الزام نصب «کد رهیابی» روی تراریخته ها

الزام نصب «کد رهیابی» روی تراریخته ها
بازدید 594 زمان 2017/01/14 کد خبر 3745

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، مصطفی قانعی درباره وضعت آمادگی علمی و تجهیزات آزمایشگاهی کشور برای آزمایش خطر …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، مصطفی قانعی درباره وضعت آمادگی علمی و تجهیزات آزمایشگاهی کشور برای آزمایش خطر محصولات ترا ریخته اظهار کرد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت انواع آزمایشگاها را مشخص می‌کند و به آنها به‌عنوان آزمایشگاه همکار در این باره مجوز داده خواهد شد.

وی برای ارائه توضیح بیشتر افزود: در حال حاضر فناوری و قابلیت تشخیص ترا ریختگی محصولات را در ایران داریم و در مورد داروها این آزمون انجام می‌شود.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به تعریفی از تراریخته‌ها ادامه داد: در محصولات ترا ریخته ارگانیسم را دچار دست‌کاری ژنتیکی  می‌کنیم تا یک محصول تولید کنیم.

وی تصریح کرد: واکسن “هپاتیت ب” از این شیوه مهندسی تولیدشده است و سایر “محصولات نو ترکیب” که باکتری تولید می‌کنند نیز از طریق این شیوه است و در وزارت بهداشت سلامت آن بررسی می‌شود.

قانعی گفت: بر این اساس قانون  آزمایشگاه‌ها مجوز می‌گیرند تا  محصولات( کشاورزی و غذایی) را ازلحاظ تراریختگی نیز آزمون کند. هرچند همین امروز  درصورتی‌که فردی بخواهد آزمایشی برای تراریختگی انجام دهد،  این قابلیت وجود دارد.

کلیه محصولات تراریخته باید قابل تعقیب باشند

وی تأکید کرد: با اجرای شدن قانون جدید، مبنی بر آزمایش اجباری کلیه محصولات ترا ریخته،  تمامی این محصولات باید برروی خود “کد رهیابی” نصب کنند تا قابل‌تعقیب باشد.

قانعی گفت:  سازمان غذا و دارو، اکنون آزمایشگاه‌های همکاری در کل کشور دارد که آنها بر اساس قابلیت، مسئولیت بررسی میزان باقیمانده سموم، چربی، قند و  فلزات سنگین موجود درمحصولات کشاورزی و مواد غذایی  را دریافت می‌کنند.

وی بابیان اینکه آزمون ترا ریخته‌ها فناوری دشواری ندارد اظهار داشت: آزمایشگاه‌ها با توجه به آنکه  دنبال منفعت اقتصادی هستند، بعد از اجباری شدن قانون (ممنوعیت تولید و واردات ترا ریخته بدون مجوز قانونی و قبل از آزمایش سلامت) می‌توانند مجوز آزمون تراریختگی را سازمان غذا و دارو دریافت کنند.

قانعی در پایان گفت: باید توجه  داشت که به‌محض اجراشدن  قانون(ممنوعیت تولید و واردات ترا ریخته بدون مجوز قانونی و قبل از آزمایش سلامت)، تمامی محصولات باید این مسیر و انجام آزمون  را برای دریافت مجوز طی کنند. 

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه الزام نصب «کد رهیابی» روی تراریخته ها

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات