ارائه گزارش ملی حادثه پلاسکو

ارائه گزارش ملی حادثه پلاسکو
بازدید 993 زمان 2017/04/08 کد خبر 5697

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به اینکه گزارش مذکور …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به اینکه گزارش مذکور نهایی نیست و دستگاه‌ها و نهادهایی که در آن مورد خطاب قرار گرفته‌اند،‌ می‌توانند هرگونه پاسخ تکمیلی خود را نسبت به موارد مطروحه ارائه دهند، گفت: حادثه پلاسکو یک پیام مهمی برای ما داشته است و آنچه حائز اهمیت است، این است که برای اولین بار در کشور اعضای یک هیأت علمی، دانشگاهی و متخصص مکلف به تهیه گزارش ملی شدند.


دکتر روحانی تهیه گزارش ملی حادثه پلاسکو را در راستای اجرای مفاد منشور حقوق شهروندی دانست و گفت: یکی از اصول حقوق شهروندی که در منشور مطرح شده در رابطه با حق پرسشگری مردم و همچنین ایمنی محیط‌های عمومی است.


رئیس جمهوری شعار پیشنهاد هیأت گزارش ملی حادثه پلاسکو را مبنی بر اینکه «پلاسکو را فراموش نکنیم»، مثبت ارزیابی کرد و افزود: سرمایه اجتماعی و حفظ آن بسیار اهمیت دارد و اگر در حادثه پلاسکو مردم این طور قضاوت کردند که هر یک از دستگاه‌های مسئول به درستی و کارآمدی انجام وظیفه کرده‌اند، سرمایه اجتماعی ما افزایش یافته و اعتماد مردم به کلیت نظام بیشتر‌ می‌شود. اما اگر مردم احساس کنند که هیچ یک از دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکردند این اعتماد عمومی نیز لطمه خواهد دید.


دکتر روحانی ریزش کامل یک ساختمان بلندمرتبه در مرکز تهران، گرفتار شدن آتش‌نشانان فداکار در محاصره آتش و شهادت آنان و طولانی شدن حادثه و آواربرداری را از ویژگی‌های خاص حادثه پلاسکو برشمرد که باعث‌ می‌شود این حادثه در ذهن مردم باقی بماند.


رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت آموزش بیشتر برای ارتقای ایمنی و مواجهه مردم با حوادث در کتب درسی و از طریق رسانه‌ها بویژه صدا و سیما، گفت: ما باید از احساسات و عواطف مردم درس گرفته و برای رفع نقایص تلاش کنیم. همچنین اگر مردم بدانند در موقع حادثه باید چگونه رفتار کنند، شاید از بسیاری از اقدامات مشکل‌آفرین در راستای امدادرسانی جلوگیری شود.


دکتر روحانی همچنین با اشاره به ضرورت تجهیز و آموزش‌های کامل‌تر برای آتش‌نشانان گفت: آتش‌نشانان در این حادثه فداکاری کرده و در احساس مسئولیت و انجام وظیفه خود تردید نکردند.


رئیس جمهوری مسأله ایمنی مردم در کشور را موضوعی حائز اهمیت دانست و گفت: یکی از مشکلات اصلی که تهران با آن مواجه است، موضوع زلزله است و به طور مثال در همین ارتباط ادامه اجازه ساخت روی گسل‌ها نگران کننده است.


رئیس جمهوری عبرت گرفتن، درس‌آموزی از حوادث و انجام اقدامات پیشگیرانه را از جمله موارد مهم در ارتقای سطح ایمنی در کشور برشمرد و گفت: این گزارش و گزارش نهایی این هیأت با همان ویژگی‌هایی که در حکم تشکیل این هیأت ویژه عنوان شده، باید به طور شفاف به اطلاع مردم برسد.


دکتر روحانی افزود: مهم این است که بتوانیم ساز و کار تهیه و ارائه گزارش ملی در حوادث را در کشور به یک روال تبدیل کنیم و حتی اگر در این راستا نیاز به قانون داشته باشیم، دولت آمادگی دارد تا لایحه مربوطه را تنظیم و به مجلس ارائه کند.


رئیس جمهوری تلاش هیأت گزارش ملی حادثه پلاسکو را قابل قدردانی دانست و با تأکید بر اینکه پیشنهادات این گزارش مطمئناً در دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: ما باید از این حادثه حداکثر استفاده را برای ارتقای سطح ایمنی در کشور انجام دهیم و اگر بتوانیم با استفاده از این گزارش خطرات را در آینده کاهش دهیم، کار مهمی صورت گرفته است.


دکتر روحانی پیشگیری از حوادث، اصلاح مقررات، توجه به مدیریت بحران و تسهیلات و آموزش لازم در این راستا را حائز اهمیت برشمرد و گفت: ما باید اقدامات، کنترل‌ها و بازرسی‌های لازم را برای ایمنی ساختمان‌ها به درستی انجام دهیم و تا حد امکان اجازه ندهیم چنین حوادثی تکرار شود.


رئیس جمهوری تأکید کرد: هدف اصلی از تشکیل هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو این بوده که روال گزارش ملی در حوادث مهمی که مورد توجه عامه مردم است، مرسوم شود و از سویی دیگر یک گروه علمی، تخصصی و بی طرف این کار را انجام دهند تا مردم احساس کنند که مکانی مطمئن برای رسیدگی به این حوادث وجود دارد.


دکتر روحانی با تأکید بر اینکه همه باید در این حوادث ملی از مسائل سیاسی فاصله بگیریم، گفت: دولت هیچ گونه توصیه و فشاری به هیأت ویژه برای تهیه گزارش نداشته و این هیأت در این راستا آزادانه و با وجدان علمی و تخصصی عمل کرده است.


رئیس جمهوری ارائه این گزارش را توجه ویژه‌ای نسبت به ملت دانست و گفت: مردم از ما‌ می‌خواهند تا این مسائل به طور دقیق بررسی شده و به اطلاع آنان برسد و ما باید به فکر پیشگیری از این گونه حوادث بوده و اصلاحات لازم را در مدیریت اعمال کنیم.


دکتر روحانی خاطرنشان کرد: این حادثه تلخ البته تجربه مهمی برای تاریخ کشور است که از این پس در مسائل مهم، گزارش ملی توسط یک هیأت متخصص، علمی و بی طرف، تهیه‌ می‌شود که‌ می‌تواند به افزایش اعتماد و سرمایه ملی کمک شایانی کند.در ابتدای این جلسه دکتر محمدتقی احمدی رئیس هیأت گزارش ملی حادثه ساختمان پلاسکو به قرائت بیانیه هیأت و بیان گزارش این هیأت در کمیته‌های مختلف فنی و سازه، آتش و ایمنی حریق، مدیریت بحران، حقوقی، بیمه و مدیریت ریسک و اجتماعی و رسانه پرداخت.


در بیانیه «هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» ضمن تجلیل از تلاش‌های دستگاه‌های ذیربط بویژه فداکاری آتش‌نشانان آمده است: برای اولین بار تلاشی گسترده برای بررسی حادثه و علل آن و نیز ارائه پیشنهادات برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین حوادثی توسط یک گروه متخصص و غیردولتی که‌ می‌تواند داعیه بی طرفی داشته باشد، صورت گرفته است که حاصل جلسات متعدد و پیگیری‌های شبانه روزی در ۶ کمیته تخصصی است.

منبع : بحران نیوز


خبر های مشابه ارائه گزارش ملی حادثه پلاسکو

تاکید بر اهمیت مدیریت بحران جامعه محور در سال ۹۵

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز ، در پیام نوروزی دکتر احمد صادقی خطاب به گروه های دوام آمده …

انتقال ۳۵۰ نفر به بیمارستان در ۲۴ ساعت گذشته

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز، حسن عباسی با اعلام این خبر گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۹۸ مأموریت …

تهران رکورددار جهان در فرونشست زمین/ پایتخت باید تخلیه شود!

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملتهر ان هر روز یک میلی متر از زمین در تهران نشست می کند یعنی در سال …

مهم ترین مخاطرات طبیعی و انسان ساز شهر تهران

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل مهندس محسن نادی معاون عملیات، مقابله و پدافند غیر عامل سازمان در گفت و گوی ویژه این …

آخرین اخبار و مقالات