سازمان زمین شناسی مسئول بررسی پدیده فرونشست دشت تهران است

سازمان زمین شناسی مسئول بررسی پدیده فرونشست دشت تهران  است
بازدید 852 زمان 2017/02/21 کد خبر 4635

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز ، دکتر احمد صادقی در گفت و گو با ۱۳۷ آنلاین،  با رد …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز ، دکتر احمد صادقی در گفت و گو با ۱۳۷ آنلاین،  با رد سخنان احمد حکیمی پور در خصوص بی توجهی این سازمان به مصوبات شورای شهر ، با بیان این نکته که در ارتباط با کاهش اثرات ناشی از پدیده فرونشست و افت سطح آب زیرزمینی و نیز جلوگیری از بروز حوادث ریزش‏های زمین ناشی از شریانهای حیاتی، اقداماتی در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آغاز شده است، افزود: با وجود گزارشدهی مستمر به شورای شهر، اظهار بیاطلاعی از اقدامات در دست انجام جای تعجب دارد. به نظر میرسد اظهار نظر درخصوص مسایل تخصصی و فنی مستلزم آگاهی و دانش کافی نسبت به مباحث مطروحه منجمله پدیده فرونشست است، چرا که بدیهی است تفاوت بسیار فاحشی میان فرونشست، فروچاله، آبگرفتگی، سیل، سیلاب شهری یا رواناب‏های جاری وجود دارد.


مسئول مطالعات فرونشست سازمان زمین شناسی است


وی در تشریح اقدامات بین سازمانی انجام گرفته در این زمینه گفت: در راستای چاره‌اندیشی برای کنترل افت و کسری مخزن حادث شده در آبخوان‌ها، وزارت نیرو با تعریف طرح تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در سال ۸۴ برنامه‌های خود در زمینه بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی را آغاز کرد ولی با توجه به عدم حمایت دستگاه‌های دیگر که همکاری آنها در این زمینه الزامی است و همچنین نبود عزم جدی در سالهای قبل و عدم تأمین اعتبار کافی، نتایج مطلوبی از طرح حاصل نشد.


دکتر صادقی یادآور شد: مجدداً با فعال شدن شورای عالی آب در دولت یازدهم، وزارت نیرو برنامه‌های خود را در جلسه هشتم شورای عالی آب در سال ۹۲ ارائه و ابتدا مصوبه‌ای تحت عنوان « برخورد قانونی با برداشت‌های غیر مجاز» صادر شد و نهایتاً تبدیل به طرحی شد تحت عنوان « طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور » مشتمل بر ۱۵ پروژه که در جلسه پانزدهم شورای عالی آب کشور در تاریخ ۲۵ شهریور ۹۳ تصویب شد و در کنار این طرح تکالیفی نیز برای برای وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و کشور مشخص شد. در این طرح انجام مطالعات فرونشست در کشور به سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی واگذار شده است.


رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: متعاقب جلسه شورای عالی آب، بودجه محدودی برای مطالعات فرونشست اختصاص داده شد و اندک مطالعات انجام شده در دشت تهران نیز با این بودجه انجام شده است؛ لیکن بعد از انجام مطالعات مورد اشاره، بودجه بیشتری تخصیص داده نشده است.


دکتر صادقی در ادامه به تشریح نقش سازمان مدیریت بحران تهران در این زمینه پرداخت و با بیان این که در اساسنامه سازمان ، افزايش سطح ايمني و كاهش خطرپذيري شهر تهران، با انجام بررسي‌ها، مطالعات، پژوهش‌ها، آموزش‌ها و اقدامات اجرايي ذيربط قبل از وقوع به منظور پيشگيري ، آمادگي و مقابله با بحران، انجام يا سفارش انجام مطالعات، تحقيقات و پژوهش‌هاي كاربردي به منظور پشتيباني كارشناسي در زمينه مهندسي زلزله، زلزله‌شناسي مهندسي، زمين‌شناسي مهندسي و ژئوتكنيك، ايمني و استاندارد شهري، ژئوفيزيك مهندسي و مديريت بحران در گستره تهران بزرگ و انجام يا سفارش انجام مطالعات ريزپهنه‌بندي لرزه‌اي شهر تهران (بندهاي الف-۱، ب-۲ و ب-۴ ماده سوم) مورد تأكيد قرار گرفته است، افزود: با عنايت به خطر وقوع پديده فرونشست ناحيهاي مربوط به تغييرات تراز آب زيرزميني در شهر تهران، اين سازمان در راستاي وظايف ذاتي خود به منظور شناخت خطرات و كاهش خطرپذيري شهر در برابر مخاطرات طبيعي، طرح هایی را در این خصوص در دستور کار خود قرار داده است.


تشکیل کارگروه ویژه با حضور نمایندگان نهادهای متولی


وی در تشریح این اقدامات با اشاره به تشکیل کارگروه فرونشست ناشی از تغییرات تراز آب زیرزمینی در شهر تهران، یادآور شد: با توجه به اينكه موضوع كاهش آسيب‌پذيري شهر تهران در برابر مخاطرات محتمل، نيازمند سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي كلان و همكاري کلیه دستگاه‌ها و مجموعه‌هاي مسئول و ذيربط است؛ لذا تشكيل كارگروه ويژه با حضور نمایندگان نهادهای متولی (سازمان نقشه‏برداری کشور، سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی، شرکت آب منطقه‏ای تهران، شرکت آب و فاضلاب استان تهران و استانداری) به منظور پيگيري مشكلات مرتبط با فرونشست زمين در شهر تهران برنامه ریزی شده است.


دکتر صادقی از نظارت و کمک در تهیه برنامه جامع “کاهش آسیبهای پدیده فرونشست ناشی از تغییرات تراز آب زیرزمینی در شهر تهران” و پیگیری انجام موارد مؤثر در کاهش نرخ فرونشست و مشکلات مربوطه از سوی نهادها و سازمانهای دخیل (تا زمان آماده شدن برنامه مورد اشاره) به عنوان بخشی از شرح وظايف نمایندگان سازمانهای زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور،  نقشهبرداری کشور،  شرکت آب و فاضلاب استان تهران، شرکت آب منطقه‏ای استان تهران و استانداری به عنوان اعضای این کارگروه نام برد که از سوی سازمان در حال انجام است.


پیگیری موضوع تفكيك سيستم دفع آب باران از سيستم دفع فاضلاب شهري


جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران تهران در ادامه به نقش شبکه فاضلاب شهری در پدیده  فرونشست اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس بخش ۱۶-۸ مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان (تأسیسات بهداشتی)، بند ۴۲ از الزامات ۵۸گانه ذیل پروانههای ساختمانی و آئیننامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه‏های آب و فاضلاب، آب باران ملك به هيچ عنوان نبايد وارد شبكه فاضلاب شود. بنابراین اتصال آب باران به فاضلاب در ساختمانها برخلاف قانون است و در صورت جدا نشدن لوله‏های آب باران از لوله‏های فاضلاب ساختمان، آب باران به جای نفوذ به زمین وارد شبکه فاضلاب میشود که موجب عدم تغذیه سفره‏های آب زیرزمینی و تشدید مشکل فرونشست شهر تهران و خسارات تبعی آن می‌شود.


وی افزود: بهرهبرداری از شبکه فاضلاب شهر تهران و تأثیر توقف تزریق فاضلاب به سفرههای زیرزمینی بر احتمال افزایش خطر فرونشست در شهر تهران، با حضور نمایندگان معاونت شهرسازی و معماری، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و شرکت آب و فاضلاب نیز مورد بحث و تبادل آراء قرار گرفته است که با توجه به نقطه نظرات اعضاء كارگروه مبني بر ضرورت پيگيري موضوع تفكيك سيستم دفع آب باران از سيستم دفع فاضلاب شهري و راهكارهاي كنترل اين امر با مشاركت نماينده شركت آب و فاضلاب احصاء شد كه متناسباً مكاتبات مربوطه با آن شرکت انجام شده است؛ بديهي است اجرایی کردن موضوع نیازمند همکاری مشترک معاونت شهرسازي و معماري و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران است.


دکتر صادقی در ادامه با بیان این نکته که به منظور اطلاعرسانی به مالکین ساختمان‏ها و متقاضیان صدور پروانه ساختمانی، بروشور مربوط به تفکیک سیستم دفع آب باران از سیستم دفع فاضلاب نیز تهیه شده است، جلسات برگزار شده با حضور نمایندگان کارگروه فرونشست ناشی از تغییرات تراز آب زیرزمینی در شهر تهران را برای رسیدن به راهكارهاي پيشنهادي به منظور كاهش اثرات ناشي از تغييرات سطح آب زيرزميني در شهر تهران ارزیابی و  احصای برنامه ها و مشخص شدن نقش سازمان متولی و همکار عنوان کرد.


اقدامات لازم برای کاهش اثرات


وی از تشکیل کارگروه ویژه پایش پدیده فرونشست ناشی از تغییرات سطح آب زیرزمینی در شهر تهران به عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته در این زمینه نام برد و گفت: علیرغم شناخت پدیده فرونشست و مشکلات مربوطه و نیاز به انجام اقدامات متمرکز پایشی در رابطه با آن، متأسفانه آخرین برداشتهای تغییرات تراز سطح زمین مربوط به دهه هشتاد بوده که نیاز است برای انجام مطالعات پایش فرونشست زمین، برداشتهای جدیدی انجام شده و اینکار به صورت مرتب تکرار شود.


رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پایان از پروژه پایش پدیده فرونشست ناشی از تغییرات سطح آب زیرزمینی در شهر تهران به عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته در این زمینه یاد کرد وی افزود: به منظور پايش نرخ پديده فرونشست زمين در شهر تهران و انجام برنامهريزي مطالعات آتي، ضمن بررسي ابزارها و روشهاي موجود با برگزاري جلسات مشترك با سازمانهاي زمينشناسي و اكتشافات معدني، سازمان نقشهبرداري و شركت آب منطقهاي، اعضاء هيئت علمي دانشگاههاي تربيت مدرس و تهران، ظرفيتهاي موجود مرتبط با پايش پديده فرونشست زمين مورد بحث و تبادل آراء و ارزيابي قرار گرفته است.


اقدامات مرتبط آبگرفتگی و سیلاب های شهری


دکتر صادقی همچنین در ادامه با تفکیک دو موضوع آبگرفتگی و سیلاب های شهری در پایتخت گفت: با توجه به تعاریف موجود آبگرفتگی سطح معابر و خیابان ها که به دنبال بارش شدید باران اتفاق میفتد، اغلب ناشی از توسعه سطوح نفوذناپذیر شهری و ظرفیت ناکافی شبکه زهکشی که با سیلاب ناشی از طغیان رودخانه که مفاد مصوبات آن شورا بوده است، تفاوت اساسی دارد. آخرین مصوبه این شورا در این خصوص ماده ۵۸ برنامه ۵ ساله دوم مبنی بر تهیه  طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب شهر تهران است.


وی یادآور شد: در همین زمینه و با توجه به اهمیت نقش و ماموریت سازمان های متعدد متولی در موضوع سیلاب و به منظور ايجاد هماهنگي و وحدت رويه در روند مديريت كارآمد سيلاب در شهر تهران و ايجاد تعامل و همكاري در سطوح ارشد وزارت نیرو و شهرداری تهران، در خرداد ماه ۱۳۸۶ با پيشنهاد سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، موضوع توافق‌نامه همكاري مشترك مطرح و مورد بررسي قرار گرفت. اين توافق‌نامه همكاري مشترك در تاریخ ۰۷/۰۸/۱۳۸۷ بين شهرداري تهران، وزارت نيرو، شوراي اسلامي شهر تهران در زمينه مديريت سيلاب شهر تهران، امضاء شد.


وی از شكل‌گيري اين توافق‌نامه به‌عنوان يكي از مهم‌ترين اقدامات صورت گرفته در سطح مديريت شهري تهران نام برد كه مي‌تواند به عنوان گام بلندي در جهت تحقق اهداف مديريت جامع و يكپارچه سيلاب در شهر تهران با همكاري نهادهاي اصلي ذينفع تلقي گردد.


دکتر صادقی افزود: پس از امضای توافقنامه، همکاری نزدیک نهادهای ذیمدخل در موضوعات مرتبط با مدیریت سیلاب کلان شهر تهران آغاز شد و با توجه به هدفگذاری های انجام شده در زمینه های متعددی از جمله حفاظت از رودخانه ها و مسیل ها، مدیریت آبهای سطحی و هشدار سیلاب پروژه های فنی و مدیریتی مختلفی در دستور کار سازمانهای مسئول قرار گرفت. در این راستا سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، مطالعات تدوين طرح كاهش خطرپذيري سيلاب را با همکاری کلیه نهادهای ذیربط به اتمام رسانده است. خروجی این مطالعات که برگرفته از تحليل استراتژيك وضعيت موجود مدیریت سیلاب است، شامل ۱۷ عنوان برنامه یا اقدام بوده و با مشخص شدن سازمان مسئول هر اقدام در کمیسیون هماهنگی توافقنامه سه جانبه تصویب و ابلاغ گردیده است که یکی از مهمترین این برنامه ها سامانه پیش بینی و هشدار سیل  است که با همکاری سازمان هواشناسی و در صورت تامین اعتبار از سوی شورای شهر  از سال آینده به اجرا در می آید.


رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با ذکر این نکته که با انجام مطالعات روی نقاط مستعد آبگرفتگی و کمبود ظرفیت شبکه آبهای سطحی، اقدامات مختلفی در دستور کار است،یادآور شد: شهرداری تهران در سالهای اخیر علیرغم تاثیر مستقیم تصمیمات و اقدامات سایر دستگاه های مسئول در مدیریت سیلاب، از جمله اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و وزارت نیرو، نسبت به اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم به منظور پیشگیری از آبگرفتگیهای احتمالی در سطح شهر تهران و نیز آمادهسازی شبکه جمعآوری آبهای سطحی با هدف خدمات رسانی، ایمنی و جلب رضایتمندی شهروندان اقدام نموده است. از مهمترین فعالیت های مرتبط با این امر می توان به انجام مطالعات طرح جامع مدیریت آبهای سطحی اشاره نمود که در حال حاضر اجراي اقدامات پيشنهادي طرح مذكور در خصوص اقدامات سازه‌ای و نقشه‌برداری شبکه اصلی، مراحل طراحي مفهومي، پايه و تفصيلي در دستور كار معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران قرار گرفته است. در مطالعات منطقه‌اي مذكور تهية طرح‌هاي پايش، تعمير و مرمت کانال‌هاي اصلی نيز مد نظر قرار گرفته است. هدف از اين مطالعات ايجاد هماهنگي بين مطالعات آب‌هاي سطحي در مناطق شهرداري، استفاده از رويه‌ها و استانداردهاي همسان و در نهايت ارتقاي کيفيت اجراي طرح‌هاي جمع‌آوري، هدايت و انتقال رواناب‌هاي شهري مي‌باشد.


وی همچنین گفت: حوزه معاونت خدمات شهری نیز علاوه بر نظارت بر اجرای برنامه عملیات لایروبی و پاکسازی روزمره توسط پیمانکاران مناطق ۲۲ گانه، نسبت به اجرا و عملیاتی نمودن طرح ویژه لایروبی برابر دستورالعمل های ابلاغی در بازه های زمانی مختلف با نظارت معاونین امور شهری و فضای سبز مناطق ۲۲ گانه و نظارت عالیه سازمان بازرسی و اداره کل امور خدمات شهری اقدام می نماید.


نوسازی شبکه فرسوده شریان های حیاتی نیازمند بودجه ملی


دکتر صادقی در ادامه با اشاره به تاثیر شبکه فرسوده برخی از شریان های حیاتی بر ایجاد فروچاله ها در تهران ، نوسازی و ایمنی این شبکه را مستلزم هزینه هایی دانست که باید از طریق بوجه های ملی تامین شود.


وی افزود: در این رابطه با مشارکت سازمان های مسئول از جمبه آب و فاضلاب شهر تهران هزینه ها برآورد و اولویت بندی گردیده و برای تصویب در اختیار کمیته زیربنایی دولت قرار گرفته تا در صورت تصویب و تامین اعتبارات مورد نیاز این شبکه نوسازی و تناب آور شود.


دکتر صادقی در تشریح اعتبارات و اقدامات مورد نظر گفت:  در راستای افزایش ایمنی در حوزه شریانهای حیاتی شهر تهران و با رویکرد پیشگیرانه و همچنین احراز آمادگی لازم در خصوص مقابله با حوادث ناشی از شریانهای حیاتی موصوف، ۱۸ عنوان پروژه کلی با مجموع اعتبار ۳۳٫۴۵۳٫۷۲۹ میلیون ریال پیش بینی گردیده که از این تعداد،  ۱۰ عنوان  پروژه جمعاً با اعتبار ۲۳۰۹۰۳۰۴ میلیون  ریال در فاز اول و ۸ عنوان پروژه نیز با مجموع اعتبار ۱۰۳۶۳۴۲۵ میلیون ریال در فاز دوم پیش بینی گردیده است.


 

منبع : بحران نیوز


خبر های مشابه سازمان زمین شناسی مسئول بررسی پدیده فرونشست دشت تهران است

تاکید بر اهمیت مدیریت بحران جامعه محور در سال ۹۵

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز ، در پیام نوروزی دکتر احمد صادقی خطاب به گروه های دوام آمده …

انتقال ۳۵۰ نفر به بیمارستان در ۲۴ ساعت گذشته

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز، حسن عباسی با اعلام این خبر گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۹۸ مأموریت …

تهران رکورددار جهان در فرونشست زمین/ پایتخت باید تخلیه شود!

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملتهر ان هر روز یک میلی متر از زمین در تهران نشست می کند یعنی در سال …

مهم ترین مخاطرات طبیعی و انسان ساز شهر تهران

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل مهندس محسن نادی معاون عملیات، مقابله و پدافند غیر عامل سازمان در گفت و گوی ویژه این …

آخرین اخبار و مقالات