از بیانیه فلین تا توییت ترامپ؛ تلاش آمریکا برای قرار دادن ایران در مخمصه

از بیانیه فلین تا توییت ترامپ؛ تلاش آمریکا برای قرار دادن ایران در مخمصه
بازدید 589 زمان 2017/02/02 کد خبر 4188

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، شب گذشته مایکل فلین مشاور ارشد امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی تند …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، شب گذشته مایکل فلین مشاور ارشد امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی تند و تحریک آمیز اقدام به هشدار به ایران در خصوص تهدید متحدان آمریکا – عربستان سعودی – و همچنین آزمایش های موشکی کشور کرد.

مایکل فلین بیان کرد: اقدامات اخیر ایران، از جمله آزمایش تحریک‌آمیز موشک بالیستیک و حمله به یک ناو عربستان سعودی که توسط شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران انجام شد بار دیگر آنچه می‌بایستی در تمام مدت رفتارهای ثبات‌زدای ایران در خاورمیانه برای جامعه‌ بین‌المللی آشکار می‌بود را تقویت کرد. 

وی گفت: آزمایش موشکی اخیر نیز بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که از ایران می‌خواهد هیچ فعالیتی مرتبط با موشکهاي بالستیکی طراحی شده براي قابلیت حمل سلاح هاي هسته‌اي، شامل پرتاب با استفاده از چنین فناوري‌هاي موشکهاي بالستیک، صورت ندهد.

از بیانیه فلین تا توییت ترامپ؛ تلاش آمریکا برای قرار دادن ایران در مخمصه


فلین در ادامه بیا کرد: اینها تنها جدیدترین موارد از رویدادهایی هستند که به موجب آنها نیروهای حوثی آموزش‌‌دیده و مسلح‌شده توسط ایران به کشتی‌های سعودی و اماراتی حمله کرده‌اند و اقدام به تهدید کشتی‌های آمریکایی و متحدانش در حال گذر از دریای سرخ کرده‌اند. ایران با این اقدامات و فعالیت‌های مشابه کماکان دوستان و متحدان آمریکا را در منطقه تهدید می‌کند.

مشاور امنیت ملی ترامپ هشدار داد: دولت اوباما به اقدامات مخرب تهران اعم از انتقال سلاح، حمایت از تروریسم و سایر موارد نقض هنجارهای بین‌المللی پاسخ مناسب نداد. دولت ترامپ این اقدامات ایران که امنیت، رفاه و ثبات در سرتاسر منطقه خاورمیانه و فراسوی آن را تهدید کرده و زندگی آمریکایی‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد را محکوم می‌کند. رئیس‌جمهور ترامپ به شدت توافق‌های مختلف حاصل شده بین ایران و دولت اوباما و همچنین با سازمان ملل را ضعیف و غیرموثر دانسته و از آنها به شدت انتقاد کرده است. ایران به جای سپاسگزاری از آمریکا بابت این توافقات اکنون احساس جرأتمندی می‌کند. و از همین امروز ما رسماً ایران را تحت نظر قرار می‌دهیم.

طیفی از گزینه ها برای برخورد با ایران

اظهارات فلین در حالی است که بعد از آن به فاصله حدود یک ساعت یکی از مقامات ارشد آمریکایی بدون ذکر نام این پروژه را ادامه داده است. 

این مقام آمریکایی بیان کرده است: «رفتار به شدت تحریک‌آمیز ایران»، از جمله آزمایش موشکی اخیر این کشور «عامل بی‌ثبات‌کننده در منطقه» است.

وی همچنین تصریح کرد که دولت آمریکا طیفی از گزینه‌ها علیه ایران را در دست بررسی کرد. این مقام ارشد علی‌رغم این، از اظهارنظر درباره اینکه آیا اقدام نظامی نیز جزء گزینه‌های مورد بررسی است خودداری کرد. این مقام آمریکایی گفت: «به نحو مناسب اقدام خواهیم کرد. در حال بررسی طیف کاملی از گزینه‌ها هستیم. در مرحله بررسی قرار داریم.»

تغییری در مواضع نظامی آمریکا علیه ایران ایجاد نشده

در همین حال روز گذشته «کریس شروود» سخنگوی پنتاگون در اظهار نظری کوتاه درباره ایران گفت که تغییری در موضع نظامی آمریکا علیه ایران ایجاد نشده است. وی در این زمینه اظهار داشت: «درباره ایران و در برهه کنونی تغییری در وضعیت نظامی آمریکا ایجاد نشده البته ما برای دفاع از منافع آمریکا و شرکایمان در سراسر جهان آماده هستیم.»

«جان مک‌کین» رییس کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا نیز روز گذشته نسبت به واکنش چهارشنبه کاخ سفید علیه ایران ابراز خوشحالی نمود. جان مک کین در پیامی توئیتری خوداز «ایستادگی کاخ سفید در برابرتهاجم ایران» ابراز خوشحالی نمود. وی در پیام خود نوشت: «ترامپ به ایران هشدار بسیار تندی را داد.»

توییت معنی دار دونالد ترامپ

همچنین شب گذشته دونالد ترامپ در آخرین ساعات و بعد از این اظهارنظرهای تحریک آمیز از سوی مقامات ارشد آمریکایی، در یک پیام توییتری ادعا کرد که ایران در حال تسلط بیشتر و بیشتر بر عراق است. 

از بیانیه فلین تا توییت ترامپ؛ تلاش آمریکا برای قرار دادن ایران در مخمصه

دونالد ترامپ در این توییت نوشت: ایران به سرعت در حال تسخیر بخش‌های بیشتر و بیشتری از عراق است حتی بعد از آنکه ایالات متحده آمریکا ۳ تریلیون دلار در آنجا تلف کرده به هدر داده است. 

دونالد ترامپ که پیش از این بیان کرده بود که آمریکا در زمان حلمه جرج بوش به این کشور باید نفت عراق را در دست خود میگرفت، این توییت را به شکلی کاملاً معنی دار بعد از سخنان مایکل فلین و دیگر مقام ارشد آمریکایی منتشر کرده است.

کاملاً مشخص است که آمریکایی ها بعد از روی کار آمدن دولت ترامپ از هر بهانه ریز و درشتی برای درگیر کردن ایران با یک تله دیپلماتیک و مخمصه سیاسی استفاده میکند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه از بیانیه فلین تا توییت ترامپ؛ تلاش آمریکا برای قرار دادن ایران در مخمصه

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات