طرح ملی واکسیناسیون ۱۵ میلیون طیور

طرح ملی واکسیناسیون ۱۵ میلیون طیور
بازدید 573 زمان 2016/11/26 کد خبر 2748

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، صبح دیروز(جمعه ۵ آذر) طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل، با حضور سردار نقدی …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، صبح دیروز(جمعه ۵ آذر) طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل، با حضور سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور و سردار غلامی مسئول سازمان بسیج سازندگی به صورت ویدئو کنفرانس  همزمان در ۱۲ استان کشور با رمز “یا رسول الله(ص)” آغاز شد.
این طرح با مشارکت و همکاری سازمان بسیج سازندگی و سازمان دامپزشکی، در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، گیلان، گلستان، مازندران، فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، سمنان و خوزستان اجرا می‌شود.
سردار محمدرضا نقدی با عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز تشکیل بسیج مستضعفین اظهار داشت: یکی از سنت های خوبی که در بین همه مردم ما وجود داشت این بود که همه مایحتاج خود و نیازهای اولیه خود را خودشان تولید می کردند و همه مردم مصرف کننده نبودند، یکی از کارهای خوبی که باید ادامه پیدا کند بحث تولید طیور بومی و خانگی است که در ضایعات و دورریزی که در خانه تولید می شود و برای مدیریت شهری مشکل ایجاد کرده است را مورد استفاده قرار می دهد.
ریس سازمان بسیج مستضعفین تولید طیور بومی را یک کار مشارکتی و در جهت کمک به تولید ملی خواند و گفت: برای رفع بیماری های طیور دو راه حل وجود دارد؛ راه حل آسان و البته بد این است که طیور بومی و خانگی را به طور کامل حذف کنیم و راه حل دوم این است که این سنت پسندیده در میان ایرانیان که از قدیم هم وجود داشته را البته با رفع آسیب های موجود در آن توسعه دهیم.
وی ضمن تقدیر و تشکر از بسیجیانی که در این طرح ملی حضور دارند، اذعان کرد: از مسئولین می‌خواهم که از این کار به عنوان یک الگوی پیشرفت استفاده کنند، اینگونه فعالیت ها قابل الگوگیری است و قبلا هم در کشور توسط بسیج انجام شده است؛ واکسیناسیون فلج اطفال که در بین ۱۶کشور جهان به طور همزمان انجام شد یکی از این فعالیت هاست که توسط بسیج صورت گرفت، ایران در آن طرح در بین کشور تنها کشوری بود که توانست موفق شود و این به برکت استفاده از ظرفیت بسیج بود.
نقدی در ادامه به طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند مردم فقط برای راهپیمایی و حضور در پای صندوق های رأی نیستند و همه جا باید از ظرفیت مردم استفاده شود، بر همین اساس این طرح نیز مدل مردمی است که به همت سازمان دامپزشکی و سازمان بسیج سازندگی انجام شده است.
رئیس سازمان بسیج تصریح کرد: از روش های دیوان سالاری که اکنون انجام می شود نمی توان در اینگونه طرح ها استفاده کرد، این طرح ها با کم ترین هزینه و آموزش های صحیح و مدیریت مردمی انجام می شود. در این طرح ۱۴الی۱۵ میلیون قطعه طیور ظرف ۳ روز واکسینه می شوند که در دنیا بی سابقه است. همه دستگاه ها باید از این گونه طرح های سریع، ارزان، و مردمی الگو برداری کنند و شیرینی اجرای آن را بچشند.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح ها با استفاده از پیمانکاران قابل اجرا نیست، افزود: ما هم اکنون با استفاده از همین مدل برای محرومان در روستاها خانه می سازیم که هزینه ها را تا نصف کاهش داده است؛ من از سازمان دامپزشکی تشکر می کنم و می دانم برای تهیه واکسن طیور دچار مشکل شده و حتی بدهکار هم شده اند به نظر من سازمان ها نباید در اجرای این طرح ها در تنگنا قرار بگیرند و باید مورد حمایت مسئولان باشند.
مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از عوامل اجرایی این طرح ملی، اظهار داشت: طرح ملی واکسیناسیون طیور بزرگترین رخداد بهداشتی سال جاری در دنیا خواهد بود؛ قطعا ما برای انجام  هر کاری که در راستای اعتلا و پیشرفت  کشور باشد، قدم برداریم.
وی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل گفت: یکی از مهمترین بیماری‌های طیور، نیوکاسل است. این بیماری گاهی  می تواند تا ۱۰۰ درصد تلفات برای طیور را نیز همراه  داشته  باشد. ما برای برخی مبادلات و قردادها برای اجازه صادرات طیور به کشور های دیگر در موضوع  واکسیناسیون طیور و بیماری نیوکاسل دچار مشکل بودیم.
رییس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: کشور ما طبق آمار، در تولید گوشت مرغ در رده هفتم الی هشتم جهان و در تولید تخم مرغ در رتبه ده الی یازدهم قرار دارد لذا این طرح می‌تواند در همه بخش های تولید و پیشگیری از بیماری های طیور در کشور موثر باشد.
وی در پایان گفت: این طرح مهم با تمرکز در روستاها و طیور محلی و خانگی، مقدمه ای در کنترل بیماری های طیور در بخش صنعتی، محلی و خانگی است.
منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه طرح ملی واکسیناسیون ۱۵ میلیون طیور

تاکید بر اهمیت مدیریت بحران جامعه محور در سال ۹۵

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز ، در پیام نوروزی دکتر احمد صادقی خطاب به گروه های دوام آمده …

انتقال ۳۵۰ نفر به بیمارستان در ۲۴ ساعت گذشته

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز، حسن عباسی با اعلام این خبر گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۹۸ مأموریت …

تهران رکورددار جهان در فرونشست زمین/ پایتخت باید تخلیه شود!

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملتهر ان هر روز یک میلی متر از زمین در تهران نشست می کند یعنی در سال …

مهم ترین مخاطرات طبیعی و انسان ساز شهر تهران

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل مهندس محسن نادی معاون عملیات، مقابله و پدافند غیر عامل سازمان در گفت و گوی ویژه این …

آخرین اخبار و مقالات