تهدیدات دارای سه منشأ طبیعی، تروریستی و تهدیدات ناشی از کشور متخاصم است/مستندسازی و ارزیابی گام‌های اساسی حوزه پدافند زیستی

تهدیدات دارای سه منشأ طبیعی، تروریستی و تهدیدات ناشی از کشور متخاصم است/مستندسازی و ارزیابی گام‌های اساسی حوزه پدافند زیستی
بازدید 648 زمان 2017/02/05 کد خبر 4258

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه خبرنگارگزارش پایداری ملی، سردار جلالی پیش از ظهر امروز در جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان قم …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه خبرنگارگزارش پایداری ملی، سردار جلالی پیش از ظهر امروز در جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان قم با محوریت رزمایش پدافند زیستی که در تالار معصومیه فرمانداری برگزار شد، با بیان اینکه تهدید و حادثه بسیار ساده و ارزان شکل می‌گیرد، اظهار داشت: مقابله کردن با این تهدیدات سخت و پرهزینه است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در پی آن هستیم که در استان قم در بخش‌های مختلف حوزه پدافند زیستی را اجرایی کنیم، گفت: در عرصه‌های نظامی، اطلاعاتی و بهداشتی حول محور استانداری به‌دنبال آن هستیم که این موارد را طرح‌ریزی و شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ساختار این قرارگاه به فرماندهی استاندار است، گفت: تقسیم‌بندی‌های موجود در حوزه زیستی، بیولوژیکی، هسته‌ای و شیمیایی انجام‌شده است.

جلالی با اشاره به رزمایشی که در حوزه هسته‌ای در استان بوشهر برگزار شد، افزود: طرح‌ریزی پدافند زیستی باید انجام بگیرد و موتور محرکه این کار را به‌عهده فرماندهی عملیاتی رزمایش یعنی سپاه گذاشته‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل بابیان اینکه این طرح در استان‌های دیگر نیز دارای الگو است، تصریح کرد: وظایف به کارگروه‌ها آموزش داده می‌شود و تقسیم‌کاری در این رابطه وجود دارد، بعد از آموزش چند دوره  تمرین داریم، مرحله آخر مرحله رزمایش است که در آن نقاط ضعف و قوت موردبررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تعریفی از تهدید گفت: تهدیدات دارای سه منشأ طبیعی، تروریستی و تهدیدات ناشی از کشور متخاصم است، در سطح دوم تهدیدات با گروه‌های تروریستی مواجهیم که از عناصر زیستی استفاده می‌کنند، مبدأ و منشأ تهدید نوع سوم از سوی یک کشور متخاصم است.

جلالی بیان کرد: عرصه‌های زیستی ۶ حوزه دام، انسان، محیط‌زیست، غذا، نباتات، آب و محیط‌زیست را شامل می‌شود که هریک از این عرصه‌ها می‌تواند از یک حوزه به حوزه دیگر نیز نفوذ کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل بابیان اینکه مباحث تشخیصی گره مهم در عرصه‌های زیستی است، افزود: اهداف جنگ زیستی به اهداف زمان جنگ و زمان صلح تقسیم می‌شود، در زمان صلح اغلب اهداف اقتصادی هستند به‌عنوان مثال حمله آمریکایی‌ها به چین را باهدف حمله به بازار اقتصادی چین ارزیابی می‌کنند.

وی با اشاره به گام‌های اساسی پدافند زیستی گفت: باید ابتدا تهدیدات را شناخت و سپس محیط خود را بشناسیم، عملیات امداد، نجات و درمان، مسئله محدودسازی منطقه عملیات، ردیابی عامل تهدید، استفاده از دارو و پادتن، مستندسازی و ارزیابی گام‌های دیگری هستند که در راستای پدافند زیستی برداشته می‌شوند.

جلالی بابیان اینکه هر یک از کارگروه‌های حوزه پدافند زیستی باید طرح‌های حوزه خود را بنویسند، تصریح کرد: استانداری نیز در این رابطه باید کنترلی داشته باشد تا مغایر با طرح کلی نباشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل از تدوین کتابی در حوزه پدافند زیستی در سازمان پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: امید است این کتاب به‌زودی به چاپ برسد.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه تهدیدات دارای سه منشأ طبیعی، تروریستی و تهدیدات ناشی از کشور متخاصم است/مستندسازی و ارزیابی گام‌های اساسی حوزه پدافند زیستی

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات