اخطار به ۳ هزار ساختمان در مناطق بافت فرسوده و قدیمی

اخطار به ۳ هزار ساختمان در مناطق بافت فرسوده و قدیمی
بازدید 855 زمان 2017/02/11 کد خبر 4377

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز ، معصومه آباد درنشست خبری امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با همکاری …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز ، معصومه آباد درنشست خبری امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با همکاری ۳ دانشگاه صنعتی شریف، تهران و خواجه نصیر ۱۷ هزار بازدید از ساختمان های شهر تهران صورت گرفته است که بر اساس این گزارش ها ۳ هزار ساختمان که اغلب در مناطق بافت فرسوده و قدیمی هستند اخطار دریافت کرده اند .


وی افزود: تهران صد و بیست و پنجمین شهر بزرگ جهان است که بررسی وضعیت بحران در این شهر نشان می دهد که بخش قابل توجه حوادث به دلیل رفتار های پرخطر مردم و بی توجهی به مسائل ایمنی صورت گرفته است به طوری که مردم به رفع موارد غیر ایمن بی تفاوت بوده اند.


وی حادثه پلاسکو را زنگ خطری برای هوشیاری وضعیت ایمنی ساختمان های تهران و علت یابی عنوان کرد و گفت: به طور میانگین در هفته ۲۵۰ تماس با آتش نشانی گرفته می شود که بررسی ها نشان می دهد که ۸۰ درصد تماس ها به دلیل بی دقتی وغفلت شهروندان نسبت به مسائل ایمنی بوده است .


مرگ خاموش در سال ۹۵ ،۳۷ درصد افزیش داشته است


رئیس کمیته ایمنی و بحران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بررسی آمار مرگ خاموش با گاز منو اکسید کربن گفت: ۳ هزار تن در فاصله سالهای ۹۳ تا ۹۵ در کشور جان خود را به دلیل  مسمومیت با گاز منو اکسید کربن از دست داده اند، این درحالی است که این حوادث در شهرتهران بیشتر است به طوری که درسال گذشته ۱۴۱ مرگ خاموش داشته ایم و بررسی آمارها نشان می دهد این رقم امسال ۳۷ درصد افزایش داشته است.


وی با تاکید براینکه ایمنی باید از مسئله به فرهنگ تبدیل شود، اظهار کرد: وضعیت کنونی نشان می دهد فرهنگی سازی در حوزه ایمنی ضعیف بوده است و موضوع پیشبرد جامعه ایمن محقق نخواهد شد مگر اینکه رسانه ها و حوزه فرهنگی سازی اهمیت این موضوع را در جامعه منعکس کند.


وی به انتقاد از دستورالعمل های وزارت کار پرداخت و گفت: دستورالعمل های پیشگیری در حالی از وزارت خانه به کارفرما، پیمانکار و کارگر می رسد که تمام این پروسه فرم های کلیشه ای است ، بدون آن که تمهیداتی برای آن وجود داشته باشد.


وی افزود: این در حالی است که باید بدانیم بر اساس گزارش های کارشناسی مرگ هر فرد ، حدود ۲ میلیارد تومان هزینه برای جامعه دارد و تنها مسئله مرگ یک انسان نیست بلکه آسیب ها و هزینه های بعد از آن نیز جود دارد.


ایمنی به صورت یکپارچه در لایحه مدیریت شهری دیده نشده است


آباد با هشدار نسبت به این که موضوع ایمنی به صورت یکپارچه در لایچه مدیریت شهری دیده نشده است به مطالعات تطبیقی در کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت: در همه کشور های توسعه یافته صفر تا ۱۰۰ اختیارات در حوزه ایمنی در اختیار یک مجموعه است و ایمنی به صورت یکپارچه دیده می شود اما در مدیریت یکپاچه شهری جایگاهی برای ایمنی دیده نشده است تا مشخص شود تا چه سازمانی پیگیری کند و درنهایت کدام سازمان باید پاسخگو باشد.


وی یکی از دستاوردهای کمیته ایمنی را بررسی خلاهای قانونی در بخش های مختلف حقوقی در حوزه ایمنی عنوان کرد و گفت ۵۰ مصوبه داریم که در حوزه ایمنی است و به طور خاص ۱۸ مصوبه به سازمان آتش نشانی تعلق دارد .


وی افزود: در حالی لوایح و طرح ها سه سال در شورا چرخیده است که بیشر این لوایح در مهر و مرداد ماه مصوب شده است که از آن جمله توجه به حوزه سخت افزاری و نرم افزاری سازمان آتش نشانی بوده است.


این عضوشورای اسلامی شهر تهران افزود: بعد از حادثه جمهوری ۳ راهبرد در حوزه ارتقا مدیریت ایمنی، ارتقا تجهیزات و امکانات و ارتقای دانش و مهارت آتش نشان ها به تصویب رسد در حالی که شورا در مقابل نیازهای آتش نشانان که ۲۰۰۰ میلیار تومان بود در نهایت افزایش میزان دریافت عوارض از ساختمانهای بلند مرتبه از ۲ درصد به ۳ درصد را تصویب کرد.


وی خاطر نشان کرد: در حالی که رفتارهای پر خطر ۸۰ درصد سهم وقوع حریق و حوادث را شامل می شود نیاز به آن است که در حوزه تجهیزات ردیف بودجه برای آتش نشانی به صورت اورژانسی تامین شود، چرا که در تمام دنیا تاکید بر پیشگیری است اما در ایران اقدامات خاصی برای پیشگری انجام ندادیم و نه مردم رعایت می کنند و نه قوانین در خصوص سازه ها سخت گیرانه است از این رو مجبور به تقویت حوزه مقابله ای هستیم این به معنی افزایش تجهیزات و ارتقای دانش و مهارت اتش نشانان است


وی با انتفاد از این موضوع که مسئله ایمنی  دست خوش مسائل سیاسی شده است گفـت: متاسفانه حوزه ایمنی ازمسیر کارشناسی خارج شده و این موضوع هیچ نفعی برای مردم ندارد.


وی افزود در حالی که وزارت بهداشت می تواند در زمان مشاهده تخلف بلافاصله اقدام به پلمب کارگاه ها و تولیدی ها کند، گفت: در حوزه ایمنی و پیشگیری چنین فضایی وجود ندارد و در عمل آتش نشانی این امکان را ندارد که با بی توجهی به حوزه پیشگیری در ایمنی برخورد کند و اگر قانون شهرداری را به عنوان ضابط قضایی معرفی کند بخشی از این مشکل حل می شود.


نگاه سیاسی به بحث ایمنی حاکم است


آباد با بیان این که نگاه سیاسی به بحث ایمنی حاکم شده است،گفت: در حال حاضر وضعیت ایمنی بازار نگران کننده است این درحالی است که ارتقا سطح ایمنی بازار نیازمندهمکاری بین بخشی بین وزارت کار و وزارت بهداشت، سازمان برق و وزارت کشور و شهرداری است، اما بازار تهران سنتی است و با همین مدل هم اداره می شود در حالی که در مقابل در بازار بزرگ تبریز با اقدامات مردم برای حوزه ایمنی اعتبارات بین المللی دریافت می کند و کار را پیش می برد.


وی اضافه کرد: این اتفاق در بازار تهران نمی افتد و این در حالی است که ایمنی در جریان کنش و واکنش سازمان های که مسئولیت دارند قرار گرفته و برخی میخواهند از خود سلب مسئولیت کنند و قوانین را به نفع خودشان تعریف کنند.


وی تاکید کرد: اختصاص بودجه از طریق لایحه های درآمدهای پایدار برای حوزه آتش نشانی راه به جایی نمی برد بلکه برای تجهیزات آتش نشانی باید بودجه اختصاصی تعلق بگیرد و کمیسیون تلفیق نیز حوزه آتش نشانی و پیشیرد را در اولویت قرار دهد.


رئییس کمیته ایمنی و بحران شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش قوانین در هنگام ساخت و ساز برای توجه به حوزه ایمنی اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما سازه های فرسوده نوسازی نشده است و به دلیل اینکه مدیریت واحد شهری نداریم تاسیسات ساختمانی نیز غیر استاندارد باقی مانده اند وشهرسازی در  شکل سنتی آن باقی مانده است، اما اگر قوانین و مقررات در حوزه شهرسازی رعایت شود وضعیت تغییر می کند و این موضوعی است که شورای شهر در حوزه قوانین به آن توجه کرده است.


بی توجهی به اخطارها


آباد اظهار کرد: ۸۰ درصد حریق ها در ساختمان های زیر ۵ طبقه رخ می دهد و این درحالی است که شناسایی ساختمان های ناایمن نشان می دهد که هم ساختمان های مسکونی و هم ساختمان های عمومی و یا ساختمان هایی که به موسسات و فضایی خصوصی تعلق دارد به گزارش های ایمنی و اخطارها بی توجه هستند و از آنجا که در گرفتن پایان کار زیر آبی می روند در عمل نمی توان با وضعیت بی توجهی آنها به حوزه ایمنی برخورد کرد.


وی افزود : در حال حاضر قانون ساختمان های نیمه کاره برای مواجهه با ساختمان های که به پایان کار بی توجه هستند مصوب شده اند به طوری که براساس این قانون دو بار جواز پایان کار تمدید می شود که یک بار از آن در مرحله فوندانسیون و نما بود و یک بار دیگر دو سال بعد از اتمام ساخت وساز این اقدام صورت می گیرد و اگر بعد از این دو مرحله مالک پایان کار نگرفت در ابتدا جریمه می شود و بعد از آن به سیستم قضایی معرفی می شود تا به این ترتیب بتوان موضوع ایمنی را در زمان ساخت وساز بررسی و بر آن تاکید کرد.


وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۴۵ هنوز ساختمان های داریم که پایان کار دریافت نکرده اند گفت : با قانون ساختمان های نیمه کاره مسیر پیگیری برای شهرداری تهران باز می شود.


آباد همچنین نقش رسانه ها در رسیدگی به وضعیت ساختمان های نا ایمن تهران را مهم خواند و گفت: تنها دلیل آن که پاساژ علاالدین به قانون گردن نهاد فضای رسانه ای بود و چون رسانه ها دست از سر ماجرایی علا الدین بر نداشتند با وجود اتفاقاتی همچون گرفتن اجازه شورای تامین و فرمانداری باز هم تخریب اتفاق افتاد.


وی در خصوص علت انفجار در حادثه پلاسکو اعلام کرد: بر اساس بررسی که از طریق کارشناسان آتش نشان که در پلایشگاه ها فعالیت می کنند صورت گرفت، یکی از دلایل وقوع انفجار سیلندرهای گاز اعلام شد که به دلیل افزایش فشار داخل کپسول ها، گاز به فضای بیرون منتشر شده بود.


رئیس کمیته ایمنی و بحران شرای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: شورای شهر در جریان طولانی کردن بررسی لایحه بروز رسانی نیروی آتش نشانی و وقوع حادثه پلاسکو مقصر است، چرا که  از نظر من اهمیت موضوع ایمنی به قدری بود که باید تکلیف این لایحه زودتر مشخص می شد.


وی همچنین گفت: شهر به سمت ایمن شدن پیش رفته و شهرداری روند ایمنی را دنبال می کند اما برخی اشکالات ساختاری و قانونی مانع از پیشبرد امر می شود.


 

منبع : بحران نیوز


خبر های مشابه اخطار به ۳ هزار ساختمان در مناطق بافت فرسوده و قدیمی

تاکید بر اهمیت مدیریت بحران جامعه محور در سال ۹۵

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز ، در پیام نوروزی دکتر احمد صادقی خطاب به گروه های دوام آمده …

انتقال ۳۵۰ نفر به بیمارستان در ۲۴ ساعت گذشته

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز، حسن عباسی با اعلام این خبر گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۹۸ مأموریت …

تهران رکورددار جهان در فرونشست زمین/ پایتخت باید تخلیه شود!

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملتهر ان هر روز یک میلی متر از زمین در تهران نشست می کند یعنی در سال …

مهم ترین مخاطرات طبیعی و انسان ساز شهر تهران

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل مهندس محسن نادی معاون عملیات، مقابله و پدافند غیر عامل سازمان در گفت و گوی ویژه این …

آخرین اخبار و مقالات