۷مشکل محیط زیستی ایران

۷مشکل محیط زیستی ایران
بازدید 170 زمان 2017/01/04 کد خبر 3562

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل در این شکی نیست که بزرگترین معضل محیط زیستی ایران کمبود آب و خشکسالی است اما مسائل …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل در این شکی نیست که بزرگترین معضل محیط زیستی ایران کمبود آب و خشکسالی است اما مسائل دیگری هم هست مثل پدیده ریز گردها یا آلودگی هوا روزبه­روز به بحران بزرگتری تبدیل می­ شود. جالب اینکه از این خیلی از این مشکلات محیط زیستی به­ صورت زنجیره­ای به هم متصلند. حل خیلی از این مسائل نیاز به انجام اقداماتی در آن سوی مرزهاست. وقتی ساخت یک سد در یک کشور همسایه جان یک دریاچه یا رود در ایران را می­ گیرد این یعنی باید برای حل این مشکلات روی مذاکرات دیپاماتیک هم حساب باز کرد. 
 
*مازندان*
آنفولانزای حاد پرندگان مهاجر
آنفولانزای حاد پرندگان سوغات مهاجر سیبری است. اینکه از دو ماه پیش این تلف شدن تعداد زیادی از پرندگان در استان­ های مازندران، مرکزی، گیلان، گلستان و…..در اثر بیماری آنفولانزای حاد وجود داشت اما تازه از چند هفته پیش دستگاه­ های ذیربط موضوع را تأیید کردند. حالا مرغداری­ های آلوده در حال پاکسازی هستند. دیروز رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران هم از آلودگی ۱۰ روستای این استان به آنفولانزای پرندگان خبر داد و البته می­ شود فعلا خطری انسانها را تهدید نمی­ کند.

*تهران*

 آلودگی هوا
اهالی پایتخت به آلودگی هوا عادت دارند اما از میانه­ های فصل پائیز تا اوایل زمستان و بروز پدیده وارونگی هوا اوضاع خرابتر می­ شود. دو روز پیش یکی از نمایندگان شورای شهر تهران گفته بود میزان مرگ و میر در چنین روزهایی ۳۰ نفر در روز بیشتر می­ شود. تردد خودروها و موتورسیکلت­ های آلاینده، بنزین غیر استاندار و واحدهای صنعتی درون شهر مهمترین فقط محدود به تهران هم نیست و خیلی شهرهای پرجمعیت و صنعتی مثل اصفهان، مشهد، اراک و…..با آن دست و پنجه نرم می­ کنند. مثلا همین دیروز وضعیت قرمز مدارس تبریز را به تعطیلی کشاند.

*سیستان و بلوچستان*
خشک شدن دریاچه­ هامون
هامون سومین دریاچه بزرگ ایران بعد از خزر و ارومیه است. حیات این دریاچه که بین مرز ایران و افغاستان واقع شده به رودخانه هیرمند وابسته است. از مدتها پیش هامون با بحران خشکسالی روبه­ رو شده. ساخت سد در افغاستان و شرایط بی­ ثبات این کشور در مناطق همجوار و در استان سیستان و بلوچستان از بین رفت و همچنین مسئله عامل فقر و کاهش امنیت در منطقه هم هست. سال ۹۳ آب در بخش­ هایی از این دریاچه جاری شد که کارشناسان گفتند این شرایط جاری شد که کارشناسان گفتند این شرایط موقتی و گذر است.

*گیلان*
خشک شدن تالاب انزلی
تالاب انزلی ۲۰ هزار هکتار مساحت دارد. یکسال پیش اعلام شد عمق این تالاب به کمتر از یک­متر کاهش پیدا کرده و دلیل آن هم­رود رسوبات خانگی و صنعتی به­ داخل آن است. هشدارهایی داده شده که اگر حالا به داد این تالاب نرسند سرنوشتی مشابه زاینده­رود و دریاچه ارومیه تکرار می­ شود. خشکسالی بلای جان سایر تالاب­ های کشور هم شده به طوری که گفته می­ شود ۷۵ درصد تالاب­ های کشور خشک شده. این اتفاقا آثار زیست  محیطی دیگری هم خواهد داشت مثل همان پدیده ریز گردها.

*آذربایجان غربی و شرقی*
خشک شدن دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه از اوایل دهه ۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد. کار به جایی رسید که تا سال ۲۰۱۵ حدود ۹۰ درصد دریاچه خشک شد. احداث سدهای بی­ شمار و افراط در کشاورزی و حفرچاه­های متعدد و ساخت بزرگراه روی دریاچه ارومیه مهم­ترین دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه اعلام شده. در سال های اخیر تلاش­ هایی برای احیای این دریاچه آغاز شده و تخصیص بودجه مناسب در سال پیش کمی اوضاع را بهتر کرد و سطح آب بالاتر آمد. احیای این دریاچه مهم­ترین مطالبه مردم این منطقه است و نابودی آن زندگی ساکنین استان های همجوار را تحت تاثیر خواهد داد.

*خوزستان*
پدیده ریز گردها
از تابستان سال ۸۸ نفس کشیدن برای مردم استان خوزستان و بعضی مناطق غربی کشور سخت شد. البته قب­لتر هم مسئله ریز گردها وجود داشت اما در سال های اخیر در اکثر کم لطفی کشورهای همسایه اوضاع بدتر شده. بهره­ کشی بی­حد و اندازه ترکیه و عراق از آب دجله و فرات باعث خشک شدن زمین­ های عراق شده. در این وضعیت در موعد وزیدن باد«شمال» در خرداد تا شهریورماه ریز گردها وارد ایران می­ شوند. قبلا برای حل این معضل ایران، عراق وعربستان به طور مشترک زمین ها را مالچ­پاشی می­ کردند اما پرویز کردوانی کویر شناس ایرانی پیشنهاد کرده به جای مالچ­پاشی خاک بیابان ها  تثبیت و ریگ­پاشی شوند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه ۷مشکل محیط زیستی ایران

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات