بزرگترین شهر صنعتى کشور در جاسک احداث می‌شود

بزرگترین شهر صنعتى کشور در جاسک احداث می‌شود
بازدید 571 زمان 2017/01/26 کد خبر 4016

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، «مکران، بستر توسعه اقتصاد دریا محور» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، «مکران، بستر توسعه اقتصاد دریا محور» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که محمد اسلامی معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع به شرح و تبیین آن پرداخت.

*‌ منطقه مکران یک ذخیره استراتژیک است

وی در ابتدای این برنامه با بیان اینکه توسعه حقیقی این است که بتوانیم کلیه ظرفیت ها، استعدادها و پتانسیل های بالقوه را بالفعل کنیم گفت: منطقه مکران ، یک ذخیره استراتژیک و چهار راهی است که ایران را در گذرگاه شرق و غرب و شمال و جنوب قرار داده است.

اسلامی با اشاره به اینکه ما از منطقه مکران به دریاهای آزاد راه خواهیم یافت و این منطقه جایی است که میلیارد ها دلار  مبادلات اقتصادی در این حوزه اتفاق می افتد، افزود: سالیان سال است که از کریدور شمال و جنوب صحبت می کنیم ؛ کشورهای آسیای میانه و غرب آسیا به آب های جنوب راه ندارند لذا ما می توانیم پلی بین این کشورها با آب های جنوب باشیم و از این ظرفیت و وضعیت جغرافیایی مان استفاده کنیم.

* دو پروژه بسیار فعال در منطقه مکران در حال انجام است

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع با اعلام این خبر که هم اکنون دو پروژه بسیار فعال در منطقه مکران در حال انجام است، گفت: پروژه راه آهن و پروژه بندر دو پروژه مذکور در این منطقه هستند ؛ پروژه بندر با برنامه توسعه ای که در حال اجرا دارد ظرفیتش به ۸/۵ میلیون تن در سال می رسد که الان ظرفیت کمتر از دو میلیون تن را دارد؛ این پروژه در آستانه بهره برداری است و به زودی نصب تجهیزات بندری در این منطقه آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: پروژه راه آهن این منطقه هم به سرعت در حال اجراست که چابهار را به راه آهن سراسری اتصال می دهد که این اتفاق یک زیر ساخت بزرگ است که این زیر ساخت ما را مهیا می کند که بتوانیم با جذب فرصتی که دیگران( کشورهای آسیای میانه و حتی ناحیه شرق چین) از ما تقاضا دارند، بتوانیم زود هنگام تر با اجرای این پروژه ها، این فرصت را عملیاتی کنیم.

اسلامی با بیان اینکه در  سنوات گذشته به دریا کم توجه کرده ایم، اظهار داشت: کارگروه توسعه مکران، سیاست ها، برنامه ها و خطوط کلان در این حوزه را تصویب می کند که یکی از سیاست هایی که جزء مصوبات این کارگروه قرار دارد اقتصاد دریا محور است.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع،افزود: در سنوات گذشته در مباحث مربوط به آبزیان و نه در صنایع پشتیبانی و … به آن صورت که بایسته است توجه نکردیم و هر جا که به آب رسیدیم متوقف شدیم و این درحالیست که کشورهای دیگر وقتی به آب های آزاد دسترسی داشتند توسعه پیدا کردند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از توجهات محوری در بحث دریا این است که استفاده از این حوزه ، مشاغل و صنایع گوناگون را به وجود می آورد و متقاضی برای سرمایه‌گذاری ، مشارکت و همراهی در این برنامه ها هم به صورت گسترده وجود دارد و در حال یررسی ، مطالعه و مذاکره است.

* اساس توجه در مکران ، توان داخلی است

اسلامی با تاکید بر اینکه اساس توجه در مکران توان داخلی است، بیان داشت: یکی از معضلات امروز ما ناهنجاری های محیطی است که متاثر از آلودگی محیط زیست و کمبود آب و … است؛ بنابراین مکران فرصتی است که با برخورداری از ظرفیت های بزرگ آن می توان صنایع سنگین را در آن جا توسعه و گسترش داد و ما به سمتی برویم که بتوانیم صنایع آب، برق و انرژی بر را که نیاز داریم بازارهای جهانی وصل شود در آن مکان مستقر کنیم.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۸ محوری که در طرح ویژه مکران پیش بینی شده ، اساس توجه اش این است که بتواند چهار اتفاق را رقم بزند.

*‌ محرومیت زدایی فوری ترین اقدام در منطقه مکران است

وی با بیان اینکه در طرح ویژه مکران، اولین بار است که با یک نگاه فرابخشی برای منطقه بزرگی مثل مکران برنامه ریزی می کنیم، عنوان کرد: هم اکنون ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در این منطقه داریم و یکی از نکاتی که می تواند در کیفیت زندگی مردمی آن جا تاثیر گذار باشد محرومیت زدایی به عنوان فوری ترین اقدام است.

اسلامی ادامه داد: نکته دوم که حائز اهمیت است این است که سرمایه گذاری در این منطقه ممکن است به لحاظ محیط زیستی آسیب هایی به وجود آورد که بر همین اساس طرح ویژه مکران با محوریت وزارت راه و شهرسازی و دبیر خانه شورای عالی شهر سازی با یک نگاه جامع فرابخشی به دریا و ظرفیت های زیست بوم آن منطقه یک معماری همه جانبه فضایی انجام دهیم.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع در خصوص منابع تامین بودجه برای طرح ویژه منطقه مکران نیز اظهار داشت: بودجه دولتی محدودیت های خود را دارد و توسعه های گسترده را نمی توان با  نگاه به  بودجه دولت مورد مطالبه قرار داد.

وی یادآور شد: اقدامات محرومیت زدایی و توسعه زیر ساخت ها از همین الان شروع شده و اقدامی که در بخش راه، آموزش و پرورش ، بهداشت و درمان و زیر ساخت های مربوط به آب، برق و انرژی صورت گرفته حداقل ها را به وجود آورده است.

اسلامی تاکید کرد: این طرح بر اساس ضوابط زیست محیطی تعریف و چیدمان شده که بتواند بدون معارض و با یک نگاه فرابخشی کار کند.

*‌ چابهار و جاسک دو قطب صنعت، انرژی و حمل و نقل در منطقه مکران هستند

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع با بیان اینکه در منطقه مکران دو پتانسیل در نظر گرفته شده گفت: چابهار و جاسک دو قطب  صنعت، انرژی و حمل و نقل در این منطقه هستند که محرومیت حمل و نقل در قطب چابهار ته شده است و بخش های میانی دو منطقه نیز استعداد فوق العاده برای کشاورزی و تولید میوه های گرمسیری دارند.

وی افزود: سیاست مشخصی که در این منطقه تعریف شده توامند سازی مردمان محلی و کمک دستگاه ها به منظور گسترش برنامه های کشاورزی و گردشگری در این نواحی است؛ ضمن آن که پیش بینی شده در بخش شسلات و پرورش آبزیان بتوانیم ۶۰۰ هزا. شغل ایجاد کنیم.

اسلامی با اعلام اینکه برای اجرای برنامه های توسعه ای در منطقه مکران ، سرمایه گذاران داخلی و خارجی مراجعه کرده اند گفت: در همایشی که برگزار شد حدود ۳۵ هلدینگ بزرگ از داخل کشور که سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور هستند و سرمایه گذاران و شرکت های بزرگ و علاقمند به کار اعلام آمادگی کردند و تفاهم نامه هایی نیز امضا و مبادله شد و هم اکنون فرصت فراهم است که در این منطقه جذب سرمایه شود.

وی افزود: با منابعی که توسط این سرمایه گذاران ایجاد خواهد شد درآمدهایی برای دولت تولید می شود تا بتواند زیر ساخت های منطقه را توسعه دهد.

اسلامى با اشاره به برنامه هاى جذب جمعیت در طرح  توسعه سواحل مکران گفت: دو شهر جدید به نام تیس با ظرفیت پنج هزار واحد مسکونى در چابهار و جاسک در حال احداث داریم.

وى ادامه داد: در چابهار شهرک پتروشیمى در حال تکمیل است و ترانزیت چابهار به حجم هشتاد میلیون رسیده است؛ همچنین اولین پایانه نفتى خارج از خلیج فارس نیز در مکران احداث خواهد شد. وزیر صنعت نیز بزرگترین شهر صنعتى کشور را در غرب جاسک راه اندازى خواهد کرد.

معاون مهندسى دفاعى و پدافند وزارت دفاع ضمن اشاره به حضور سازمان حفاظت محیط زیست در طرح توسعه سواحل مکران اظهار داشت: اولین سند زیست محیطى کشور براى این منطقه صادر شده است.

اسلامى ضمن اشاره به برنامه هاى محرومیت زدایى و اشتغال زایى ستاد توسعه مکران گفت: حداقل ٦٨ موج شکن در دریاى عمان ایجاد شده و بخشهاى مهندسى نیروهاى مسلح این طرح را اجرایى کرده اند. زیرساختهاى اولیه براى استفاده بهینه از دریا براى ماهیگیرى اجرا شده و در حال بهره بردارى کامل است.  مکران هر ساله سیل هاى مهیبى را به خود مى بیند و براى جلوگیرى از تلفات احتمالى تمام تدابیر اندیشیده شده است.

وى با اشاره به وضعیت بهداشتى و درمانى مکران تصریح کرد: در جاسک یک بیمارستان ٣٤ تخت خوابى ناقص وجود داشت که با همت وزیر بهداشت تا فروردین ماه ٩٦ شاهد افتتاح بیمارستانى ٦٤ تخت خوابى خواهیم بود.

اسلامى ادامه داد: نیروى دریایى ارتش نیروهاى خود را به همراه خانواده هاى خود به مکران اعزام کرده و در حال خدمت رسانى هستند. نداجا پرچمدار اقتدار دریایى کشور است.

معاون مهندسى دفاعى و پدافند وزارت دفاع ضمن تجلیل از حضور به موقع نیروى دریایى ارتش جمهورى اسلامى ایران در مواقع نیاز گفت: نداجا در چابهار ، کنارک و مکران حضور دارد و پایگاه هایى در حال احداث در مناطق دیگر دارد.

اسلامى گفت: همگرایى، همدلى و پیگیرى باید به اوج خود برسد تا به نتیجه مطلوب و دلخواه خود برسیم ، ما تلاش خود را میکنیم تا محرومیت زدایى را در تمام مناطق کشور با کمک نیروهاى مسلح و ستاد اجرایى فرمان امام به حداقل برسانیم؛ زیرا نگاه ما به مکران یک نگاه همه جانبه است.

وى خاطرنشان کرد: هر ارگان و سازمانى به اندازه وسع خود در حال انجام وظیفه خود است؛ مثلا وزارت دفاع در بحث پتروشیمى نزدیک به دو سال است که فعالیت میکند، قرارگاه سازندگى خاتم الانبیا نیز وارد میدان شده است و استانداریهاى مربوط نیز در حال تلاش هستند. سازمان گردشگرى نیز براى استفاده از مناطق توریستى منطقه مثل کوه هاى کله قندى مریخى وارد میدان شده است.

اسلامى ضمن اشاره به مدت زمان اتمام توسعه مکران ادامه داد: انشالله با گذر از فاز مقدماتى به مراحل پایانى خواهیم رسید. امروز در نقطه صفر توسعه مکران هستیم و امیدواریم طى برنامه ای حداکثر ده ساله که در دو برنامه پنج ساله تدوین شده است؛ شاهد آبادانى کامل مکران باشیم که خود تاثیر مستقیم بر اقتصاد ملى ما دارد.

معاون مهندسى دفاعى و پدافند وزارت دفاع با اشاره به درخواستهاى خارجى براى شرکت و همکارى در طرح توسعه سواحل مکران خاطر نشان کرد: هندیها و چینیها به ترتیب در چابهار و جاسک به کمک نیروهاى داخلى در حال ساختن شهرکهاى صنعتى هستند، هم چنین شرکت توتال فرانسه و شرکتهاى کره اى براى همکارى در این طرح اعلام آمادگى کرده اند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه بزرگترین شهر صنعتى کشور در جاسک احداث می‌شود

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات