بخش‌هایی از سند آموزش جهانی ۲۰۳۰ با منافع کشور در تضاد است

بخش‌هایی از سند آموزش جهانی ۲۰۳۰ با منافع کشور در تضاد است
بازدید 83 زمان 2017/04/05 کد خبر 5617

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، سند توسعه آموزش ۲۰۳۰، در کشور رونمایی شد تا ایران نیز همراستا با …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، سند توسعه آموزش ۲۰۳۰، در کشور رونمایی شد تا ایران نیز همراستا با کشورهای عضو سازمان ملل متحد، اهداف کار جهانی توسعه پایدار را اجرا کند و یونسکو مسئولیت بخش آموزشی این سند را عهده‌دار شده است. در این میان رونمایی چراغ خاموش از‌سند آموزش ۲۰۳۰ در کشور منجر به بروز نگرانی‌هایی از‌سوی کارشناسان شده، به گونه‌ای که مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اظهارنظری از امکان انتشار اسناد و اطلاعات محرمانه کشور سخن گفته است.

رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر ۲۰۱۵ در اجلاس عالی‌رتبه سازمان ملل تعهد کردند؛ دستور کار جهانی توسعۀ پایدار ۲۰۳۰ را در سیاستگذاری‌های کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال ۲۰۱۶ اجرایی کنند. براین اساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری مادام‌العمر با کیفیت، ‌برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شده که ایران نیز متعهد به اجرای آن است. در ادامه این روند نشست عالی رتبه مشورتی در زمینه آموزش ۲۰۳۰ در ایران، در تاریخ ۲۰ آذر امسال توسط کمیسیون ملی یونسکو برگزار و از سند ملی آموزش ۲۰۳۰ رونمایی شد. تعداد ۳۰ کارگروه ملی نیز در ایران تشکیل شد تا مطابق با شرح وظایف خود مسئولیت تهیه سند آموزش ۲۰۳۰ را برعهده بگیرند.

مولفه‌های کلیدی در برنامه آموزش ۲۰۳۰ عبارتند از: برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر، عادلانه و باکیفیت، برابری جنسیتی، کیفیت آموزش و یادگیری مادام العمر.

 در چارچوب عمل ۲۰۳۰ در رابطه با برابری جنسیتی آمده است: ما اهمیت برابری جنسیتی در دستیابی به حق آموزش برای همه را به رسمیت می‌شناسیم و به همین دلیل تعهد خود را به حمایت از سیاست‌ها، برنامه‌ریزی و محیط‌های آموزشی حساس به جنسیت، جریان‌سازی مسائل مربوط به جنسیت در برنامه درسی آموزش معلمان و از بین بردن تبعیض و خشونت جنسیت محور در مدارس را اعلام می‌کنیم.

به ادغان برخی کارشناسان آموزشی، سند آموزش جهانی ۲۰۳۰ با برخی مفاهیم و ارزش‌های موجود در جامعه ایران تضاد دارد و با وجود اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین که هنوز به طور دقیق وارد فاز اجرا نشده است نیازی به اجرای نسخه جهانی ۲۰۳۰ در ایران نداریم.

در همین رابطه  محمد فرهادی وزیر علوم معتقد است: آنچه از سند ۲۰۳۰ رونمایی شده یک پیش‌نویس است و حتماً باید با در نظر گرفتن اسناد بالادستی ویرایش و بازنگری شود.

مسئولان و دست‌اندرکاران تدوین و اجرای سند آموزش ۲۰۳۰ در کشور نیز می پذیرند که این سند با برخی از قوانین و ارزش‌های کشور در تضاد است در همین رابطه سعدالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران می‌گوید: نقش کمیسیون ملی یونسکو در ایران هماهنگی است تا با شناسایی کارشناسان مربوطه تجارب دنیا را به کار بگیریم و در همین رابطه ۱۹ معاون وزیر و ۱۸۰ کارشناس شناسایی شده‌اند تا با همراهی آنها سند آموزش جهانی ۲۰۳۰ در ذیل اسناد بالادستی کشور ترجمه شود تا بتوانیم از تجارب جهانی نیز بهره‌مند شویم.

وی افزود: چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰ یک تجربه جهانی است و ما سند تحول بنیادین را جزو اسناد بالا دستی می‌دانیم و این تجربه فقط مربوط به حوزه آموزش‌وپرورش نیست بلکه آموزش عالی و آموزش‌های غیررسمی را نیز شامل می‌شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه اقرار می‌کنم بخش‌هایی از سند ۲۰۳۰ با منافع و ارزش‌های کشور ما تضاد دارد ولی این سند جنبه الزام‌آور ندارد، گفت: یونسکو همانند سازمان ملل نیست که به ما اجبار کند تا اسناد خود را کنار گذاشته و هر چه آنها تهیه کرده‌اند را اجرا کنیم بلکه ما از تجارب دنیا با محوریت بالاتربودن اسناد خود استفاده خواهیم کرد و هر جا تعارضی وجود داشته آن را اجرا نمی‌کنیم.

نصیری قیداری با اشاره به اینکه سند آموزش ۲۰۳۰ دارای نکات مثبت و منفی است، افزود: بخشی از نکات منفی را در چارچوب عمل متوجه شدیم و هم‌اکنون از کارشناسان می‌خواهیم به ما بگویند کدام بخش‌ها ایراد دارد تا آنها را رفع کنیم و با تدوین چارچوب عمل به دنبال حذف معارضات سند آموزش ۲۰۳۰ با ارزش‌های کشور هستیم.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه بخش‌هایی از سند آموزش جهانی ۲۰۳۰ با منافع کشور در تضاد است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات