بررسی عوامل تصادفات نوروزی

بررسی عوامل تصادفات نوروزی
بازدید 893 زمان 2017/03/27 کد خبر 5411

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز سرهنگ عین الله جهانی افزود: بیشترین عامل در تصادفات اخیر عدم رعایت سرعت …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز سرهنگ عین الله جهانی افزود: بیشترین عامل در تصادفات اخیر عدم رعایت سرعت مطمئنه و همچنین سبقت غیرمجاز بوده است.


وی با اشاره به تصادفات زنجیره ای که اخیرا در محور اتوبان شهید شوشتری (مشهد- باغچه و بالعکس) ، محدوده شهر جدید هشتگرد یا خط جنوبی آزاد راه کرج -قزوین به وقوع پیوست،گفت: عامل انسانی در تمام این تصادفات نقش داشته است.


معاون اجتماعی پلیس راهور نیروی انتظامی اضافه کرد: به عنوان مثال تصادف محور مشهد و هشتگرد به دلیل کاهش دید و مه گرفتگی به وقوع پیوست ضمن اینکه در آزاد راه شوشتری در محور مشهد به نیشابور همکاران ما در کیلومتر ۲۷ ، وضعیت مه گرفتگی و نابسامان بودن معبر به لحاظ کمبود دید را به رانندگان تذکر دادند.


سرهنگ جهانی افزود: علاوه بر این با توجه به وضعیت جوی در این محدوده از طریق تابلوهای پیام نمای الکترونیکی حداکثر سرعت مجاز در زمان مه گرفتگی ۴۰ کیلومتر عنوان شده بود.


وی اضافه کرد: کیلومتر ۳۵ محل مه گرفتگی و وقوع تصادف بوده است در حالی که رانندگان به توصیه ها و مقررات رانندگی در زمان مه گرفتگی و مکان مه گرفته، توجهی نکرده اند.


سرهنگ جهانی ادامه داد: رعایت سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی مناسب دو موضوع به ظاهر ساده اما حائز اهمیت است که رعایت این دو نکته می تواند جلوی حوادث ناگوار را بگیرد.


وی تاکید کرد: برابر ماده ۱۲۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی در جاهایی که تردد سنگین یا دید محدود است باید رانندگان با سرعت مطمئنه حرکت کرده و اگر فاصله بیش از ۵۰ متری برای آن ها قابل رویت نیست ، باید سرعت را به صفر برسانند و تا زمان رفع عامل در منتهی الیه سمت راست متوقف شوند.


سرهنگ جهانی در توصیه به شهروندان و مسافران نورزوی گفت: ممکن است در مرحله دوم سفرهای نورزوی هموطنان با چنین شرایطی مثلا در گردنه حیران یا بزرگراه شهید شوشتری محور مشهد به نیشابور مواجه شوند بر این اساس توصیه می شود چنانچه خودروها به چراغ مه شکن مجهز است، این چراغ ها روشن شده و با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی حرکت کنند که با رعایت این نکات هیچ مشکلی ایجاد نمی شود.


وی همچنین توصیه کرد: در صورت وقوع تصادف حتی تصادف جزئی در سطح معبر متوقف شوند تا شاهد تصادفات زنجیره ای نباشیم براین اساس به محض اولین برخورد خودرو، راننده باید فورا بعد از گرفتن عکس از صحنه تصادف ، خوردی خود را از سطح معبر خارج کند زیرا ماندن خودرو در وسط راه ، احتمال بروز تصادفات بعدی را چند برابر می کند.


«ظهر روز چهارم فروردین ماه مه گرفتگی غلیظ سبب تصادف زنجیره ای ۱۳۰ دستگاه خودرو در آزادراه ۳۵ کیلومتری شهید شوشتری در جنوب مشهد شد که ۸۹ نفر مصدوم و یک کودک خردسال جان خود را از دست داد.


تصادف زنجیره ای دیگر در همین روز رخ داد که در حادثه نخست در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه، تعدادی خودرو در ۲ لاین شمالی و جنوبی آزاد راه کرج – قزوین و درمحدوده شهر جدید هشتگرد به وقوع پیوست ۱۱ نفر مصدوم شدند که توسط امدادگران به مراکز درمانی انتقال یافتند.


در حادثه دوم ساعت ۱۴:۰۵ در خط جنوبی آزاد راه کرج – قزوین و در محدوده پارک سوار ساوجبلاغ بین تعدادی دیگر خودرو رخ داد که ۱۱ نفر مصدوم شدند. از این تعداد ۷ نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند و ۴ نفر در محل مداوا شدند.


در تصادف زنجیره ای دیگری در روز پنجم فروردین ماه هشت دستگاه خودروسواری در تونل شماره ۵ کرج – چالوس سبب ترافیک سنگین و مصدومیت سطحی ۲ نفر شد. »


کاهش ۴ درصدی تلفات رانندگی نوروزی در کشور


همچنین به گزارش ایرنا، سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در آئین بدرقه مسافران نوروزی در مقر آزاد راه کرج-قزوین گفت: میزان تلفات حوادث رانندگی از ابتدای سفرهای نوروزی تا ششم فروردین ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد کاهش یافته است.


وی افزود: تعداد مجروحان تصادف های نوروزی امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.


مومنی ادامه داد: در سال ۸۴ با وجود ۷ میلیون خودرو بیش از ۲۸ هزار نفر در جاده های کشور کشته شدند اما امروز با افزایش حجم سفر و تعداد خودرو ها این رقم کاهش چشمگیری پیدا کرده است.


آغاز موج دوم سفرهای نوروزی


جانشین فرمانده انتظامی کشور با اشاره به اینکه موج اول سفر به اتمام رسیده و مسافران موج نخست در حال بازگشت هستند، گفت: موج دوم سفرها آغاز شده و با توجه به اینکه در دور دوم و هنگام برگشت مسافران از سفر توام با خستگی است و برخی برای رسیدن به مقصد عجله دارند، آمادگی باید تا پایان تعطیلات ادامه داشته باشد.


سردار مومنی با بیان اینکه مدیریت سفر توسط مسافران ضروری است، افزود: مردم بازگشت خود را به روزهای پایانی نوروز موکول نکنند.

منبع : بحران نیوز


خبر های مشابه بررسی عوامل تصادفات نوروزی

تاکید بر اهمیت مدیریت بحران جامعه محور در سال ۹۵

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز ، در پیام نوروزی دکتر احمد صادقی خطاب به گروه های دوام آمده …

انتقال ۳۵۰ نفر به بیمارستان در ۲۴ ساعت گذشته

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز، حسن عباسی با اعلام این خبر گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۹۸ مأموریت …

تهران رکورددار جهان در فرونشست زمین/ پایتخت باید تخلیه شود!

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملتهر ان هر روز یک میلی متر از زمین در تهران نشست می کند یعنی در سال …

مهم ترین مخاطرات طبیعی و انسان ساز شهر تهران

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل مهندس محسن نادی معاون عملیات، مقابله و پدافند غیر عامل سازمان در گفت و گوی ویژه این …

آخرین اخبار و مقالات