مسئولان نسبت به آمار تکان‌دهنده ورود بالای مواد غذایی قاچاق به داخل کشور هشدار دادند؛ قاچاق سرطان

مسئولان نسبت به آمار تکان‌دهنده ورود بالای مواد غذایی قاچاق به داخل کشور هشدار دادند؛ قاچاق سرطان
بازدید 593 زمان 2017/02/07 کد خبر 4292

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،استاندار خراسان‌رضوی در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان با بیان اینکه سازمان‌های …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،استاندار خراسان‌رضوی در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد به‌ویژه در حوزه سلامت می‌توانند از فرصت مشهد٢٠١٧ درراستای توسعه حوزه کاری خود در بین کشورهای اسلامی استفاده کنند، تصریح کرد: مسائل انسانی همچون ورود به حوزه‌های سلامت مردم می‌تواند حوزه‌ای فراتر از مشهد یا محله‌های آن را به خود بگیرد و با توجه به گفتمان رضوی باید در ایام پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد در حوزه صلح و دوستی بهره جست. رشیدیان یکی از حوزه‌های نگران‌کننده برای کشور را حوزه آسیب‌های اجتماعی بیان کرد و گفت: موضوع آسیب‌های اجتماعی جز با همراهی همه بخش‌ها، قشرها، دستگاه‌های تاثیر‌گذار و مردم حل نخواهد شد. 

وی با بیان مشکلات عدیده حاشیه شهر مشهد به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی استان گفت: یکی از مشکلات حاشیه شهر مشهد، بیماری‌های پوستی است، اما مراکز بهداشتی به‌تنهایی نمی‌توانند این مشکل را برطرف کنند؛ چراکه باوجود پساب‌ها و فاضلاب‌های روان در کوچه‌های حاشیه شهر، اقدام بهداشتی را نمی‌توان انجام داد. استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه درراستای افزایش سطح بهداشت حاشیه شهر برنامه سامان‌دهی فاضلاب‌ها و پساب‌ها این منطقه به‌صورت جدی در دستور دستگاه‌ مربوطه قرار گرفت، تصریح کرد: درحالی‌که ظرفیت سامان‌دهی فاضلاب‌های شهر مشهد طی ٣سال اخیر، ٢.۵ برابر شده است، اما هنوز این حجم کفایت شهر بزرگ مشهد را نمی‌کند.

وی درخصوص سامان‌دهی فاضلاب‌های کشف‌رود نیز افزود: رودخانه کشف‌رود یک رودخانه تاریخی و مهم مشهد بوده؛ اما متاسفانه طی سال‌های اخیر، وضعیت بهداشت در این مسیر به‌هیچ‌عنوان خوب نبوده است. ولی امروز حدود ٧۶کیلومتر از بستر رودخانه آزادسازی شده و سامان‌دهی خوبی روی وضعیت تخلیه فاضلاب‌ها در حریم این رودخانه انجام شده، اما جای کار هنوز بسیار است. 
﷯ 
تهدید امنیت غذایی
در این جلسه، دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان‌رضوی نیز با ارائه آماری نگران‌کننده از ورود مواد غذایی قاچاق به کشور گفت: متاسفانه در بسیاری از اقلامی که وارد کشور می‌شوند، به‌ویژه کالاهای قاچاق هیچ نظارتی وجود ندارد و این موضوع امنیت غذایی ما را تهدید می‌کند.

محمدابراهیم افشاری با اشاره به اینکه ورود حجم بالای مواد غذایی قاچاق زنگ خطری برای مردم و مسئولان است، تصریح کرد: حجم کالاهای مستقیم مواد غذایی به‌صورت قاچاق در سال جاری به داخل کشور یک‌میلیارد و ۴٠۶میلیون دلار بوده است. وی افزود: همچنین ٣٧۵میلیون دلار تجهیزات پزشکی، ٢٧۵میلیون دلار چای و ١٨٨میلیون دلار دارو به‌صورت قاچاق وارد کشور شده است که تمام این اقلام به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با سلامت مردم سر‌وکار دارد. افشاری با اشاره به ورود یک‌میلیاردو١٨١میلیون دلار لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به داخل کشور گفت: بیش از ٩۵درصد کالاهای آرایشی و بهداشتی قاچاقی که وارد کشور شده است، غیراستاندارد، مضر و تاریخ‌مصرف‌گذشته بوده و همچنین طی یک سال بالغ‌بر یک‌میلیارد دلار مشروبات الکلی وارد کشور شده است. به‌طورقطع این حجم ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور زنگ خطری است و باید اذعان کرد که علت بسیاری از سرطان‌ها استفاده از این کالاهای غیربهداشتی و غیراستاندارد است.

حل معضل ترافیک برای ارتقای سلامت جامعه
همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی در این جلسه با اشاره به اهمیت سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی در جامعه اظهار کرد: باید این بخش‌های سلامت جامعه با مشارکت دستگاه‌ها و مردم ارتقا یابد. سیدجواد حسینی، یکی از عوامل مشکلات حوزه سلامت روانی، جسمانی و اجتماعی را موضوع ترافیک دانست و افزود: حل معضل ترافیک تاثیر زیادی در کاهش استرس، اضطراب، آلودگی صوتی و بهداشتی دارد و حتی سازمان بهداشت جهانی دراین‌رابطه می‌گوید که برای کمک به سلامت باید نوع نگاه به ترافیک عوض شود. وی با اشاره به اینکه روزانه در شهر مشهد بالغ‌بر ۶میلیون سفر درون‌شهری صورت می‌گیرد، افزود: دراین‌راستا باید اقداماتی صورت گیرد تا شاهد کاهش سفرهای درون‌شهری باشیم. 
﷯ 
افتتاح بیمارستان ۶١٠ تختخوابی امام‌رضا(ع) تا پایان سال
معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز با اشاره به اقدامات مناسب استان در حوزه اجرای طرح تحول سلامت گفت: خوشبختانه اولین نقطه از کشور که در حوزه پوشش نظام تحول سلامت در حاشیه قدم برداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بوده است. دکتر شاپور بدیعی‌اول با بیان اینکه در سطح استان ٣۵درصد کسری ارائه خدمات پزشک خانواده طی مدت ٣سال به کمتر از ٧درصد کسری رسیده است، عنوان کرد: در حوزه مشارکت‌ها خوشبختانه طی یک سال بیش از ١٠٠میلیارد تومان مشارکت خیرین و سمن‌ها جذب شده است. 

وی با اشاره به کاهش ٨٢درصدی پرداخت هزینه‌های پزشکی از جیب مردم گفت: پس از اجرای طرح تحول سلامت از اردیبهشت٩٣، شاهد کاهش میزان پرداختی بیماران بستری به ٧۵درصد بوده‌ایم. بدیعی‌اول با بیان اینکه بیمارستان ۶١٠تختخوابی امام‌رضا(ع) تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید، تصریح کرد: همچنین عملیات نوسازی و بازسازی بیمارستان قائم(عج) تا اوایل سال آینده به اتمام خواهد رسید و عملیات ساخت بیمارستان‌ تخصصی اکبر و چندین‌بیمارستان در شهرهای فریمان، خلیل‌آباد، رشتخوار و باخرز به‌زودی به پایان خواهد رسید. وی افزود: در بحث ترویج زایمان طبیعی در سطح استان، آمار سزارین طی چند سال اخیر از ۵۶درصد به ۴۶درصد رسیده است.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه مسئولان نسبت به آمار تکان‌دهنده ورود بالای مواد غذایی قاچاق به داخل کشور هشدار دادند؛ قاچاق سرطان

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات