بررسیGIS و کاربرد آن در مدیریت شهری

بررسیGIS و کاربرد آن در مدیریت شهری
بازدید 679 زمان 2016/12/06 کد خبر 2966

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، دانشیار دانشکده جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد امروز در این مراسم گفت: تحلیل وضعیت …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، دانشیار دانشکده جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد امروز در این مراسم گفت: تحلیل وضعیت شهرها و روستاها، یکی از مهم‌ترین کاربردهای GIS است که تاثیر مهمی در مدیریت جوامع دارد.

دکتر براتعلی خاکپور با اشاره به یکی از مهم‌ترین کاربردهای این سامانه جغرافیایی عنوان کرد: این سامانه می‌تواند برای کاربری اراضی شهری و مکان‌یابی آنها مورد استفاده قرار بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد:GIS در حوزه پدافند غیرعامل و امنیت شهرها و روستاها نیز با تشکیل لایه‌های اطلاعاتی، مدیریت شهری را تسهیل می‌کند.

در ادامه این مراسم،دبیر این همایش نیز بیان کرد:در بین دانشگاه های مشهد تنها دانشگاه فردوسی به عضویت پیمان تفاهم‌نامه بین‌المللی آموزش رایگان علوم جغرافیایی گرویده و در این راستا، اقدامات مهمی را نیز انجام داده است.

دکتر مسعود مینایی در زمینه مهم‌ترین اهداف این پیمان بین‌المللی تاکید کرد: نمایش نقشه‌های جغرافیایی برای شهروندان، نمایش نحوه استفاده از نقشه‌ها و اطلس‌ها، بیان ضرورت توسعه پایدار و توجه به زیرساخت‌های اطلاعاتی جغرافیایی از مهم‌ترین اهداف پیمان بین‌المللی مذکور هستند.

دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد نیز اظهار کرد: GISبه معنای سیستم اطلاعات جغرافیایی است که با اتکا به فناوری اطلاعات، داده‌های فضایی و غیرفضایی ذخیره، تحلیل و نمایش داده می‌شوند. این سیستم در واقع بستری برای ذخیره، نگهداری، مدیریت و تحلیل اطلاعات جغرافیایی و مکانی به شمار می‌رود.

دکتر علی اکبر عنابستانی با اشاره به اهمیت این سیستم اطلاعاتی جغرافیایی گفت:در این سیستم روابط مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مکان ها در آن شکل می گیرد و از وجه انسانی و اجتماعی تاثیرات متقابلی را در مکان و فضا به جای می‌گذارد.

عنابستانی پیرامون نمونه‌های کاربرد GIS اظهار کرد: شناسایی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی، مدلسازی و گسترش و توسعه فیزیکی شهرها و روستاها، مدیریت آلودگی هوای شهری، مدیریت حمل‌و‌نقل و ترافیک، مدیریت فضای سبز و مدیریت بحران و پدافند‌غیر‌عامل از مهم‌ترین نمونه‌های کاربرد GIS هستند.

او تاکید کرد: البته مهم‌ترین منابع مورد استفاده در GIS را می‌توان تصاویر ماهواره‌ای، عکس‌های هوایی سیاه و سفید و رنگی، نقشه‌های موضوعی موجود، نتایج تفسیر عکس‌های ماهواره‌ای، مطالعات میدانی و اطلاعات توصیفی مانند ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی دانست.

عنابستانی با اشاره به زمینه‌های فعالیت و اشتغال در صنعت و تجارت GIS بیان کرد: صنعت نرم‌افزار، صنعت داده‌ها، صنعت الکترونیک و خدمات GIS، صنایع آموزش و پژوهش و صنایع انتشارات، از زمینه‌های فعالیت و اشتغال در صنعت و تجارت GISهستند.

در جریان این همایش، یکی از کتاب‌های شاخص در حوزه GIS نیز معرفی شد.
این کتاب با عنوان «GIS در زمینه شهرسازی» به قلم مهندس مسعود عبادی نگاشته شده که با ۸۶ مثال به همراه راهنمای تصویری، به تشریح طرح‌های جامع و تفضیلی پرداخته است.
نخستین بزرگداشت روز جهانی GIS در شرق کشور به همت گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد و انجمن علمی گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، انجمن علمی شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و انجمن جغرافیای مهربانی‌ها برگزار شد.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه بررسیGIS و کاربرد آن در مدیریت شهری

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات