دلایلی که بانک ها را زیان ده کرد

دلایلی که بانک ها را زیان ده کرد
بازدید 67 زمان 2017/03/04 کد خبر 4949

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش  پایداری ملی،اخیرا ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در اظهاراتی بیان کرد که سیستم بانکی …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش  پایداری ملی،اخیرا ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در اظهاراتی بیان کرد که سیستم بانکی زیان تولید می‌کند و نمی‌تواند درچنین شرایطی مانور داشته باشد. توصیف شرایط فعلی نظام بانکی از زبان سکاندار برج لاجوردی میرداماد در حالی است که کارشناسان بانکی زیان‌‌دهی بانک‌ها را مربوط به کمی درآمدهای آنها  و مطالبات معوق بانکی و تسهیلات تکلیفی را از مهم‌ترین فاکتورهایی می‌دانند که موجب شده سیستم بانکی امروز زیان تولید کند.

اما مقامات بانک مرکزی معتقدند که این شرایط ناشی از رقابت و جنگ قیمتی بین بانک‌ها و حمایت نکردن بازارهای اقتصادی از سیستم بانکی است.

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی با تشریح چنین دلایلی به «فرهیختگان» می‌گوید: «وقتی از یک طرف رقابت و جنگ قیمتی بین بانک‌ها وجود دارد و از طرف دیگر بازارهای اقتصادی از سیستم بانکی حمایت نمی‌کنند، نهایتا بانک‌های ما به بانک زیان‌‌ده تبدیل می‌شوند.»

او اضافه کرد: «در کشورهایی که بانکداری مبتنی‌بر ارائه خدمات است در بحث حاشیه سود چنین مشکلی وجود ندارد، اما در کشور ما برعکس این قضیه صادق است بنابراین شرایطی که به وجود آمده نهایتا چنین وضعیتی را در بانک‌ها ایجاد می‌‌کند.»

به گفته این مقام مسئول، آنچه مد نظر ولی‌الله سیف مبنی‌بر تولید زیان در سیستم بانکی بوده این است که رفتار بانک‌های ما به‌گونه‌ای باشد که در خدمت اقتصاد باشند و شرایطی را به وجود نیاورند که باعث نابودی خود شوند و توزیع ریسک کنند چراکه در این صورت هم زیان سهامداران را خواهند داشت و هم زیان باقی ذی‌نفعان را در پایان به ‌دنبال خواهند داشت.

بر اساس توضیحات قربانی، آنچه برای شرایط فعلی بانک‌ها مهم است، اقدامات بانک مرکزی در جهت ارتقای شفافیت در شبکه بانکی و حفظ مسائل اقتصادی و تمامی دی‌نفعان است.

افزایش درآمد بانک‌ها از طریق کارمزد موضوع دیگری است که اخیرا شورای پول‌واعتبار به آن چراغ سبز نشان داده است. در این میان برخی کارشناسان معتقدند که افزایش درآمد از طریق کارمزد می‌تواند در درآمدزایی بانک‌ها موثر واقع شود.

پیمان قربانی نیز در این باره می‌گوید که افزایش درآمد از طریق کارمزد نقش بسزایی در تامین درآمد بانک‌ها خواهد داشت.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه دلایلی که بانک ها را زیان ده کرد

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات