نقوي حسيني: نمي گذارند از برجام سودي ببريم

نقوي حسيني: نمي گذارند از برجام سودي ببريم
بازدید 65 زمان 2017/04/03 کد خبر 5571

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، سيد حسين نقوي حسيني درباره بيانيه اخير وزارت خارجه انگليس در خصوص شرکتهاي …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، سيد حسين نقوي حسيني درباره بيانيه اخير وزارت خارجه انگليس در خصوص شرکتهاي خواستار تعامل تجاري با ايران، اظهار داشت: يکي از موضوعاتي که در خلال مذاکرات و بعد از توافق بويژه در کميسيون ويژه برجام مطرح مي شد اين بود که طرف مقابل مصمم براي همکاري با ايران نيست و حتي پايبند به همين متن توافق برجام هم نخواهد بود.

وي ادامه داد: زيرا نوع ضمانت هايي که در برجام مطرح است نشان مي دهد که ما داريم وعده هاي نقدي به آنها مي دهيم و آنها وعده هاي نسيه اي به ما مي دهند، بنابر اين ما اعتقاد داريم که همان متن برجام را هم اينها مصمم به اجرا و انجام تعهدات در آن را ندارند.

نماينده مردم ورامين در مجلس يادآور شد: در اجرايي شدن برجام هم شاهد هستيم که به انحاء مختلف آمريکايي ها و متحدان غربي شان تلاش کردند جلو انتفاع ملت ايران از برجام را بگيرند.

نقوي حسيني تأکيد کرد: وقتي آنها تلاش مي کنند تا جلوي انتفاع ملت ايران از برجام را بگيرند معنايش اين است که برجام دارد يکطرفه اجرا مي شود يعني ما تعهدات مان را عمل مي کنيم اما طرف مقابل به شکل هاي مختلف نقض برجام مي کند و عهد شکني مي کند و اجازه نمي دهد که آن قسمت هاي برجام که به نفع ملت است انجام شود.

سخنگوي کميسيون امنيت ملي مجلس تصريح کرد: اين شرايط تا روي کار آمدن دولت ترامپ بر روابط ايران و ۱+۵ حاکم بود. وقتي که دولت جديد آمريکا روي کار آمد، ابتدا اين دولت موضع تندي گرفت و صحبت از پاره کردن برجام کرد که خب با موضع قاطع ايران رو به رو شد به طوري که رهبري فرمودند اگر شما برجام را پاره کنيد ما آن را آتش مي زنيم.

وي افزود: به همين جهت دولت جديد آمريکا با همفکري متحدان غربي خود از موضع پاره کردن برجام عقب نشيني کردند اما موضع جديدي را دنبال کردند، بيانيه اخير وزارت امور خارجه انگليس يکي از بخش هاي پازل جديد آمريکا و متحدان غربي آنها در مقابله با ايران است.

نقوي حسيني در ادامه خاطر نشان کرد: آن پازل جديد عبارت از اين بود که پس ما برجام را پاره نمي کنيم بلکه اجراي سخت گيرانه آن را دنبال مي کنيم و منظور از اينگونه اجرا اين است که ايران تعهداتش را يکطرفه انجام دهد و ما هم تعهدات مان را انجام نمي دهيم.

سخنگوي کميسيون امنيت ملي مجلس گفت: اما بخش دوم اين پازل اين است که با برجام ديگر کاري نداريم و اجازه نمي دهيم ملت ايران سودي از آن ببرند اما با تحريم هاي غير هسته اي و اعمال ايران هراسي و طرح ناامن بودن ايران به لحاظ سياسي، اقتصادي و نظامي همان تحريم هاي فلج کننده گذشته را احيا مي کنيم.

وي با تاکيد بر اينکه نبايد به بيانيه هاو اظهار نظرهاي متحدان اروپايي توجه کرد، تصريح کرد: اروپايي ها مي گويند که به برجام متعهد هستند، اما سوال اينجاست که هم اکنون کدام بانک اروپايي با ايران کار مي کند؟ مگر بانک هاي اروپايي آمريکايي هستند؟‌ لذا آنها هم در عمل با ايران کار نمي کنند.

وي بيان داشت: بنا براين پازل جديد غربي ها اين است که اولا برجام را سختگيرانه اجرا مي کنيم و معناي سخت گيرانه اين است که ايران انتفاعي نبرد و فقط يکطرفه به تعهداتش عمل کند و دوم اينکه با تحريم هاي غير هسته اي(به نام حقوق بشر، عنصر ناامني منطقه، حمايت از تروريسم و ….) همان تحريم هاي فلج کننده هسته اي را احيا مي کنيم.

نقوي حسيني اذعان داشت: بيانيه اخير وزارت خارجه انگليس قطعه کوچکي از همان پازل است و مي گويند: “مطابق برجام تجار مي توانند با ايران مراوده کنند و در اين زمينه مشکلي نيست، اما ايران کشور ناامني است و نمي توان با آن مراوده اقتصادي کرد”، يعني طوري حرکت مي کنند که تحريم ها عمل شود و در عين حال برجام هم حفظ شود.

براساس گزارش ميزان، پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه انگليس، با صدور بيانيه‌اي «فهرست ايران» ‌را پس از برداشته شدن برخي تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران در پي دست يابي به توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ به روز کرد. 

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه نقوي حسيني: نمي گذارند از برجام سودي ببريم

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات