محسن رضایی: پلیس تخصصی محیط زیست تشکیل شود

محسن رضایی: پلیس تخصصی محیط زیست تشکیل شود
بازدید 777 زمان 2016/11/07 کد خبر 2192

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل؛ محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش سیاست های کلی محیط زیست و نظارت و …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل؛ محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش سیاست های کلی محیط زیست و نظارت و اجرا گفت: این همایش سرآغاز اجرایی شدن و عملیاتی شدن سیاست های کلی حوزه محیط زیست است.

رضایی با بیان اینکه مسئله ادبیات مربوط به محیط زیست است، خاطرنشان کرد: امروز در دنیا محیط زیست را با توسعه پایدار می شناسند. وی افزود: دنیا سرانجام به این نتیجه رسید که فناوری های جدید پیشرفت اقتصادی را سرعت می بخشد اما پایداری را از بین می برد بنابراین توسعه پایدار را مطرح کردند و در ادامه موضوع فرهنگ و عدالت را نیز به آن افزودند.

رضایی تصریح کرد: در کشورمان که دیرتر از دنیا به موضوع محیط زیست پرداخته است و حدود ۱۰ سال است که در این زمینه فعالیت می کنیم باید ادبیات جدیدی بسازی که با محیط بومی کشور سنخیت داشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز به زندگی پایدار یا زندگی سبز نیاز داریم، تصریح کرد: حفاظت از محیط زیست را باید از داخل خانه هایمان آغاز کنیم و به همه امور زندگی تسری دهیم.

وی با بیان اینکه در زندگی پایدار به معنای فلسفی نیاز داریم، اظهار داشت: تمام منابعی که در دنیای وجود دارد در اختیار ما است اما مالک اصلی آنها نیستیم بنابراین تا زمانی که چنین مبنای فلسفی و اعتقادی در زندگی، دولت، مجلس و قوه قضاییه شکل نگیرد و زندگی مردم با این ادبیات عجین نشود در حوزه حفاظت از محیط زیست موفق نمی شویم.

وی با بیان اینکه محیط زیست با طبیعت فرق می کند، ادامه داد: محیط زیست رابطه انسان با طبیعت را به گونه ای تنظیم می کند که باعث تخریب طبیعت نشود.

رضایی با بیان اینکه شکرگذاری به معنای بهره برداری درست از منابع انسانی، طبیعی و محیط زیست است، خاطرنشان کرد: در حوزه محیط زیست باید اقدامات پژوهشی را آغاز کنیم و به موضوعات پژوهش و آموزش توجه داشته باشیم و خود را به ادبیاتی که در دنیا وجود دارد، محدود نکنید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از مجلس درخواست می کنیم یک قانون جامع درباره محیط زیست بنویسد و سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری سند خوبی برای تدوین قانون جامع درباره محیط زیست است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست های کلی محیط زیست علاوه بر توجه به محورهای مهم محیط زیستی نظیر جرم انگاری محیط زیست و گسترش اقتصاد سبز سندی است که به مسایل درونی و محیط زیست پرداخته و سیاست گذاری کرده و هم در حوزه فرابخشی اقداماتی را مورد تاکید و توجه قرار داده است. وی با بیان اینکه تصویب قانون جامع محیط زیست اولین گام در حفاظت محیط زیست است، خاطرنشان کرد: در زمینه اجرایی شدن قانون جامع محیط زیست در گام دوم به یک ضابط قوه قضاییه نیاز داریم.

رضایی با بیان اینکه به پلیس محیط زیست نیاز داریم، خاطرنشان کرد: پلیسی که در مسئله برخورد با جرایم زیست محیطی ضابط قوه قضاییه باشد و تهدیدات زیستی که در سند آمده را رصد کند. رضایی با بیان اینکه در آینده با مسایل جدید و نوظهوری در حوزه محیط زیست مواجه خواهیم شد، ادامه داد: تهدیدات زیستی سه منشا دارد مبنی بر اینکه طبیعت و موجودات زنده ای که تولید می شوند در اثر جهش های ژنتیکی دچار بیماری و مشکل شوند. منشا دیگر بیو تروریسم است که به مسئله فوق العاده خطرناکی در دنیا تبدیل شده است و عواملی که علیه انسان به کار برده می شود و انسان در تولید آن موثر است.

وی با بیان اینکه عوامل انسانی نیز در تهدیدات زیستی نقش آفرین است، ادامه داد: آتش سوزی مرتب جنگل ها و سریالی شدن آنها به نظرم می طلبد نگاه امنیتی و محیط زیستی به آن داشته باشیم. وی با اشاره به سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: عمر هر سیاست را ۱۰ ساله تعیین می کنیم و اگر به تجدیدنظر نیاز داشته باشد پس از ۱۰ سال آن را اعمال خواهیم کرد و تا آن تاریخ مجمع به عنوان ناظر در کنار شما قرار دارد.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه محسن رضایی: پلیس تخصصی محیط زیست تشکیل شود

تهدیدات زیستی در روستاهای استان سمنان

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، در این دیدار مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان با اشاره به جایگاه روستاها در تأمین امنیت …

بازدید معاونین قرارگاه پدافند زیستی از مرزهای بین المللی عراق

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل همزمان با عبور زائرین اربعین حسینی از مرزهای بین المللی چزابه و مهران و شلمچه، معاونین قرارگاه پدافند …

انزلی در حوزه پدافند غیر عامل و جی.‌آی.اس گیلان به عنوان پایلوت و نمونه معرفی شد

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل ،رضا پورشعبان در نشست مطبوعاتی عملکرد سه ساله دستاوردها و برنامه‌های شهرداری و شورای اسلامی شهرستان بندرانزلی …

درگیری یک هکتار از استخر سیاهرود آلیان باسنبل آبی

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل،اسداله سعدی با بیان اینکه متاسفانه یک هکتار از آب های استخر سیاهرود منطقه آلیان شهرستان فومن …

آخرین اخبار و مقالات