رزمایش برای مقابله با تهدیدهای زیستی در دام شهر قم برگزار می شود

رزمایش برای مقابله با تهدیدهای زیستی در دام شهر قم برگزار می شود
بازدید 119 زمان 2017/02/21 کد خبر 4643

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،  مهدی متقیان در دیدار ستاد قرارگاه زیستی استان قم با آیت الله سید …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،  مهدی متقیان در دیدار ستاد قرارگاه زیستی استان قم با آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که یکی از دغدغه های جدی و نقاط آسیب پذیر شهر قم وجود دامشهر در مسیر جریان باد غالب به سمت قم است افزود: سالانه ۶۰۰ هزار راس دام از ۲۸ استان کشور وارد دام شهر قم شده و از آنجا نیز به ۲۳ استان کشور توزیع می شود که بیش از ۹۰درصد از این دام ها بدون شناسنامه بهداشتی هشتند.

وی جریان باد غالب قم را غربی به شرقی اعلام کرد و افزود: وجود این دام شهر در ۱۵ کیلومتری غرب قم و قرارگرفتن در مسیر جریان باد غالب این شهر موجب تهدیدهای زیستی در استان شده که این تهدید می تواند شهر قم را آسیب پذیر کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قم افزود: با پایش صورت گرفته در خصوص احتمال تهدید زیستی ناشی از دام شهر قم، برنامه ریزی های مختلف انجام شده، آموزش های لازم صورت گرفته و تجهیزات ضروری تهیه شده است.

احداث شهرک صنعتی دامشهر قم از سال ۷۵ و پس از طرح انتقال دامداری ها به خارج از شهر قم تصویب و در ۶۶۴ هکتار در ۱۵ کیلومتری غرب شهر قم احداث شد.

دامشهر هم اکنون ۷۰۷ واحد پرواربندی گوسفند دارد که ۶۰ درصد از آن واحدها در حال بهره برداری هستند، در این شهرک هم چنین ۵۰۷ واحد گاوداری وجود دارد که ۶۳ درصد از آن ها فعال هستند.

وجود ۳۰ واحد کاروانسرای دام برای فروش دام ۲۹ استان کشور از دیگر ویژگی های شهرک دام شهر قم است.

وی در ادامه پدافند غیرعامل را یک اصل همیشگی دانست و گفت: در تهدیدهای نوین و تهدیدهایی که پیرامون کشور وجود دارد، استان قم به عنوان یک نقطه حساس و تعیین کننده در پازل ثبات و امنیت کشور است که با توجه به جایگاه ویژه قم در کشور هرگونه ناپایداری در این استان به کل کشور سرایت می کند.

متقیان با اشاره به تشکیل قرارگاه زیستی در کشور و استان های مختلف، پایش تهدیدها و بومی سازی روش مقابله با این تهدیدها را از وظایف قرارگاه زیستی برشمرد و افزود: تهدیدهای زیستی که انسان را تهدید می کند در ۶ حوزه تهدیدهای زیستی انسانی، نباتات، آب آشامیدنی، تهدیدهای زیستی ناشی از دام، طیور و پرندگان، تهدیدهای زیستی محیط زیست و منابع طبیعی و نیز تهدیدهای زیستی غذا، دارو و صنایع مرتبط دسته بندی شده که تهدید احتمالی هر حوزه شناسایی و اقدام لازم برای رفع آن انجام شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قم همچنین از تشکیل هشت کارگروه تخصصی در قرارگاه پدافند غیرعامل استان خبر داد و افزود: کارگروه های رصد، پایش و هشدار سریع، آشکارسازی و تشخیص، آرامش بخشی، مدیریت افکار عمومی و اطلاع رسانی، بهداشت و پیشگیری، قرنطینه، محدودسازی و ایمن سازی، پریاژ، تخلیه و درمان، بازتوانی و بازسازی و رفع آلودگی از جمله این کارگروه ها به شمار می آید.

قرارگاه پدافند زیستی یکی از قرارگاه های سازمان پدافند غیرعامل کشور است که وظیفه آن راهبری، هدایت و نظارت بر قرارگاه های پدافند زیستی استان ها است که ماموریت آن ها آمادگی جهت دفاع در برابر تهدیدهای زیستی است. 

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه رزمایش برای مقابله با تهدیدهای زیستی در دام شهر قم برگزار می شود

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات