کنفرانس امنیتی تهران، تاکید بر مشارکت ایران برای حفظ امنیت در منطقه

کنفرانس امنیتی تهران، تاکید بر مشارکت ایران برای حفظ امنیت در منطقه
بازدید 126 زمان 2016/12/10 کد خبر 3102

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، یکی از پرسش هایی که همواره ذهن فعالان سیاسی را به خصوص در …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، یکی از پرسش هایی که همواره ذهن فعالان سیاسی را به خصوص در دوران پسا برجام به خود مشغول داشته این است که در شرایط کنونی منطقه و جهان آیا می توان انتظار یک تعامل سازنده با کشورهای منطقه را داشت؟

بسیاری از جنگ و اشغالگری هایی که در منطقه غرب اسیا و پیرامون ما تجربه شده ناشی از تلاش قدرت های فرامنطقه ای برای اعمال هژمونی در منطقه است.

در منطقه غرب آسیا تاکنون گفت و گوها، کنفرانس ها و همایش های زیادی در باره مسائل منطقه ای ولی بدون حضور ایران برگزار شده است که هیچ گاه نه تنها باعث تقویت گفت و گوهای منطقه ای و حل مشکلات مورد نظر نشده بلکه بیشتر سبب تشدید اختلافات شده و به آن دامن زده است.

علت بروز این مشکل این است که اولا به علت ارائه تصویری مخدوش از جمهوری اسلامی ایران، دیگر کشورها تمایلی به مشارکت ایران نداشتند و از سوی دیگر طرف های درگیر یا رقیب در منطقه خودشان کمتر با یکدیگر به گفت و گوی رو در رو و صریح پرداخته اند؛ فقدان فضای گفت و گوی دوستانه بین طرف های شرکت کننده و وجود فضایی سرشار ازسوء ظن میان کشورهای رقیب منطقه ای، نه تنها سبب تشدید اختلافات بلکه باعث ورود و مداخله کشورهای فرا منطقه ای در مناقشات منطقه ای شده است. گستره این معضل گاه به گونه ای است که کشورهای منطقه ای تنها با واسطه کشورهای فرامنطقه ای با یکدیگر به گفت و گو پرداخته اند.

در چنین شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران تشکیل کنفرانس امنیتی تهران را پیشنهاد کرده است. 

برگزاری کنفرانس امنیتی تهران می تواند تاکید مجددی به کشورهای منطقه باشد که ایران کشوری است صلح جو و دنبال مشارکت برای حفظ امنیت در منطقه و همچنین ایجاد فضایی برای گفت و گو و از بین بردن سوء ظن ها و حل مشکلات بدون نیاز به کشورهای واسطه است.

** در حال حاضر نظم امنیتی در منطقه وجود ندارد
حسام الدین آشنا رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری درباره برگزاری کنفرانس امنیتی تهران تحت عنوان نظم امنیتی منطقه ای در غرب آسیا معتقد است که نظم امنیتی در حال حاضر در منطقه وجود ندارد و ما با یک نبود توازن و نابسامانی مواجه هستیم. 

آشنا امیدوار است که در این کنفرانس بتوان شناخت ایران به عنوان یکی از بازیگران و دیگر بازیگران را از منطقه افزایش دهیم یعنی ادبیاتی تولید شود که امید را در منطقه توسعه دهد نه این که موجب یاس و ناامیدی در منطقه شود.

وی گفت: مشارکت و اجماع در تصمیم سازی دارای اهمیت است بنابراین به دنبال این هستیم که توجه همه طرف های منطقه ای را به این نکته جلب کنیم که همکاری هم برای بقا و هم برای ارتقا منطقه ضروری است، بدون همکاری بقای منطقه را از دست می دهیم. 

رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: ما باور داریم که می توانیم آینده را بسازیم. ما می خواهیم امید رادر منطقه توسعه دهیم و شناخت خوبی از منطقه برای کشورهای غرب آسیا ایجاد کنیم. 

آشنا شعار کنفرانس کنفرانس امنیتی تهران را گفت و گو، اعتماد و همکاری متقابل برای نیل به امنیت و پیشرفت جمعی در غرب بیان کرد و گفت: ایده اصلی و شعار این کنفرانس ناشی از یک آسیب شناسی عمیق از منطقه است. وقتی می گوییم گفت و گو و اعتماد یعنی این که اعتماد ضعیف شده است. برخی کشورهای منطقه کاملا غیرمسئولانه عمل کردند و چیزهایی گفتند و کارهای دیگری کردند. حرف هایشان را در عرض یک هفته تغییر دادند. نتیجه این است که کشورها کمتر می توانند به یکدیگر اعتماد کنند.

وی افزود: در اثر همکاری متقابل در مسایل مشترک مورد توافق، می توانیم راجع به مسایلی که اتفاق نظر نداریم هم به یکدیگر اعتماد کنیم. پس گفت و گو، اعتماد و همکاری شعار نیست و یک راهبرد برای پیشرفت منطقه و نه برای سلطه و هژمونی بر آن است. 

