سوءاستفاده دلالان از دفترچه کولبران

سوءاستفاده دلالان از دفترچه کولبران
بازدید 666 زمان 2017/03/11 کد خبر 5141

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، شهروز برزگر کلشانی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به سفر …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، شهروز برزگر کلشانی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به سفر چندروزه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به منطقه مرزی شمالغرب کشور به دستور بروجردی رئیس این کمیسیون، گفت: این سفر که روز گذشته (جمعه، ۲۰ اسفندماه) پایان یافت با حضور مصطفی کواکبیان، رسول خضری، جلال محمودزاده و بنده و با همراهی سردار تقوی جانشین مرزبانی کل کشور، مصطفوی مدیرکل حراست آذربایجان غربی و سعادت استاندار این استان از سردشت، پیرانشهر، مهاباد و سلماس صورت گرفت.

دلالانی که از دفترچه کولبری سوءاستفاده کرده و به ازای حمل هر کیلو بار فقط هزار تومان می‌پردازند

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بازدید میدانی از مناطق مرزی گفت: مشکل عمده کولبران جنوب استان آذربایجان غربی وجود دلالانی است که با پول خود به نام کولبران کالاهای مد نظر خود را به کشور وارد یا از کشور صادر می کنند و صرفا حق الزحمه حمل کالاها را به دارندگان دفترچه کولبری می دهند.

وی ادامه داد: هر کولبر یک دفترچه سهمیه دارد که می تواند به صورت هفتگی میزانی جنس به ایران وارد کند اما چون این افراد از قشر ضعیف جامعه هستند دلالانی پیدا شده اند که با پول خود حجم بالایی جنس از کشوری مثل عراق خریداری کرده و با استفاده از دفترچه کولبران آن را به کشور حمل می کنند و صرفا به ازای هر کیلو جنس هزار تومان پول حمل و نقل به کولبران می دهند.

برزگر کلشانی تصریح کرد: از این طریق هر کولبر اگر هفته ای یک بار از نوبت خود استفاده کند حدود ۷۰ تا ۸۰ تومن عایدی دارد چرا که همین میزان بیشتر نمی تواند حمل کند و این در حالی است که اگر خودش پول می داد قطعا خیلی بیشتر از این کسب درآمد داشت لذا سود دلالان بسیار بیشتر است.

سربازان مرزی اجازه تیراندازی به هر شخصی در محدوده قرمز را دارند

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه اتفاقات ناگوار کشته شدگان کولبران اشاره کرد و یادآور شد: دو معبر به عنوان مرز مشخص تعیین شده که گذر آن نهایتا ۴ متر عرض دارد و کولبران می توانند از این طریق صرفا در زمان مشخص که ۸ صبح تا ۶ عصر تعریف شده، رفت و آمد کنند.

وی در ادامه با اشاره به بازدید نمایندگان از معبرها عنوان کرد: این معبرها دارای دری است که از این در وارد کشور همسایه می شوند یعنی به صورتی که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر بار را حمل کرده و به ماشین می رسانند و حتی اگر زمانی برف بیاید نگهبان، ماشین آلات و امکانات امداد و نجات وجود دارد.

علت تردد کولبران از مناطق ممنوع حمل کالاهای وارداتی ممنوعه دلالان به کشور است

برزگر کلشانی ادامه داد: آن دسته از کولبرانی که در بهمن گیر کرده و کشته شده بودند از مسیر معبر عبور نکرده بودند چرا که دلالان قصد ورود اجناسی را داشتند که مجوز ورود به کشور نداشته لذا از کولبران خبره با درصد بیشتری پول برای حمل کالاهای خود از مسیرهای غیرقانونی استفاده کردند لذا حتی این کولبران صاحب کالای حمل شده توسط خود نیز نبودند.

نماینده مردم سلماس در مجلس در ادامه به تیراندازی سربازان به کولبران و کشته شدن تعدادی از آنها اشاره و اظهار کرد: در محدوده مرز سه محدوده قرمز، زرد و سبز وجود دارد که در محدوده سبز نیروهای مسلح اجازه هیچ گونه تیراندازی به افراد را ندارند و در محدوده زرد صرفا با حکم دادستانی این اجازه را دارند اما در محدوده قرمز حتی اگر من به عنوان نماینده وارد شوم، اجازه تیراندازی دارند لذا در محدوده قرمز به کولبران تیراندازی شده در حالی که پیش از آن نیز تمام اخطارها به مرزنشینان داده شده بود.

وی در ادامه با بیان اینکه کولبران خود به این امر واقف هستند که این اقدام برای تأمین امنیت مرزهای کشور است، گفت: آنها با صداقت به ما گزارش دادند و خود اذعان داشتند که بعضا از مسیرهای غیرقانونی تردد کرده و کالاهای ممنوع را وارد کشور کرده اند و آن هم صرفا به خاطر اندکی سود بیشتر بوده است.

ضرورت ساماندهی کولبران تحت عنوان تعاونی با بیمه/ تصمیم‌گیری برای ارائه گزارش به صحن علنی در سال آتی

برزگر کلشانی در ادامه با تأکید بر اینکه باید تعاونی تشکیل شود تا کولبران از شر دلالان خلاصی یافته و بیمه شوند، عنوان کرد: این اتفاقات زنگ خطری بود که راه حلی اندیشیده شود که درآمد کولبران افزایش یافته و دست دلالان از مرزها کوتاه شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه باید مرزنشینان سراسر کشور با قانونی ساماندهی شوند تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرند، خاطرنشان کرد: قرار است این گزارش بعد از تدوین با حضور سردار رضایی فرمانده مرزبانی کل کشور و سردار تقوی جانشین مرزبانی کل کشور که در این بازدید میدانی حضور داشت، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی شده و در صورت صلاحدید هیأت رئیسه در صحن علنی قرائت شود که البته به احتمال زیاد این اتفاقات در سال آینده عملی خواهد شد.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه سوءاستفاده دلالان از دفترچه کولبران

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات