مذاکرات با عربستان ادامه دارد/شهدای منای یکی از محورهای مذاکره

مذاکرات با عربستان ادامه دارد/شهدای منای یکی از محورهای مذاکره
بازدید 561 زمان 2017/03/10 کد خبر 5125

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، «حمید محمدی» افزود: مذاکرات با وزارت حج عربستان بر سر موضوع های باقیمانده …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، «حمید محمدی» افزود: مذاکرات با وزارت حج عربستان بر سر موضوع های باقیمانده همچنان در جریان است و نتیجه کار به موقع تشریح می‌شود.

محمدی درباره مذاکرات با طرف عربستانی درباره فاجعه منا و علت منتشر نشدن جزئیات این مذاکرات نیز توضیح داد: همان طور که همواره اعلام شده، موضوع شهدای منا از دغدعه های اصلی همه مسئولان و خانواده شهداست.

وی افزود: این موضوع همواره با جدیت پیگیری شده است و به دلیل اهمیت آن، در نامه نخست ارسالی به عربستان، مهمترین مطالبات جمهوری اسلامی ایران مطرح و تصریح و بر موضوع شهدای منا و مسجدالحرام به عنوان یک محور اصلی تاکید شد.

سرپرست سازمان حج و زیارت گفت: بر این اساس، هیات مذاکره کننده، به عنوان امین خانواده شهدای حج، واقعه منا را به عنوان یکی از موضوع های اصلی در مذاکرات با جدیت پیگیری کرده است.

وی افزود: اینکه تاکنون در خبرها به جزئیات آن پرداخته نشده، طبیعی و واضح است؛ چون مذاکرات همچنان ادامه دارد. نتایج آن هنوز کاملا روشن و ملموس نشده است و هنوز در همه موارد به جمع بندی های لازم نرسیده ایم.

محمدی گفت: رسانه ای کردن بی‌موقع مسائل، همیشه به حل مشکل کمک نمی‌کند؛ بنابراین به طور طبیعی و منطقی، اطلاع رسانی در این زمینه به روشن‌تر شدن نتایج مذاکرات و دستیابی به جمع بندی های لازم موکول شده است.

در سال گذشته نزدیک به ۶۴ هزار زائر ایرانی به مراسم حج مشرف شدند اما این مراسم به علت سوء مدیریت و اهمال کاری مسئولان سعودی، فاجعه منا را به همراه داشت و به دنبال آن حدود هفت هزار زائر از سراسر جهان و ۵۵۰ شهروند ایرانی شهید شدند.

در پی این واقعه دلخراش، مسئولان عربستان سعودی نه تنها مسئولیت آن را برعهده نگرفته و عذرخواهی نکرده اند بلکه در پی تعطیل شدن سفارت عربستان در ایران با بهانه جویی‌های مختلف مساله حج را سیاسی کرده و برای حج امسال با وجود نامه نگاری و پیگیری مقام های ذیربط کشورمان، مسئولان سعودی با کارشکنی و رفتارهای توهین آمیز، اعلام کردند که ویزای ایرانیان باید در کشور ثالث صادر شود یا ایرانیان نباید از خطوط داخلی برای سفر به عربستان استفاده کنند و …

با توجه به کارشکنی‌های عربستان و رفتارهای توهین آمیز آنان و برای حفظ حرمت و کرامت ایرانیان و نیز تامین امنیت آنها، از حضور در مراسم حج امسال خودداری شد.

اکنون با گذشت حدود ۲ سال، هیات ایرانی به عربستان رفته تا با انجام مذاکرات دوجانبه و با حفظ حرمت و کرامت ایرانیان و پیگیری حقوق قربانیان فاجعه منا، در صورتی که مسئولان سعودی به انتظارات مسئولان ایران پاسخ مثبت دهند، امکان سفر حجاج کشورمان را برای حضور در مراسم حج سال ۹۶ فراهم کنند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه مذاکرات با عربستان ادامه دارد/شهدای منای یکی از محورهای مذاکره

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات