وزیر دفاع:در حوزه دفاع و امنیت ریسک نمی‌کنیم

وزیر دفاع:در حوزه دفاع و امنیت ریسک نمی‌کنیم
بازدید 55 زمان 2017/03/07 کد خبر 5029

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، سردار حسین دهقان وزیر دفاع طی سخنانی در همایش بهره‌وری در بخش دفاعی …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، سردار حسین دهقان وزیر دفاع طی سخنانی در همایش بهره‌وری در بخش دفاعی که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، با بیان اینکه امنیت و توسعه دو روی یک سکه و مکمل و پشتیبان هم هستند، اظهار داشت: امنیت یک خدمت عمومی و خاص و یک نیاز دائمی و مستمر است که حکومتها به مردم می‌دهند.

سردار دهقان افزود: فلسفه وجودی نیروهای مسلح این است که به امر خدا، پناهگاه مردم و مسئول تامین امنیت باشد و فلسفه وجودی دولت‌ها هم همین تامین امنیت برای پیشرفت مردم است.

وی در عین حال تصریح کرد: دولت‌ها قائم به خود باید تامین امنیت کنند و این وظیفه قابل تفویض نیست.

وزیر دفاع ادامه داد: اگر امروز کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌خواهند امنیت را بخرند و پول‌های کلان برای خرید تجهیزات می‌دهند، بدانند که این کارها برایشان تامین امنیت نمی‌کند و حتی ضدامنیت است چون کافی است صاحبان تجهیزات آنها را در اختیارشان نگذارد.

سردار دهقان با بیان اینکه امنیت یک مقوله اقتصادی و کسب و کاری نیست، گفت: همه آحاد جامعه حق بهره‌مندی برابر از امنیت را دارند؛ البته کسانی که حاکمیت را قبول دارند، نه افرادی که علیه حاکمیت تلاش می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری دائم در حوزه امنیت است، اظهار داشت: همه جوامع و حکومت‌ها بدنبال ارتقا توان دفاعی خود برای مقابله با تهدیدات و حتی پیشگیری از انها هستند.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: در حوزه دفاع و امنیت نمی‌توانیم ریسکی را بپذیریم که شاید ضرری متوجه ما شود زیرا زیان در این حوزه برابر با مرگ و نابودی است.

وزیر دفاع گفت: در شرایط بحران، کمترین تردید نباید در میان فرماندهان میدانی ایجاد شود زیرا همان نقطه شکست خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بهره‌وری در حوزه دفاعی را به معنای دستیابی به حداکثر قدرت و بازدارندگی و ایفای نقش موثر در قدرت ملی  دانشت و اظهار داشت: امادگی دفاعی یعنی داشتن قدرت پاسخگویی و اینکه هیچگاه دچار غافلگیری راهبردی نشویم.

سردار دهقان تصریح کرد: ما(مسئولین) مردان هزینه‌ایم و نه مردان ایجاد منابع، ما دنبال این هستیم که همواره منابع را بگیریم و ولی خیلی به درست مصرف کردن آن توجه نمی‌کنیم چون باور داریم که منابع جایگزین می‌شود.

وزیر دفاع ادامه داد: ما زمانی به سمت بهره‌وری حرکت می‌کنیم که قبول کنیم مسولیتی داریم و نسبت به آن پاسخگو باشیم و اعتماد مردم به خود را جواب دهیم.

وی نیروی انسانی را مهمترین عامل حیات یک سازمان عنوان کرد و گفت: می‌توانیم بهره‌وری را در چینش صحیح افراد در مسئولیت‌ها و پست‌ها متجلی کنیم.

سردار دهقان تاکید کرد: دفاع باید ارزان و در عین حال مطمئن و مردم پایه باشد.

وزیر دفاع ادامه داد: بایستی در بحث تجهیزات همواره نگاهمان به آینده باشد نه صرفا رفع کاستی‌های گذشته.

وی گفت: از آنجا که تهدید همواره در حال افزایش است، باید همیشه بدنبال ارتقا توان دفاعی باشیم و این یکی از دلایل بهره‌وری در بخش دفاعی است و اولین و مهمترین اقدامی که باید در بهره وری در بخش دفاعی صورت گیرد، تصحیح و اصلاح نظام سیاست‌گذاری و برنامه ریزی است.

سردار دهقان دومین اصل مهم را تفکیک سطوح و تعیین حدود و مشخص کردن مرزهای ارتباطی دانست تا تداخل و موازی کاری و اتلاف منابع و ناکارآمدی صورت نگیرد.

وزیر دفاع با تاکید بر لزوم هدفمند شدن بودجه‌ریزی‌ها گفت: بیت المال باید معنی دار شود. بعنوان مثال درخصوص حتی پذیرایی در سازمان‌ها، چه کسی به ما حق داده که در سطح ملوکانه و اشرافی پذیرایی کنیم؟ سادگی و جلوگیری از اشرافی‌گری در همه سازمان‌ها می‌تواند متجلی شود.

وی با بیان اینکه ما در وزارت دفاع به دنبال دفاع ارزان هستیم، خاطرنشان کرد: چه دلیلی وجود دارد که مثلا در خیابان نیروی هوایی و یا پیروزی چند هکتار زمین داشته باشیم که سوله ماشین‌سازی است؟ آنها را به اصفهان منتقل کردیم که البته کار سختی هم بود.

سردار دهقان افزود: ورودی‌های وزارت دفاع نسبت به قبل و سال ٩١ خیلی فرقی نکرده و فقط ۱۰۰میلیون دلار اضافه بود که برای خرید S300 بود.
وزیر دفاع در پایان با بیان اینکه ما تمام صنایع دفاعی را از شهرها خارج کردیم، گفت: ستادهایمان نیز تا ٥٠ درصد کاهش یافته است.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه وزیر دفاع:در حوزه دفاع و امنیت ریسک نمی‌کنیم

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات