مشکل دولت آمریکا توانمندی ایران است/جمهوری اسلامی متناسب با شرایط تصمیم‌گیری می‌کند

مشکل دولت آمریکا توانمندی ایران است/جمهوری اسلامی متناسب با شرایط تصمیم‌گیری می‌کند
بازدید 197 زمان 2017/02/13 کد خبر 4437

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه «مشکل دولت آمریکا توانمندی ایران …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه «مشکل دولت آمریکا توانمندی ایران است» گفت: نظام جمهوری اسلامی تجربیات خوبی در این ۳۸ سال داشته است و با دقت مسائل را بررسی و متناسب با شرایط تصمیم‌گیری می‌کند و متناسب با شرایط خودمان تصمیم‌گیری کنیم.

علی لاریجانی در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه استانی قم که یکشنبه شب پخش شد، با اشاره به اقدامات اخیر ترامپ در منع ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به آمریکا گفت: صحبت‌های ترامپ تا حد زیادی مغشوش است شکی در آن نیست که دولت آمریکا مجبور است باوجود مشکلات طعنه به‌جاهای دیگر بزند برخی از مشکلات دیگر که در آمریکا وجود دارد سبب رفتار عجولانه و ناصحیح از سوی آن‌ها شده است، مانند بحث ویزا که از سوی محافل بین‌المللی تقبیح  شده است، این قضیه مسئله‌ای برای کل کشورها به‌ویژه ایران شده است.

وی به مسئله برجام و نقض آن از سوی دولت آمریکا اشاره کرد و گفت: دولت فعلی آمریکا فکر می‌کند که مسئله برجام بسیار بد است اما این‌که آیا آمریکایی‌ها می‌توانند نقض برجام کنند عجولانه و ناپخته است، آن‌ها به دنبال عصبانی کردن ایران هستند و در مسائل پیچیده بین‌المللی باید با طمأنینه تصمیم گرفت و باتدبیر عمل کرد.

وی درباره برنامه ششم توسعه تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه وقت زیادی در مجلس صرف شد رویکردهای خوبی برای آن تعبیه‌ شده است که هم برای کل کشور و هم برای استان قم مفید است.

وی با اشاره به‌ضرورت ساماندهی وضعیت کشاورزی به‌ویژه در روستاها گفت: باید کاری کرد که چرخه اقتصادی روستاها درست شود این‌طور نیست که به‌تنهایی روستاها بتوانند مشکلات خود را حل کنند لازم است که صنعت و برنامه‌های دیگر مورد توجه قرار گیرد؛ یکی از برنامه‌هایی که در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفت توجه به صنعت در روستاها بود تا از چرخه اقتصادی مطلوب برخوردار شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله کمبود آب گفت: یکی از راهکارها سرمایه‌گذاری در بخش آبیاری قطره‌ای برای کشاورزان بود که برای قم نیز حائز اهمیت است همچنین سیستم‌های گلخانه‌ای و کار چهارفصل از دیگر ابعادی بود که در برنامه ششم توسعه دیده شد.

لاریجانی ادامه داد: در بعد صنعتی هم باید به صادرات توجه کنیم چراکه یک ضلع اقتصاد مقاومتی بخش صادرات است از همین رو به صنایع کوچک و متوسط باید توجه شود که در قم نیز باید به آن توجه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه خاص به بعد معدن در استان قم گفت: در هر استانی شورای معدن به ریاست استاندار تشکیل خواهد شد در حوزه گردشگری نیز علاوه بر اینکه باید حمایت‌های مختلف در زمینه‌های متنوع و مختلف شود باید به زیربناهای به‌صورت اختصاصی سه شهر قم، شیراز و مشهد توجه شود.

وی با بیان این‌که «حجم قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری خارجی ظرف یک سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار بوده است» گفت: قم به دلیل نزدیکی به تهران در این زمینه می‌تواند بهره‌مند شود در برنامه ششم نیز بستر فراهم است و امید است فضا طوری باشد که تبدیل به یک فعلیت شود.

لاریجانی با بیان این‌که «گردشگری یک صنعت مهم است» گفت: قم شهری است که بیش از یک‌میلیون نفر جمعیت دارد و کانون توجه است تعداد زیادی جوانان هستند که نیاز به اشتغال دارند و باید با استفاده از ظرفیت‌های شهر قم اشتغال‌زایی برای جوانان ایجاد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید جهشی در وضعیت اقتصادی کشور و به‌ویژه قم ایجاد شود وقتی شرایط کشور رکود دارد مضیقه‌اش را مردم احساس می‌کنند، نیروی انسانی توانمند یک سرمایه بزرگ در کشور است و استان قم به‌عنوان شاهراه باید به این موارد توجه جدی کند.

وی ادامه داد: تا چندی پیش مسئله رکود در بخش‌های مختلف سایه انداخته بود تلاش‌هایی شده که از این وضعیت درآید تصمیماتی گرفته شد تا مشکل نقدینگی کارخانه‌ها حل شود قم از این زمینه مستثنی نیست و به‌مرور کارها در حال انجام است.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر رونق‌بخشی صادرات گفت: با مسئولان عراقی چندین بار صحبت شده که صادرات تسهیل شود و لغو روادید در حال پیگیری است تا عراقی‌ها راحت‌تر به ایران بیایند و هم بازار گردشگری و هم صنعت رونق بیشتری انجام گیرد.

لاریجانی بابیان اینکه «عمده سرمایه مردم در دست بخش‌های دولتی است» تصریح کرد: ۴۰ درصد حجم تسهیلات به بخش صنعت باید اختصاص یابد، اینکه بانک‌های خصوصی تبعیت نمی‌کنند این‌گونه نیست مشکل آن است که تکالیفی درگذشته به بانک‌ها اجبار شد که عملاً قدرت جهش ندارند در برنامه ششم تصمیماتی گرفته‌شده تا قدرت تسهیلات به سمت تولید برود از این‌رو تمام تلاش این است که اگر سرمایه بانک‌ها را افزایش می‌دهیم به سمت تولید سوق دهیم.

وی با بیان اینکه در استان قم زیربناهای خوبی برای رونق تولید تعبیه‌ شده است، خاطرنشان کرد: بانک‌های خصوصی استان قم ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای رونق تولید و به‌خصوص اشتغال است، قوانینی که برای تسهیلات وجود دارد سهم‌بندی می‌شود و باید دید مشکل کجاست که عدم همکاری بانک‌ها را مطرح می‌کنند چراکه بانک‌ها قوانین ثابتی دارند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به مشکل بلوار پیامبر اعظم و طرح توسعه آن گفت: بلوار پیامبر اعظم پروژه قدیمی است که بدون توجه به اینکه بین این مسیر واحدهای مسکونی وجود دارد بحث توسعه این بلوار مطرح شد، بانک‌ها به شهرداری کمک نمی‌کردند و سال‌ها مانده بود تا اینکه نظریه دادیم که یک مقدار از دولت دل بکنید تا مسئله درست شود.

لاریجانی بابیان اینکه «توسعه باید در دل ملت شکل بگیرد و مردم باید توانمند شوند» عنوان کرد: اینکه تصور کنیم که دولت باید رونق در کشور ایجاد کند مدل کشورهای توسعه‌یافته نیست و دولت‌ها باید تلاش کنند امکانات جانبی رفاهی را درست کنند از طرف دیگر با نگاهی به وضعیت دولت خودمان مشاهده می‌شود که دولت فربه است و باید شکل دولت کوچک شود و خود مردم صاحب اقتصاد و حرفه شوند.

وی با تأکید بر اینکه «باید مردم را آن‌قدر توانمند کنیم که صاحب ثروت شوند» تصریح کرد: گشایشی با توزیع اوراق مشارکت در مورد پروژه بلوار پیامبر اعظم به وجود آمد از دور نظریه این بود که این پروژه فاز به فاز پیش برود با این نظریه درواقع مشکل حل خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با شاره به مشکل فرودگاه قم گفت: از ابتدا این کار با یک دقت عمل درستی جلو نرفت و قم حتماً نیاز به فرودگاه دارد چراکه شهری زیارتی است و برای شهری مانند قم که زائری خاص دارد فرودگاه و راه‌آهن سریع‌السیر ایجاد کرد، مشکل فرودگاه حل‌نشده اما در مسیر حل قرارگرفته است.

لاریجانی ادامه داد: طرح جامع از مدت‌ها پیش در شهر قم مطرح بود و طرح‌های اولیه برای آن ارائه‌شده است البته قبول داریم که رشد قم با دقت لازم صورت نگرفته است باید بسیار دقیق‌تر این کار صورت می‌گرفت اما یک سامانی پیداکرده و در حال رشد هستیم.

وی با اشاره به بحث منوریل استان گفت: منوریل ظرفیت بالایی برای حمل‌ونقل ندارد و چهره شهر را به‌هم‌ریخته است شهردار قول اتمام آن را داده است اصل مسئله حمل‌ونقل قم باید از طریق مترو حل شود قرارداد ریلی آن بسته‌شده و امکان خطوط اعتباری آن از طریق روسیه بسته‌شده است.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه مشکل دولت آمریکا توانمندی ایران است/جمهوری اسلامی متناسب با شرایط تصمیم‌گیری می‌کند

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات