مشاور وزير نفت: ضمانت اجرايي براي ايمني شرکت‌هاي واگذار شده ناکافي است

مشاور وزير نفت: ضمانت اجرايي براي ايمني شرکت‌هاي واگذار شده ناکافي است
بازدید 71 زمان 2017/04/05 کد خبر 5623

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، «سيدباقر مرتضوي»  گفت: سال ۱۳۹۴ گزارش کامل تحليلي از روند شاخص هاي حوادث …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، «سيدباقر مرتضوي»  گفت: سال ۱۳۹۴ گزارش کامل تحليلي از روند شاخص هاي حوادث صنعت نفت در دوره دهساله تهيه شد که بر اساس آن شمار حوادث منجر به فوت در سه سال گذشته نسبت به ميانگين دوره دهساله بيش از ۵۰ درصد و در ده ماهه سال ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴ بيش از ۳۰ درصد کاهش يافت.

مديرکل بهداشت، ايمني، محيط زيست و پدافند غيرعامل وزارت نفت تاکيد کرد هدف از ايجاد واحدهاي بهداشت، ايمني و محيط زيست در دنيا توجه به نيروي انساني به عنوان با ارزش ترين سرمايه شرکتهاي صنعتي و کاهش و کنترل خسارات است که نگاه راهبردي و نه کوتاه مدت به مقوله بهداشت، ايمني و محيط زيست (اچ.اس.يي) و توسعه يکپارچه آن در سراسر فرآيندهاي سازمان، شاه کليد دستيابي به اين هدف است.

مرتضوي گفت: نظام نوپا و جوان مديريت اچ.اس.ايي در صنعت نفت کشور گرچه رشد خوبي داشته است، اما با بهترين عملکردهاي جهاني و بين المللي فاصله زيادي دارد و به ايجاد فرهنگ سازماني، حمايت ويژه کارکنان به ويژه مديران صنعت نفت و اتخاذ راهبردها و رويکردهاي متعدد اچ.اس.يي براي دستيابي به عملکردي در تراز بين المللي نيازمند است.

وي افزود: ارزيابي دقيق و تجزيه و تحليل روند توسعه اي نيازمند تعريف شاخص هاي صحيح و بررسي و مقايسه شاخص هاي عملکردي تخصصي و مديريتي بهداشت، ايمني، محيط زيست و پدافند غيرعامل است که نتايج معناداري از آنها استخراج شود و قابل مقايسه با شرکت هاي مشابه معتبر و پيشرو باشد.

به گفته وي، از سال ۱۳۹۴ با مشارکت همکاران اچ.اس.يي در شرکت هاي اصلي و تابع، در شاخص ها بازنگري و تلاش شد زمينه مناسب براي ارزيابي صحيح از وضع موجود فراهم شود. 

مرتضوي يادآوري کرد: واحدهاي اچ.اس.يي در جنبه هاي مختلف از جمله طراحي و مهندسي، ساختمان و نصب، راه اندازي و عمليات به صورت جدي ورود کرده اند و به تخصيص منابع جديد، ارتقاي دانش و مهارت کارشناسي اچ.اس.ايي و به روز رساني ساختارهاي سازماني نيازمندند.

وي درباره راه هاي رفع خلاءهاي قانوني براي نظارت سازماني قوي تر گفت: تفاهمنامه ايمني بين وزارت نفت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در خصوص تبيين الزامات ايمني واحدهاي پتروشيمي واگذار شده به بخش غير دولتي تهيه شد و هفتم آذرماه گذشته به امضاي ۲ وزير رسيد و به شرکت هاي اصلي ابلاغ شد.

موضوع تدوين ضوابط رگولاتوري (تنظيم بخشي و هدايت) نيز توسط معاونت برنامه ريزي وزارت نفت و شرکت ملي صنايع پتروشيمي با همکاري شوراي رقابت در حال پيگيري جدي است.

اين مسوول درباره دلايل رخدادهاي صنعت نفت در سال هاي گذشته گفت: در بررسي علل وقوع حوادث به طور کلي دو دسته علت مورد توجه قرار مي گيرد که يکي عوامل مستقيم حادثه يا همان علتي که بي واسطه منجر به وقوع حادثه شده؛ براي نمونه در حادثه انفجار يک مخزن در اثر افزايش فشار، علت مستقيم حادثه افزايش فشار دروني مخزن به سطح غير قابل قبول است. 

دسته دوم، علل ريشه اي است که در واقع عواملي است که زمينه بروز علت مستقيم را فراهم کرده اند و در اثر نقص در لايه هاي دفاعي ايمني شکل مي گيرند. نقص در لايه هاي متعدد دفاعي ايمني شامل ارزيابي ريسک، طراحي، تضمين کيفيت، نگهداري دارايي هاي فيزيکي، مديريت تغيير و رفتار کارکنان و تشکيل زنجيره رويداد به وقوع حادثه منجر مي شود. 

مشاور وزير نفت افزود: سال ۱۳۹۴ اطلاعات و آمار کل حوادث منجر به فوت صنعت نفت از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۴ همه شرکت هاي دولتي و واگذار شده به بخش غير دولتي جمع آوري و علل ريشه اي آن بررسي و تحليل شد و اقدام هاي پيشگيرانه و اصلاحي لازم در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وي، نتايج اين تحليل نشان مي دهد علل عمده وقوع حوادث در صنعت نفت، نقص در رويه هاي عملياتي و نظارت غيرموثر در لايه هاي سرپرستي مستقيم است. از اين رو تهيه و تدوين ضوابط و الزامات يکپارچه اچ.اس.يي صنعت نفت در دستور کار اداره کل بهداشت، ايمني، محيط زيست و پدافند غيرعامل قرار گرفت که به دنبال آن تاکنون ۱۴ سند راهنما، ۲ سند روش اجرايي و چهار سند دستورالعمل در حوزه اچ.اس.يي تدوين و براي اجرا ابلاغ شد.

وي ادامه داد: با توجه اينکه حدود ۹۰ درصد حوادث منجر به فوت در صنعت نفت در سال هاي گذشته به بخش پيمانکاري مربوط است، با تدوين شيوه نامه الزامات اچ.اس.يي پيمانکاران در بخش عمومي قراردادها و تقويت مديريت اچ.اس.يي پيمانکاران و ابلاغ آن در سال گذشته، انتظار مي رود حوادث تکراري مرتبط با پيمانکاران به مرور روند نزولي را طي کند و به جايگاهي برسيم که در کنار همه فعاليت ها و خدمات صنعت نفت، حتي در بخش هاي برونسپاري شده، توليد پاک از طريق محيط هاي کاري ايمن و کارکنان سالم تضمين شود. 

نظام مديريت اچ.اس.ايي مربوط به بهداشت، ايمني و محيط زيست است و وظيفه اي بسيار فراتر در بخش حوادث در محيط هاي صنعتي به عهده دارد.

اين نظام يکپارچه و پيشرفته از اقدام هاي آينده نگرانه و پيشگيرانه به منظور کاهش حوادث و آسيب هاي معنوي و مادي ناشي از آن به انسان و طبيعت و نيز کاهش آسيب هاي ناشي از فعاليت صنعتي در محيط زيست بر اساس الگوي مدل انجمن بين المللي توليد کنندگان نفت و گاز (OGP) اواخر سال ۱۳۸۱ تهيه، تصويب و ابلاغ شد.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه مشاور وزير نفت: ضمانت اجرايي براي ايمني شرکت‌هاي واگذار شده ناکافي است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات