلاوه یک و ایران پیرامون پرونده هسته ای این  کشور که در سال دو هزار و پانزده در ژنو برگزار شد، و هتل بزرگ «پرزیدنت ویلسون»  ژنو میزبان این مذاکرات بود، کامپیوترهای این هتل به نوعی نرم افزار مجهز شده بودند که هدف از آن جاسوسی بوده است. 

با این وجود دادستان عمومی سوئیس اظهار داشت که تحقیقات در این خصوص خاتمه یافته است چرا که هویت عاملان این اقدام جاسوسی قابل شناسایی نیست. 

یک ماه پس از برگزاری گفت و گوها درباره برنامه هسته ای ایران، مقامات سوئیسی در ماه مه سال دو هزار و پانزده میلادی، تحقیقات جنایی خود را با موضوع سوء ظن به ارائه و سرویس اطلاعات سیاسی ممنوع در این کشور، آغاز کردند و در چارچوب این تحقیقات تعداد فراوانی از کامپیوترهای هتلی که پذیرای مذاکره کنندگان بود را توقیف کردند. 

دادگستری سوئیس در این خصوص اعلام کرد:« در چارچوب تحقیقات و بازرسی های صورت گرفته، اثبات شده است که تعداد قابل توجهی از کامپیوترهای این هتل اعم از سرورها و کامپیوترهای میهمانان به بدافزار جاسوسی آلوده بوده اند.» دادستانی سوئیس در ادامه این بیانیه تصریح کرد:« این بدافزار با اهداف جاسوسی توسعه یافته است و به منظور جمع آوری اطلاعات از کامپیوترهای آلوده به این بدافزار به کار گرفته شده است.» مذاکرات بین دیپلمات ها و کارشناسان کشورهای پنج به اضافه یک شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه به علاوه آلمان با ایران از نوامبر سال دو هزار و سیزده طی نشست های متعدد اکثرا در سوئیس و اتریش برگزار شد. 

بلافاصله کارشناسان انفورماتیک، انگشت اتهام خود را به سوی رژیم صهیونیستی اسرائیل نشانه رفتند، چرا که این رژیم از مخالفان سرسخت برگزاری مذاکرات بین ایران و کشورهای غربی بود. شرکت روسی کاسپراسکی، که در زمینه امنیت انفورماتیک فعالیت دارد، اعلام کرده است نرم افزار جاسوسی پیچیده ای را کشف کرده است که به اعتقاد بیشتر ناظران منشا این بدافزار از اسرائیل بوده است. 

این شرکت تصریح کرد:« ویروس‌های یافته شده در کامپیوترهای محل مذاکرات از سوی جاسوسان اسراییلی برای شنود مذاکرات به کار گرفته شده بود.» زمانی که خبر جاسوسی از محل مذاکرات منتشر شد، بسیاری از رسانه‌ها، از جمله رسانه‌های آمریکایی اسرائیل را متهم اصلی این جاسوسی معرفی کردند. اسرائیل هرگونه دخالت در حمله سایبری و فعالیت جاسوسی اخیر را انکار کرده است و اتهامات وارد شده را رد کرده است. 

دادستان عمومی سوئیس یک ماه پس از برگزاری مذاکرات پذیرفت که تحقیقات در این خصوص آغاز شود، بی آن که به شخص یا کشور خاصی منتسب شود.

دادگستری سوئیس با هدف موجه جلوه دادن تعلیق فرآیند تحقیقات و دادرسی در خصوص جاسوسی انفورماتیکی تصریح کرد:« تعلیق دادرسی به این مفهوم است که علیرغم وجود دلائل و مستندات کافی و اثبات شدن فعالیت های مجرمانه جاسوسی، به دلیل شناساسی نشدن هویت عاملان آن و این که نمی توان این اقدامات مجرمانه را به شخص معینی منتسب نمود، لذا روند رسیدگی و اجرای این پرونده به حالت تعلیق در می آید.» با این حال دفتر دادستانی سوئیس تاکید کرده است در صورت مشاهده شواهد جدید، دوباره این تحقیقات از سر گرفته خواهد شد.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه دادگستری سوئیس جاسوسی با بدافزار در جریان مذاکرات هسته ای ایران را تایید کرد

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات