راهکارهای سیا برای مقابله با ثبات ایران

راهکارهای سیا برای مقابله با ثبات ایران
بازدید 655 زمان 2017/02/27 کد خبر 4830

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، اسکات مودل رئیس اجرایی شرکت راپیدان گروپ که اینک در زمینه انرژی کار …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، اسکات مودل رئیس اجرایی شرکت راپیدان گروپ که اینک در زمینه انرژی کار می‌کند و رزومه امنیتی بالایی در دولت آمریکا دارد، در جلسه استماع کنگره که ۱۲ فوریه برگزار شد، نقشه راه مهمی برای دولت آمریکا به منظور مواجهه با ایران مطرح کرد.

او سال‌ها در بخش عملیات ویژه سازمان سیا فعالیت می‌کرده و خاورمیانه – به خصوص افغانستان – یکی از اصلی‌ترین محل‌های ماموریت اوبوده است.

او به سه زبان فارسی، پرتغالی و اسپانیایی مسلط است.

مودل در این جلسه در مقدمه بحثی که با عنوان «ایران زیر نظر» ارائه داد، تاکید کرد که علیرغم همه فشارها و اقداماتی که آمریکا علیه ایران انجام داده، جمهوری اسلامی علیرغم کاستی‌ها و کوتاهی‌هایی که دارد، در شرف سقوط نیست.

او همچنین افزود که در حال حاضر شرایط لازم برای اصلاحات عمده در ایران وجود ندارد.

مودل در ادامه ضمن اشاره به شاخص‌هایی درباره استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران پیشنهاداتی را به دولت آمریکا برای مقابله با ایران در دوره جدید ارائه کرد و گفت: اگر این پیشنهادات اجرایی شوند، باعث سنگین‌تر شدن تصمیمی خواهند شد که مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی آمریکا درباره ایران گرفته بود و به ایران اخطار داده بود.

۱ـ صدای آمریکا باید پنجره‌ای برای واشنگتن در راستای سیاست آمریکا در قبال ایران باشد به گزارش میزان، او در بخشی از صحبت‌های خود به تغییر رویکرد در بازوهای رسانه‌ای سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: باید تغییرات اساسی در ساختار برنامه‌سازی «صدای آمریکا» و بخش «رادیو فردا» ایجاد شود.

هم‌اکنون این رسانه‌ها به علت برنامه‌سازی‌های ضعیف و آبکی در بدترین وضعیت خود قرار دارند.

رئیس اجرایی شرکت راپیدان گروپ تاکید کرد: همگرایی و ادغام رادیو آزاد اروپا و صدای آمریکا با سیاست آمریکا در قبال ایران باید صورت گیرد، رادیو آزاد و صدای آمریکا باید فراتر از گزارش اخبار فعالیت کنند، این دو باید جایی برای انعکاس سیاست آمریکا در قبال ایران باشند و بهره بردن از اختلافات درونی ، تقویت اصلاح‌طلبان، تبلیغات برای درخواست انجام (آنچه که آن را )انتخابات آزاد (می‌نامد)، تضعیف حمایت بین‌المللی از ایران و برجسته کردن ارتباط ایران با بی‌ثباتی‌های منطقه را در دستور کار خود قرار دهند.

صدای آمریکا باید مانند پنجره‌ای برای واشنگتن در راستای سیاست آمریکا در قبال ایران باشد.  مادل در بخش دیگری از پیشنهادات خود به رسانه‌های فارسی زبان بیگانه تاکید می‌کند اخبار مربوط به کارگران، کارخانه‌ها، فعالان حقوق زنان و معلمان باید بولد و انعکاس بیشتری داده شوند، حتی اگر این اعتراضات محلی و کوتاه مدت باشند.

افسر ارشد اطلاعاتی آمریکا در بخش دیگر اظهاراتش پیشنهاد کرد: کنگره باید اطمینان حاصل کند که صدای آمریکا و رادیو آزاد اروپا (رادیو فردا) و دیگر برنامه‌ها توانایی ارسال اخبار به ایران را داشته باشند.

این اقدام شامل استفاده از سیگنال‌های بی‌سیم(وایمکس) در مناطقی مانند کردستان است و متحدان ما در منطقه در این راستا نقش بالقوه‌ای می‌توانند داشته باشند. 

مادل در بخش دیگری از پیشنهادات خود به رسانه‌هایی مانند صدای آمریکا و رادیو فردا مورد هجمه قرار دادن فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مورد تاکید قرار می‌دهد که باعث بدبین شدن نظر مردم نسبت به پشتیبان انقلاب اسلامی شود.

مادل تاکید می‌کند این رسانه‌ها باید گزارشات مفصلی درباره فساد اقتصادی در ایران تهیه کنند و روی آن مانور دهند.

۲ـ مشاور سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا  ضمن تاکید بر انجام اصلاحات در بازوهای رسانه‌ای فارسی زبان ضد ایرانی، گفت: این رسانه‌ها باید روی خشم عمومی و اشتیاق برای سخن گفتن علیه حکومت تمرکز کنند.

او پیشنهاد می‌دهد مواردی مانند حقوق زنان، حقوق معلمان، ایجاد تفرقه‌های قومی و مذهبی، افزایش تنش‌ها و ایجاد بحران‌های اجتماعی از معضلات موجود مثل آلودگی هوا، ایجاد جنبش‌های کوچک اما سازمان دهی شده، تمرکز روی موضوع بیکاری جوانان حداکثر در رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران بزرگ‌نمایی شوند تا بتوان روی ذهنیت مردم ایران تاثیرگذاشت.

مرتبط کردن فعالیت‌های ایران با گروه‌های تروریستی در منطقه برای تخریب وجهه تهران مادل همچنین گفت: اطلاعاتی که نشان‌دهنده ارتباط میان ایران با القاعده، طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی هستند، افشا شود.

ایران با موفقیت رهبری جنگ علیه تروریسم را ربوده در حالی که رهبری این مبارزه باید در دست آمریکا باشد.

ارتباط میان سرویس‌های امنیتی ایران و القاعده باید خبر شود و این امر باید جزئی از برنامه کمپین رسانه‌ای علیه ایران باشد.

۳ـ  اوافزود: این اقدام باید همزمان با انتشار اخباری درباره حمایت شورای همکاری خلیج فارس از شبه نظامیان مسلح انجام پذیرد. آمریکا درصورتی از این اقدامات بهره خواهد برد که بتواند وضعیت نابسامان تمام طرف‌ها در منطقه را نشان دهد.

جانشین ولیعهد عربستان و هم نسل‌های او نیز که خواهان تعریف جدیدی از پادشاهی در عربستان هستند می‌توانند به عنوان همکار موثر باشند.

۴ـ استمداد از سازمان سیا برای تمرکز بر ایران اما یکی از مهم‌ترین پیشنهادات مادل تشویق نخبه‌ها برای خروج از ایران و همچنین جاسوس‌گیری از داخل ایران است.

او گفت: در حال حاضر سازمان سیا این اجازه را دارد که سالانه ۱۰۰ گرین کارت به افرادی دهد که کمک ها‌ی قابل توجهی به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌کنند و تلاش‌های مخفیانه زیادی در راستای کمک به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا انجام می‌دهند.

این آمار باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد تا تعداد افراد جدا شده از حکومت افزایش پیدا کنند و نیز موجب تحریک، «فرار مغزها»، دانشمندان و متخصصان ارشد سازمان‌های حساس حکومت ایران مانند سایت‌های هسته‌ای شود.

 ۵ـ مادل بخش دیگری از پیشنهادات خود را به فشار آوردن بر ایران در حوزه حقوق بشر اختصاص داد.

او گفت: افشای دامنه نقض حقوق بشر در ایران به وسیله  اضافه کردن نام افراد ایرانی به فهرست ماگنیتسکیو(لیستی که برخی از مقامات روسیه در آن قرار دارند) یا با ایجاد کردن لیستی مخصوص برای ایران.

کنگره باید با تصویب قانونی دولت را موظف به ارائه گزارش هر سه ماه یکبار درباره فساد و نقض حقوق بشر در ایران کند.

او گفت:کنگره باید بودجه‌ای برای این کار در نظر بگیرد.

۶ـ  مادل اعتقاد دارد باید میان مراجع عظام تقلید قم و نجف اختلاف ایجاد کرد و از این تفرقه سود برد.

 ۷ـ مادل گفت: آمریکا باید با فراهم کردن سیستم موشک دفاعی، تضمین‌های امنیتی و آموزش و پشتیبانی آشکار از بحرین و متحدان آمریکا در شورای همکاری خلیج فارس در برابر طیفی از تهدیدات نامتقارن ایران در منطقه بایستد.

او افزود: آمریکا همچنین باید عربستان و دیگر همکاران عربستان در شورای همکاری خلیج فارس را به حفظ استراتژی خود در راستای مقابله با تجاوزهای ایران در منطقه تشویق کند، به خصوص ریاض در جنگ یمن و سوریه فهمیده است که یک الگویی در منطقه وجود دارد که تا چندین سال ادامه خواهد داشت و ایران از طرفی برای چندین دهه در حال جنگ نیابتی و جنگ سایبری و اشکال مختلف از عملیات مخفی بوده و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای توازن قدرت در منطقه باید تلاش بیشتری کنند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه راهکارهای سیا برای مقابله با ثبات ایران

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات