اقدامات کمیسیون کشاورزی مجلس در جهت ممنوع سازی محصولات تراریخته

اقدامات کمیسیون کشاورزی مجلس در جهت ممنوع سازی محصولات تراریخته
بازدید 157 زمان 2017/02/12 کد خبر 4389

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،  طی سال های اخیر موضوع محصولات تراریخته از سوی مخالفان و موافقان با …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،  طی سال های اخیر موضوع محصولات تراریخته از سوی مخالفان و موافقان با سرو صداهای زیادی همراه شد چرا که هر  یک از این گروه ها دلایل خاصی برای مباحثشان مطرح می نمایند.

البته نا گفته نماند که پشت پرده مخالفت با محصولات تراریخته دلایل اقتصادی مطرح است و تنها به سبب سودهای هنگفت دلالان درهای کشور به روی واردات باز است.


گفتنی است که دولت موظف به تامین امنیت غذایی و نیل به خودکفایی محصولات است که براساس مصوبه کمیسیون کشاورزی در جهت ممنوع سازی محصولات تراریخته بدون ضابطه  و برچسب گذاری اقداماتی صورت گرفته است.

درهمین راستا گفتگو با رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران را میخوانیم:

 با توجه به جنجال بر سر تولید و واردات محصولات تراریخته ، در خصوص مخاطرات آن بر سلامتی انسان ها توضیح دهید؟

نورانی: محصولات تراریخته برای تمامی کشورها مخاطراتی ایجاد کرده به طوریکه برخی از کشورهای آسیایی و اروپایی کشت و مصرف این محصولات را ممنوع اعلام کردند.


با وجود آنکه مخالفان ادعایی مبنی نبود ادله لازم برای مضر بودن این محصولات دارند؟

رئیس انجمن ارگانیک: براساس مصوبه مجلس رعایت آزمایشات لازم و برچسب گذاری این محصولات امری ضروری است تا در صورت عدم مخاطره امیز بودن برای مصرف کنندگان مشخص شود.

درجهت ممنوع سازی محصولات تراریخته کمیسیون کشاورزی مجلس چه تمهیداتی به کار گرفته است؟

نورانی: کمیسیون کشاورزی مجلس در جهت ممنوع سازی محصولات تراریخته بدون ضابطه و برچسب گذاری اقدام کرده  که در آن صورت مخاطرات آن برای مصرف کنندگان معلوم است و می توانند تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.


در خصوص مسائل پشت پرده و ارزان بودن روغن تراریخته نسبت به سایر روغن ها در بازار توضیح دهید؟

رئیس انجمن ارگانیک : با توجه به آنکه هزینه سلامت ارزانتر از هزینه های درمان است از این رو لازم است که دولت برای داشتن جامعه سالم یارانه پرداخت نماید چرا که در صورت ممنوعیت محصولات تراریخته مصرف کنندگان باید دوبرابر قیمت فعلی روغن مورد نیاز خود را خریداری نمایند.


در خصوص ممنوعیت مصرف تراریخته در کشورهای اروپایی توضیح دهید؟

نورانی: تاکنون ۳۷ کشور اروپایی مصرف محصولات تراریخته را ممنوع اعلام کردند و استفاده محصولات تراریخته در کشورما مستلزم آزمایشات و مستندات لازم است تا نتایج آن برای عموم مشخص شود.
 
با اشاره به آنکه مخالفان تراریخته از عدم برچسب گذاری محصولات انتقاداتی دارند،توضیح دهید؟

نورانی: نسبت به محصولات تراریخته انتقاداتی از سوی کشورهای مختلف مطرح بوده چرا که کالایی که در سفره غذایی مردم قرار می گیرد باید استاندارهای لازم را داشته باشد.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه اقدامات کمیسیون کشاورزی مجلس در جهت ممنوع سازی محصولات تراریخته

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات