۶۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به ۵ کشور است +نمودار

۶۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به ۵ کشور است +نمودار
بازدید 207 زمان 2017/04/03 کد خبر 5547

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی   در اولین روز سال نو، در …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی   در اولین روز سال نو، در اجتماع عظیم و پرشور زائران و مجاوران حرم رضوی (علیه‌السلام)  «گسترش صادرات و طرف‌های صادراتی» را یکی دیگر از الزامات رونق گرفتن تولید ملی دانستند و گفتند: «گزارشی که از صادرات کشور منتشر شده نشان می‌دهد، صادرات ما محدود به چند کشور است که این، برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و حل این مشکل نیز نیازمند تحرک مسئولان به‌ویژه در بخش سیاست خارجی است.»

با توجه به جدیدترین آمار گمرک، تذکری که رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به محدود بودن شرکای تجاری ایران دادند، کاملا مشخص است.

بر اساس آمار گمرک، در سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۶۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران از لحاظ ارزش دلاری به ۵ کشور چین، امارات، عراق، ترکیه و کره جنوبی بوده است.

بدین ترتیب، سایر کشورها مجموعا ۳۶ درصد از صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده بودند.

۶۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به ۵ کشور است +نمودار

از لحاظ وزنی، وضع شرکای تجاری ایران بدتر هم هست به طوری که ۶۸ درصد از صادرات غیرنفتی ایران به ۵ کشور و مابقی به سایر کشورهای جهان اختصاص دارد.
۶۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به ۵ کشور است +نمودار

این در حالی است که بر اساس بند ۱۰ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، دولت مکلف به  برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه شده است.

 بر اساس بند ۱۲ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی  هم دولت مکلف به افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور از طریق: توسعه‌ی پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان، استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی و  استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شده است.

با وجود گذشت بیش از سه سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تغییری در رویه اتکای کشور به چند کشور محدود در تجارت خارجی ایجاد نشده است.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه ۶۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به ۵ کشور است +نمودار

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات