معلق شدن درخواست ایران برای خرید ۹۵۰ تن اورانیوم از سوی انگلیس/ صالحی: بهانه انگلیس در مخالفت این است که ایران نیاز ندارد

معلق شدن درخواست ایران برای خرید ۹۵۰ تن اورانیوم از سوی انگلیس/ صالحی: بهانه انگلیس در مخالفت این است که ایران نیاز ندارد
بازدید 499 زمان 2017/04/09 کد خبر 5731

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملعلی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه دیدار با معاون نخست وزیر مجارستان با اشاره …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملعلی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه دیدار با معاون نخست وزیر مجارستان با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ درباره برجام نیز اظهار داشت: در همان ایام مذاکرات عده‌ای بودند که با توافق مخالفت کنند و ترامپ بارها مخالفت خود را اعلام کرده و حتی یک بار گفته بود که اگر بیاید آن را کنار می‌گذارد اما این توافقی بین‌المللی است. البته ترامپ می‌تواند مشکل آفرینی کند، اما ایران همه نوع پیش بینی‌ها را در مقابل هر اقدامی انجام داده است. البته امیدواریم به آنجا کشیده نشود.

وی افزود: برجام توافقی به نفع منطقه و جهان است و امیدواریم بیشتر فکر کنند و ضرورتی ندارد این توافق مخدوش شود. برخورد ما در مقابل هر اقدامی سنجیده و مطالعه شده، مدبرانه و عقلانی خواهد بود و برای هر اتفاقی آمادگی لازم را داریم، اما خواسته ما این است که به برجام خدشه‌ای وارد نشود.

معاون رئیس جمهور درباره فروش آب سنگین اظهار داشت: ما با شرکتهای اروپایی گفت‌وگو داشتیم تقاضاهایشان ارسال شده، اما ظاهراً باید اتحادیه اروپا به آنها مجوز دهد.

صالحی در پاسخ سوالی درباره دستور کار کمیسیون مشترک برجام که قرار است اوایل اردیبهشت در وین برگزار شود، اظهار کرد: البته متولی کمیسیون برجام دوستان ما در وزارت خارجه هستند، اما بحث عمده‌ای که آنجا مطرح خواهند کرد مسائل مربوط به تحریم‌هاست و البته مسائل فنی مطرح خواهد شد. مثلاً قرار شده بود ۹۰۰ تن اورانیوم در یک دوره سه ساله از قزاقستان به ایران منتقل شود که در لحظات آخر با ممانعت انگلیس فعلاً معلق شده، اما ما به طور جدی این درخواست را دنبال می‌کنیم. در آخرین جلسه‌ای که در فرانکفورت داشتیم با همتایان خود تفاهم شده بود این قرارداد انجام شود؛ فعلاً دچار وقفه شده، اما مطالبه جدی ماست و فشار لازم را می‌آوریم.

وی ادامه داد: این طور نمی‌شود، توافقی کنیم و ۶ کشور موافق باشند، اما یک کشور در لحظه آخر مخالفت کند در حالی که اول کار موافق بودند، ما این رفتار را شایسته نمی‌دانیم. قرار است آقای عراقچی هم این مساله را با جدیت پیگیری کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که این رفتار انگلیس نقض برجام نیست؟ گفت: در این باره که نقض است یا نه کمیسیون نظارت بر برجام باید نظر دهد اما بدعهدی است. ما توافق کرده بودیم و همه موافق بودند اما لحظه آخر یک دفعه انگلیس مانع ایجاد کرد.

توضیحات تکمیلی صالحی
صالحی درباره خرید اورانیوم از قزاقستان و ممانعت انگلیس از انجام این تفاهم گفت: ما در فرانکفورت چند ماه پیش تفاهم کردیم که این میزان را خریداری کنیم اما به انتخابات در آمریکا برخورد کردیم و انگلیس با وجود موافقت اولیه در لحظه آخر مخالفت کرد و بهانه‌شان این است که می‌گویند ایران نیاز ندارد اما این چیزی نیست که ما آن را قبول داشته باشیم. یک راکتور هزار مگاواتی حدود ۲۰۰ تن اورانیوم برای تولید سوختش نیاز دارد؛ بنابراین ذخایر اورانیوم ما علاوه بر ۵۵۰ و ۳۶۰ تن چندان قابل توجه نیست که بگوییم این  مقدار کافی است.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه معلق شدن درخواست ایران برای خرید ۹۵۰ تن اورانیوم از سوی انگلیس/ صالحی: بهانه انگلیس در مخالفت این است که ایران نیاز ندارد

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات