ظریف: روابط ایران و روسیه عامل مهمی در امنیت و ثبات منطقه است

ظریف: روابط ایران و روسیه عامل مهمی در امنیت و ثبات منطقه است
بازدید 569 زمان 2017/01/30 کد خبر 4106

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به همایش ۵۱۵ …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به همایش ۵۱۵ سال روابط ایران و روسیه نوشت: برگزاری همایش و نمایشگاه اسناد تاریخی به‌مناسبت ۵ قرن روابط ایران و روسیه اقدامی مهم و ارزشمند در روابط دو کشور است.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراسیون روسیه دو کشور ریشه‌دار با پیشینه و تاریخی کهن هستند که جلوه‌های تمدنی و فرهنگی آنها، همچنین آوازه جهانی شخصیت‌های بزرگی مانند حافظ، سعدی، فردوسی، تولستوی، چخوف، پوشکین و ده‌ها شخصیت دیگر مایه مباهات و فخر ادبیات جهان شده‌اند. کمتر کشورهایی را در جهان می‌توان سراغ گرفت که مانند ایران و روسیه مناسبات آنها به ۵ قرن برگردد.

این رابطه فراز و فرودهای خود را داشته و با خاطرات تلخ و شیرینی همراه است اما ورای این خاطرات درس بزرگ این روابط کهن و پرلایه آن است که ایران و روسیه به‌عنوان دو همسایه باید روابط گسترده‌ای داشته باشند و روابط دو کشور باید در چندوجهی کردن و گسترش افقی و عمودی این رابطه بکوشند.

گسترش این رابطه نه‌فقط به‌نفع دو کشور بوده بلکه عامل مهمی در امنیت، ثبات و توسعه مناطقی چون آسیای مرکزی و خاورمیانه است.

امیدوارم روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و روسیه که در سه دهه گذشته در حال گسترش بوده و در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است، در سایه اراده مسئولان دو کشور و تجربه ۵ قرن مناسبات تاریخی در تمامی عرصه‌ها رشد و گسترش یابد.

بدون تردید برگزاری موفق این همایش تصویر خوبی از روابط دو کشور به‌ جای خواهد نهاد که می‌تواند زمینه گسترش پیوندهای مردمی و فرهنگی بین دو کشور را فراهم و به تحکیم روابط دوجانبه هم کمک کند.

اطمینان دارم تبادل نظر نخبگان و صاحب‌نظران علمی و فرهنگی دو کشور در این نشست فرصت تازه‌ای را برای رونق بخشیدن به دیپلماسی فرهنگی ایجاد و به تحکیم و تقویت مناسبات فی‌مابین کمک خواهد کرد.

به‌باور من مراودات مستمر فرهنگی که مزین به حضور نخبگان و اندیشمندان دو کشور باشد علاوه بر اینکه می‌تواند به شکوفایی هرچه بیشتر اندیشه‌ها و آگاهی‌بخشی به نسل جوان امروز دو کشور منجر شود، می‌تواند به گسترش روابط در حوزه‌های سیاسی و تجاری کمک کند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه ظریف: روابط ایران و روسیه عامل مهمی در امنیت و ثبات منطقه است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات