برنج های غنی شده بهترند یا تراریخته؟

برنج های غنی شده بهترند یا تراریخته؟
بازدید 609 زمان 2017/02/06 کد خبر 4284

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی ، دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص علوم و صنایع غذایی با اشاره به اینکه …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی ، دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص علوم و صنایع غذایی با اشاره به اینکه بیشتر برنج های خارجی، تراریخته ژنتیکی هستند در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: این برنج ها را با دستکاری ژنتیک در برابر آفات، بیماری های گیاهی و شرایط آب و هوایی، اصلاح و مقاوم کرده و برنج را پربازده می کنند و از نظر ارزش تغذیه ای خواص متمایزی نسبت به سایر برنج ها ندارند. 

این متخصص در خصوص برنج های فراوری شده گفت: برنج فرآوری شده یا پارابویل به برنجی گفته می‌شود که قبل از جدا کردن پوسته خارجی و سبوس، آن را در مدت معینی می جوشانند و پس از خشک کردن، پوسته خارجی و سبوس را از دانه برنج جدا می کنند. این نوع برنج وقتی نیم‌جوش می شود مقادیری از ویتامین ها بخصوص ویتامین های گروه B، املاح معدنی و مقداری از چربی و پروتئین پوسته و سبوس وارد بافت دانه می شود و بر این اساس بر ارزش تغذیه ای دانه برنج افزوده می شود و درمقایسه با برنج سفید اولویت مصرف دارد.

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران با اشاره به اینکه برنج غنی شده با برنج فراوری شده فرق می کند گفت: هر نوع برنج سفید، قهوه ای و فرآوری شده را می توان غنی سازی کرد. در غنی سازی برنج، محلولی از املاح و ویتامین ها تهیه کرده و به شکل پوششی بر روی دانه های برنج اسپری و سپس خشک می کنند. این نوع برنج در ایران سابقه تولید ندارد و اغلب خارجی است.

به گفته وی، اگر برنج‌های قهوه ای و فراوری شده غنی سازی شوند، ارزش تغذیه ای بیشتری پیدا خواهند کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: اگر از برنج غنی شده استفاده می کنید هرگز نباید آن را به دفعات زیاد شست‌وشو دهید و نباید برای پخت آن، از روش آبکش استفاده کنید زیرا ترکیبات غنی کننده به واسطه آبکش برنج از سطح دانه ها جدا شده و برنج خواصی همچون برنج معمولی پیدا خواهد کرد.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه برنج های غنی شده بهترند یا تراریخته؟

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات