به دنبال افزایش توان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در شبکه برق

به دنبال افزایش توان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در شبکه برق
بازدید 96 زمان 2017/03/04 کد خبر 4917

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، محمودرضا حقی‌فام در سومین کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل و تسهیل مدیریت بحران در …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، محمودرضا حقی‌فام در سومین کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل و تسهیل مدیریت بحران در بخش توزیع شرکت‌های برق گیلان، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل اظهار کرد: ما در این حوزه تلاش می‌کنیم تا به اهداف تعیین شده از قبیل شناسایی مخاطرات، تقویت تیم‌های عملیاتی و تهیه و تدارک سناریوهای مختلف در کاهش بحران‌ها دست پیدا کنیم تا یک شبکه مقاوم در برابر اتفاقات ایجاد کنیم.

 
وی افزود: شرکت‌های توزیع برق موظف شده‌اند تا با شناسایی نقاط تهدید خود و احتمال خرابکاری‌ها و دستکاری‌ها به رغم امن بودن کشور آمادگی خود را ارتقا دهند تا برق به عنوان زیرساخت اصلی به شکل واقعی تأمین شود.
 
حقی فام ادامه داد: با توجه به اینکه برق ضرورت امروز زندگی و حیاتی‌ترین نیاز در عصر معاصر است هم در بخش خانگی و هم صنعت باید با توجه به تاثیرگذاری آن سعی کنیم تا ایرادات و اشکالات احتمالی را شناسایی و درصدد برطرف کردن آن باشیم.
 
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر بیان داشت: هر چند ممکن است در حوادث قهری و طبیعی برخی نواقص وجود داشته باشد اما ما به راحتی می‌توانیم با پیش بینی و پیشگیری و ارتقای ایمنی در شبکه و تضمین برق مورد نیاز، رضایتمندی مردم را فراهم و برخی اقدامات را در این حوزه به حداقل برسانیم.
 
معاون هماهنگی توزیع توانیر و رئیس کمیته پدافند غیرعامل توانیردر ادامه سخنان خود تصریح کرد: شرکت‌های توزیع برق استان‌های کشور باید حوزه آسیب پذیری خود را به دقت شناسایی کرده و در مدیریت منابع انسانی به شایستگی عمل کنند.
 
وی با بیان اینکه باید با ارزیابی مخاطرات نسبت به طراحی و اجرای شبکه‌های مقاوم اقدامات خوبی را انجام دهیم بیان داشت در استان‌های مختلف به تناسب حوادث قهری و طبیعی از جمله برف، سیل، باد، گرد و غبار و … شرکت‌های ما بایستی آمادگی مقابله داشته باشند و در صنعت برق به طور مشخص باید منشأ این تهدیدها شناسایی شده و در قالب طراحی و اجرای سناریوهای مختلف بکوشیم تا سیستم توزیع برق را توانمند و مقاوم کنیم.
 
رئیس کمیته پدافند غیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: در چنین حوادثی برق، آب، موبایل، تلفن و یا سایر نیازمندی‌های مردم نباید دچار اختلال شود و بر ضرورت شناسایی منشأ این آسیب‌ها چه در حوادث طبیعی وچه در پی عملیات تروریستی به مدیران شرکت توزیع متذکر شد و اظهار داشت: هر شرکت توزیع باید در حوزه خود آسیب پذیری ها را به دقت شناسایی کند تا بتوانیم خدمات قابل قبولی را به مردم در بروز حوادث و مشکلات ارائه دهیم.
 
وی ادامه داد: در انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی باید مراقب ارائه اطلاعات به این شرکت‌ها باشیم تا در یک دروازه بانی مناسب و با استفاده از اتوماسیون مطلوب بتوانیم مدل همکاری شایسته ای را در تعاملات خارجی برقرار کنیم.
 
وی افزود: شرکت توانیر آمادگی دارد تا بستری را فراهم کند که شرکت‌های توزیع ما در تعامل با شرکت‌های خارجی بتوانند تجربیات مفید خود را در عین حفظ اطلاعات حساس و دقیق انجام دهند تا نقطه آسیب پذیری در این حوزه به حداقل برسد.
 
حقی فام با بیان اینکه هیچ کشوری تهدیدهای دشمنان و بیگانگان را نباید کوچک فرض کند اظهار کرد: هر شرکت باید یک سند مناسب برای شناسایی و به حداقل رساندن مخاطرات و از همه مهم‌تر مدیریت منابع انسانی داشته باشد تا با یک سناریوی مناسب بتوانیم عواقب این بحران‌ها و مخاطرات را به حداقل برسانیم.
 
وی تلاش شرکت توانیر را برای تأمین زیرساخت‌ها در این حوزه و توانمندسازی فعالیت‌ها در این بخش یادآور شد و اضافه کرد: این سومین کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل و تسهیل مدیریت بحران است که به میزبانی اردبیل برگزار می‌شود که باید از این فرصت طلایی در تبادل تجربیات و به حداقل رساندن آسیب‌ها در مواقع بحرانی استفاده بهینه کنیم.
 
معاون نظارت بر توزیع شرکت توانیر با یادآوری اینکه در همه این تهدیدات اعم از سایبری و بحث‌های فیزیکی باید به سمتی حرکت کنیم تا به دور از شعارزدگی از تجربیات مفید استان‌های مختلف استفاده کنیم.
 
حقی فام در پایان گفت: تمام این نشست و برخاست ها برای این است تا سازمان پداغند غیرعامل در صنعت برق به دنبال طراحی سیستمی باشد تا بتوانیم نقاط آسیب پذیر خودمان را شناسایی و در کاهش این خطرات و آسیب‌ها پیش از وقوع حوادث ورود پیدا کنیم.
 
در ادامه علیرضا علیزاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: ما در حوزه پدافند غیرعامل در شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل سعی کردیم تهدیدات و نقاط آسیب پذیرمان را شناسایی و به شکل کارشناسی در رفع آن‌ها تلاش کنیم.
 
وی با بیان اینکه ما در سال‌های اخیر اقدامات خوبی را در این حوزه انجام داده‌ایم تصریح کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل در شمالغرب کشور از یک شرایط خاص جغرافیایی و مرز مشترک با کشورهای همسایه برخوردار است عنوان نمود ما سعی کردیم تا در حوزه پدافند غیرعامل با استفاده از نظرات اساتید دانشگاه و صاحبنظران اقدامات پیشگیرانه خوبی را انجام دهیم.
 
علیزاده مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل در ادامه به گستردگی تهدیدات تروریستی و سایبری دشمنان و ضرورت آگاهی و اشراف به این تهدیدات اشاره کرد و بیان داشت: پدافند غیرعامل در حقیقت اقدامات غیرنظامی در برابر تهدیدات خصمانه نظامی دشمنان است که می‌تواند آسیب پذیری ها را کاهش و به افزایش بازدارندگی‌ها کمک کند.
 
علیزاده اضافه کرد: در این زمینه باید به میزان پایداری شبکه و افزایش خدمات مستمر و تسهیل در مدیریت بحران به خوبی بیندیشیم چرا که بخش انرژی به عنوان زیرساخت اساسی و اولیه در جامعه به شمار می‌رود.
 
وی با بیان اینکه صنعت برق زیرساخت زیرساخت‌هاست و ضروری است با توجه به شرایط خاص استان اردبیل بکوشیم تا تدابیر لازم را در کاهش آسیب پذیری ها در تأمین برق ایمن و مطمئن انجام دهیم خاطرنشان کرد: در این راستا ما در استان اردبیل تمهیدات خوبی را اندیشیده‌ایم که مهم‌ترین آن تبدیل کابل خودنگهدار به جای سیم‌های مسی است که تاکنون یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر کابل خودنگهدار در استان اردبیل اجرا شده است.
 
مدیر عامل شرکت توزیع نیری برق استان اردبیل در پایان سخنان خود به برگزاری موفق سومین کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل و تسهیل مدیریت بحران در بخش توزیع شرکت‌های برق گیلان، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به میزبانی استان اردبیل اشاره کرد و گفت: کارشناسان ما به صورت مفصل در این کارگاه به تجربیات و اهمیت کار در این حوزه پی برده و امیدواریم با بهره گیری از این تجربیات بتوانیم ضعف‌ها و مشکلات احتمالی را برطرف کنیم.
 

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه به دنبال افزایش توان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در شبکه برق

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات