تلنگری بزرگ برای زائران ایرانی اربعین و مسئولان سازمان زیارت

تلنگری بزرگ برای زائران ایرانی اربعین و مسئولان سازمان زیارت
بازدید 798 زمان 2016/11/07 کد خبر 2250

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملدر روزهایی که عراقی‌ها و متحدانشان تلاش دارند آخرین قسمت‌های تحت اشغال از سرزمینشان را از تروریست‌های …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملدر روزهایی که عراقی‌ها و متحدانشان تلاش دارند آخرین قسمت‌های تحت اشغال از سرزمینشان را از تروریست‌های داعش و امثالشان نجات دهند، دو انفجار تروریستی در استان صلاح الدین جان عده‌ای را ربود که در کنار تبعاتش، پیامی واضح برای ایرانیان داشت.
به گزارش «تابناک»، متاسفانه ساعاتی پیش انفجاری تروریستی در سامرا رخ داد که بر اثر آن شماری از شهروندان عراق و ده تن از هموطنانمان جانباختند؛ رویدادی تلخ که آنقدر در عراق تکرار شده که چه بسا شمارش از دست همه خارج شده باشد، اما این تکرار فراوان نیز نمی‌تواند مانع از نادیده گرفتنش شود.
این در حالی است که زمان زیادی تا موسم عزاداری اربعین حسینی و به پا خواستن شوری عظیم در عراق باقی نمانده و فشار فراوانی که ارتش عراق و متحدانشان برای بازپسگیری موصل و برچیدن بساط تروریست ها در خاک این کشور بر ایشان وارد می‌آورند، این احتمال را تقویت کرده که ایشان برای رهایی خود از مهلکه دست به انتحار گسترده تر زده و بکوشند دست کم در افکار عمومی جهان بازنده تمام عیار لقب نگیرند.
وضعیتی که می‌تواند نگرانی در خصوص انفجارهای تروریستی را تقویت کرده و با توجه به اجتماع بزرگ جمعیت عزاداران حسینی در روزهای منتهی به اربعین حسینی و پس از آن، مسئولیت نهادهای متولی امنیت این مراسم بزرگ را دوچندان کند تا به مانند اربعین های گذشته، شاهد رقم خوردن اتفاقی عظیم و در عین حال به دور از حوادث تروریستی باشیم.
به ویژه اکنون که می‌بینیم دو انفجار تروریستی صبح و عصر امروز در دو نقطه از استان صلاح الدین عراق، در تکریت و سامر به وقوع پیوسته و جان عده ای را گرفته است. از جمله شماری از زائران ایرانی عتبات عالیات که مجال سفر به عراق را فرصتی برای زیارت کربلای معلی، نجف اشرف، کاظمین و سامرا می‌یابند و دوست ندارند بی زیارت حرم ائمه معصومین در این شهرها، به خانه و کاشانه خود بازگردند.
اتفاقی که از زمان ظهور داعش و دیگر تروریست ها در منطقه برای بسیاری از زائران مقدور نشده و دست کم انتظار زیارت حرمین عسگرین در سامرا را اجابت نشده، بر دل بسیاری باقی گذاشته چراکه تا چندی پیش استان الانبار در مجاورت سامرا در اشغال تروریست ها بود و زائران از سفر از به این خطه منع می‌شدند. وضعیتی که هنوز به برقراری امنیت کامل در این منطقه منجر نشده و اتفاقات شوم امروز نیز موید آن است.

این در حالی است که از دید مردم عراق و زائرانی که عازم این کشور می‌شوند، در دیگر شهرهای این کشور نیز همواره خطر بروز اتفاقات تروریستی وجود دارد، به ویژه آنکه می‌دانیم رقم زنندگان این حوادث افرادی هستند که از هیچ جنایتی فروگذار نیستند. با این ملاحظه که کاروان زائران حسینی نیز کسانی نیستند که از شهادت بیم و واهمه به خود راه دهند و مراقبان و حراست کنندگان این مراسم نیز مهیای تامین امنیت کامل ایشان هستند.

اما آیا همه این ملاحظه ها مانع از آن خواهد شد که کسی از جان خود مراقبت نکرده یا فکر حوادث احتمالی را کند؟ آیا اشکالی دارد اگر بدانیم چگونه می‌توان در دایره امنیت جانی قرار گرفت یا برای جبران مافات، پیش از وقوع هر گونه حادثه تدارک دید؟
صحبت درباره چیزی شبیه آموزش و پیشگیری است؛ آموزش دیدن درباره چگونگی مراقبت از جان در مقابل حوادث احتمالی و آینده نگری برای دوری جستن از تبعات بروز اتفاقات احتمالی. یعنی هم بیاموزیم تروریست ها چه می‌کنند و با دانستن این نکته بکوشیم هم خودمان را در امان بداریم و هم به حفظ جان دیگران با همکاری با ماموران امنیتی فکر کنیم و علاوه بر آن، بیاندیشیم اگر رویدادی جانمان را تهدید کرد، چگونه خواهیم توانست از پس عواقبش برآییم.
رویکردی که اگر بیاندیشیم بیماری و حادثه در کمین جانمان نشسته و در این سفر ویژه، احتمال بروز هر دوشان به دلایل فراوان بیشتر است، بیمه را راهکار خوبی برای فرار از هزینه ها و خسارت های ناشی از آن خواهیم یافت و مشتاق مراجعه به آن خواهیم شد. به ویژه آنکه می‌دانیم حوادث تروریستی می‌تواند به نقص عضو یا کوچ ابدی منجر شود.
اتفاقات شومی که در صورت بیمه بودن زائران، دست کم مانع از آن خواهد شد هزینه عملیات انتحاری تروریست ها را خانواده‌های زائران بپردازند و در صورت بیمه نبودن ایشان، به مضاعف کردن مشکلات منجر خواهد شد. وضعیتی که برای فرار از آن برخی بیمه ها مانند بیمه شخص ثالث اجباری شده اما هنوز هستند کسانی که درباره اش نمی‌دانند و در مخالفت با آن سخن می‌گویند!
این در حالی است که می‌دانیم اعزام زائران ایرانی اربعین به داشتن بیمه نامه منوط شده و اگر اتفاقی مانند گشودن مرزها در روزها و ساعات آخر و اعزام زائران بی در دست داشتن مدارک ضروری مانند گذرنامه و بیمه رقم نخورد، این امیدواری وجود خواهد داشت که به هیچ عنوان ممکن نیست سفر هیچ زائری به نیت حضور در مراسم پرشکوه اربعین حسینی، به تلخی هایی در ذهن ایشان و خانواده هایشان منجر شود.
بماند که هنوز نمی‌دانیم چگونه است مسئولان و به طور ویژه مدیران سازمان حج و زیارت که متولی عمده اعزام زائران به عراق هستند، آموزش دادن به زائران در خصوص حوادث تروریستی و دست کم آگاه نمودن ایشان در خصوص برخی مخاطرات حضور در عراق را سودمند نیافته‌اند و برای رفع این خلا راهکاری ارائه نداده‌اند؟!
منبع : تابناک


خبر های مشابه تلنگری بزرگ برای زائران ایرانی اربعین و مسئولان سازمان زیارت

با هر عاملی که امنیت منطقه را به خطر بیاندازد مقابله می‌کنیم

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل  سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  امروز در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات و …

۹۷ ایرانی در انفجار تروریستی سامرا مجروح شدند

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، براساس اطلاعیه سازمان حج و زیارت با اعزام فوری نیروهای ستاد کاظمین به سامرا به کمک …

تلنگری بزرگ برای زائران ایرانی اربعین و مسئولان سازمان زیارت

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملدر روزهایی که عراقی‌ها و متحدانشان تلاش دارند آخرین قسمت‌های تحت اشغال از سرزمینشان را از تروریست‌های …

ادعای عربستان: توطئه بمب‌گذاری در مسابقه فوتبال با امارات را خنثی کردیم

عربستان سعودی می‌گوید که توطئه بمب‌گذاری در یک ورزشگاه در جریان یک مسابقه بین‌المللی فوتبال را خنثی کرده است. به گفته وزارت کشور عربستان، این …

آخرین اخبار و مقالات