** بدون همکاری منطقه ای امکان تامین امنیت کشورهای منطقه دشوار است
علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره برگزاری کنفرانس امنیتی تهران گفت: بررسی تحولات غرب آسیا و نقش ایران در منطقه از مهمترین محورهای این کنفرانس امنیتی است.
وی افزود: شناخت منطقه و ارائه تحلیل دقیق آن، تولید و تقویت ادبیات فکر و ایده، مشارکت در تصمیم سازی، موجه سازی- اجماع سازی و همچنین آینده پژوهی نظم امنیتی غرب آسیا از جمله اهداف برگزاری این کنفرانس است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حتما باید اندیشمندان منطقه ای برای تامین امنیت آینده غرب آسیا و لزوم بازسازی و شکل گیری ساختارهای همکاری ها با یکدیگر هم اندیشی داشته باشند. بدون همکاری منطقه ای امکان تامین امنیت کشورهای منطقه و ایستادگی در مقابل تجاوزات و زیاده خواهی های آمریکا و رژیم صهیونیستی دشوار خواهد بود.

** برگزاری این نشست به اصلاح تصویر ایران در منطقه کمک می کند

سید جلال دهقانی فیروزآبادی دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران- نظم امنیتی منطقه ای غرب آسیا، «بررسی تهدیدها»، «یافتن راه کارها برای نظم بخشی به منطقه»، «تولید فکر و ادبیات»، «مشارکت در تصمیم سازی» و « اجماع و اقناع سازی منطقه ای و جهانی» را اهداف برگزاری این کنفرانس برشمرد و گفت: گاهی تصاویر ارائه شده از جمهوری اسلامی ایران با واقعیات موجود منطبق نیست که این نشست می تواند با اصلاح این تصویر، تصمیم گیری در منطقه را متاثر کند.

دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران تصریح کرد: بسیاری در صدد القای آن هستند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد یک هژمونی منطقه ای است در حالی که از ابتدای انقلاب اسلامی در حوزه امنیتی و منطقه ای، سیاست ما «امنیت دسته جمعی» بوده است. امنیت منطقه به هم پیوسته است اگرچه برخی از بازیگران امنیت خویش را در ایجاد آشوب می جویند.

دهقانی فیروزآبادی، ثبات و امنیت را خیر مشترک دانست که همه باید در ایجاد آن مشارکت کنند و افزود: همانگونه که جنگ ها ابتدا از ذهن انسان شروع می شود، فرایند صلح هم باید در اذهان شکل بگیرد و ما در این همایش به دنبال آن هستیم تا با تولید فکر و ادبیات، صلح جویی را نهادینه سازیم.

وی با تاکید بر این که از کشورهای منطقه برای حضور در این کنفرانس دعوت شده است، گفت: دیپلماسی قهر راهبرد خوبی برای سیاست خارجی نیست. اتفاقا در زمان درگیری و جنگ به این دیپلماسی بیشتر از زمان های دیگر نیازمندیم که امیدوارم افکار رقبا در این کنفرانس به هم نزدیک شود.

به گزارش ایرنا، کنفرانس امنیتی تهران یکشنبه ۲۱ آذر ماه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر در سالن اجلاس سران تهران برگزار می شود و علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی سخنران افتتاحیه و علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی سخنران اختتامیه این کنفرانس خواهند بود. 

در این همایش ۶ پنل تخصصی برگزار خواهد شد که در هر پنل دو مقاله خارجی و ۴ مقاله داخلی ارائه می شود. ۱۵۰ مقاله کامل و ۲۰۰ خلاصه مقاله به این کنفرانس ارائه شد که ۱۰۰ مقاله پذیرش شده است.

این کنفرانس در سطح بین المللی است و شرکت کنندگان اصلی آن نیز از مراکز علمی و کسانی خواهند بود که در حوزه نظم منطقه ای غرب آسیا پژوهش داشته اند. 

۱۳ مرکز تحقیقاتی و بزرگ از جمله مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز پژوهش های مجلس و دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برای برگزاری این کنفرانس امنیتی با یکدیگر همکاری دارند.

مبانی نظری و مفهومی، ماهیت نظم منطقه ای نوظهور، قدرت های منطقه ای و نظم منطقه ای و فرامنطقه ای، چالش ها و فرصت های منطقه ای، مسائل نوظهور و نظم امنیتی غرب آسیا، اقتصاد سیاسی بین الملل و نظم نوظهور منطقه ای، آینده نظم منطقه ای غرب آسیا، ایران و نظم نوظهور منطقه ای و معماری نظم امنیتی غرب آسیا محورهای کنفرانس امنیتی تهران است. 

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه کنفرانس امنیتی تهران، تاکید بر مشارکت ایران برای حفظ امنیت در منطقه

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات